Typisch B2B:
Grote catalogussen
Wanneer het gaat om het ontwikkelen en implementeren van B2B-commerce omgevingen, kan Madia zichzelf een echte specialist noemen. In de afgelopen 17+ jaar hebben we al heel wat B2B-commerce cases gezien, elk met zijn eigen unieke toepassingen en vereisten.
Mijn naam is Falco van der Maden, en ik ben de oprichter en CEO van Madia (Linkedin). Met bijna twee decennia aan hands-on ervaring in de B2B-commerce-industrie, heb ik gewerkt met een grote verscheidenheid aan bedrijven, van kleine ondernemingen tot multinationals. Deze reis heeft me veel geleerd over de uitdagingen en kansen waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het maken van keuzes in de complexe wereld van B2B-commerce.
Gedurende mijn carrière heb ik me bezig gehouden met het helpen van bedrijven om hun B2B-platforms te ontwikkelen, implementeren en optimaliseren en daarmee groei te stimuleren, efficiëntie te verbeteren en klanttevredenheid te verhogen. Ik houd ervan deze kennis en inzichten in te zetten om anderen te helpen slagen in B2B commerce.
In deze serie blogs zullen we de meest voorkomende B2B-commerce functies belichten—de functies die je ‘typisch B2B’ kunt noemen.
In deze eerste blog beginnen we met “Grote catalogussen”
In tegenstelling tot B2C, waar de catalogusgrootte gemiddeld ergens tussen de 100 en 1000 producten ligt, kunnen B2B-catalogusgroottes gemakkelijk boven de 100K producten groot zijn. In onze praktijk hebben we zelfs uitzonderlijke cases gezien van meer dan 10 miljoen producten.
Vooral bij de verkoop van onderdelen en bouwmaterialen kunnen catalogusgroottes enorm groeien.
Het omgaan met deze grote catalogussen brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, zoals de algehele prestatie van het platform, het bijwerken van productinformatie waaronder prijs- en voorraadwijzigingen, maar ook de manier waarop deze producten aan de klant worden gepresenteerd. Een klant moet eenvoudig en snel het juiste product kunnen vinden aankopen.
Prestaties
Laten we eens beginnen met een eenvoudige berekening. Als we aannemen dat we een catalogus hebben van 1 miljoen producten die dagelijks moeten worden bijgewerkt (binnen 24 uur). Als we 1 miljoen producten delen door 24 uur, dan zijn dit ongeveer 41.000 producten die we per uur moeten bijwerken. Deel dit vervolgens door 3600 seconden/uur, dan zien we dat we iets minder dan 12 producten per seconde moeten bijwerken om ons doel te bereiken.
Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld om te illustreren hoe grote catalogussen prestatie-uitdagingen beïnvloeden.
In de praktijk zijn er een groot aantal processen die de prestaties beïnvloeden bij het werken met grote catalogussen. Klanten willen een B2B webshop of B2B order portaal gebruiken dat vloeiend werkt en de producten die ze zoeken snel presenteert. Geen enkele klant wil vele seconden wachten voordat een cataloguspagina wordt weergegeven, een productfilter wordt toegepast of zoekresultaten worden gepresenteerd.
Oplossing
Het bieden van een bestel omgeving die snel en vloeiend presteert, zeker in combinatie met een grote catalogus kan een uitdaging zijn. Het optimaliseren van een dergelijk platform is een combinatie van veel verschillende zaken, waaronder enkele die we niet onder controle hebben, zoals de internetverbinding of computer van de klant. Maar binnen de zaken die we wel onder controle hebben, hebben we gelukkig een breed scala aan mogelijkheden om de uitdagingen ten aanzien van prestaties aan te pakken. Laten we er een paar bespreken.
Volledige updates versus Delta-updates
Product informatie in een B2B commerce omgeving komt bijna altijd uit één of meer andere systemen, denk hierbij aan ERP, PIM (Product Informatie Management) en WMS (Warehouse Management Systemen). Als deze product informatie dient te worden gesynchroniseerd is het goed om een product alleen bij te werken wanneer dat nodig is, een zogenaamde delta-update. Hoewel dit logisch klinkt, is het niet altijd zo eenvoudig om te doen. Je hebt bijvoorbeeld een label (vaak een datum) nodig dat aangeeft of een product is gewijzigd en moet worden bijgewerkt. Ook dient er een oplossing te worden geïmplementeerd voor verwijderde producten. “Hoe weet je wanneer een product is verwijderd als het product niet langer bestaat in een systeem?”
Load balancing
Tijdens een dag zijn er altijd momenten waarop de belasting op een server hoger is dan op andere momenten. Het laatste wat je wilt, is dat de belasting van de server de ervaring van de klant in hun bestelproces beïnvloedt.
Het balanceren van de belasting op de server gedurende de dag helpt om server capaciteit toe te wijzen aan taken die het beste passen bij hun prioriteit.
Technologie
In de loop der jaren is technologie (software én hardware), enorm ontwikkeld. Moderne technologie zal een grote bijdrage leveren aan de prestaties van het platform. Daarom is het essentieel een modern platform te gebruiken dat up-to-date is (en blijft).
Schaalbaarheid
Soms kun je de uitdagingen simpelweg niet oplossen met efficiënte integraties, load balancing en moderne technologie. Wanneer alles is geoptimaliseerd en je nog steeds prestatieproblemen hebt, is de laatste optie het schalen van het platform.
“Zelfs met de snelste auto en de beste bestuurder, sta je nog steeds stil in een file omdat er simpelweg niet genoeg rijstroken zijn om het verkeer aan te kunnen.”
Dan is er geen andere manier dan het platform te schalen, de capaciteit van je server te vergroten, extra servers aan je platform toe te voegen, taken tussen servers te verdelen, etc. Hier zullen uiteraard kosten mee gemoeid zijn, maar bedenk dat er waarschijnlijk een goede reden is dat je deze extra middelen nodig hebt.
Producttoegankelijkheid
Bij grote catalogussen wordt het een uitdaging om ervoor te zorgen dat de producten waarnaar je klanten op zoek zijn, gemakkelijk vindbaar zijn.
Met een kleine catalogus zou een eenvoudige navigatie in de vorm van een menu voldoende zijn, maar dat wordt een onmogelijke missie met grote catalogussen.
In B2B weten klanten in de meeste gevallen precies waarnaar ze op zoek zijn. De vraag is derhalve hoe we de klant zo snel en eenvoudig mogelijk dat product kunnen tonen.
Tot een bepaalde catalogusgrootte kan een menu prima werken, maar bij te veel lagen in een menu wordt dit onwerkbaar. Onderzoek vertelt ons dat ongeveer 4 niveaus het maximum is, wat waarschijnlijk resulteert in veel producten per categorie als we te maken hebben met een grote catalogus, zelfs op het diepste menuniveau.
Op dit punt worden slimme doorzoekbare filters en een geavanceerde zoekfunctie essentieel.
Productfilters
Productfilters stellen klanten in staat om grotere sets producten te filteren tot het exacte product dat ze nodig hebben. Op zoek naar een bepaald vervangend onderdeel? Een filter met het machinemodel zal de klant snel naar het juiste onderdeel leiden.
Bij grote productcatalogussen kunnen het aantal filteropties gemakkelijk groeien en het moeilijk maken voor een klant om de juiste filteroptie te vinden. In deze gevallen zullen doorzoekbare filters nuttig zijn. Een doorzoekbaar filter stelt de klant in staat om naar een bepaalde optie binnen een filtertype te zoeken. Bijvoorbeeld zoeken naar een machinemodel in een lijst van duizenden machinemodellen. Bij het vinden van de juiste optie zal het selecteren ervan de catalogus filteren en de relevante resultaten tonen. Een interessante studie over doorzoekbare filteropties is te lezen op de Baymard-website.
Productzoekopdracht
Correct geconfigureerd, is zoeken waarschijnlijk de beste manier om een grote productcatalogus toegankelijk te maken. Maar zoals we allemaal hebben ervaren, is het niet zo eenvoudig om relevante resultaten (producten) te presenteren op basis van de zoekcriteria.
Waar is de klant naar op zoek, hoe is dit geformuleerd in de zoekopdracht? Hoe kan de inhoud van die zoekopdracht worden geïnterpreteerd en gematcht met de product informatie? En wanneer al deze elementen zijn geoptimaliseerd, hoe snel worden de resultaten op het scherm getoond?
Er zijn veel studies en rapporten op internet die uitleggen hoe je een goede zoekfunctie instelt. Ik zal niet herhalen hoe je alle aspecten van zoeken in grote catalogussen aanpakt. Maar zorg ervoor dat je een goed basis implementeert en deze verbetert op basis van leerervaringen. Als een zoekopdracht niet de resultaten toont die een klant verwacht, is de kans groot dat hij je site verlaat.
Madia
Madia is een e-commerce bureau met meer dan 17 jaar uitgebreide ervaring met B2B-commerce implementaties. We hebben veel verschillende toepassingen, en daarmee een grote verscheidenheid aan wensen gezien. Ons team van experts zal altijd, in samenwerking met onze klant, de beste oplossing vinden voor elk vraagstuk.
Madia werkt met de beste B2B e-commerce oplossingen die op de markt beschikbaar zijn. Applicaties die vanuit de kern zijn ontwikkeld om te voldoen aan alle typische B2B-behoeften in commerce.
Als Gold partner van Orocommerce hebben we, naast onze ervaring, ook een van de beste B2B-commerce oplossingen voor het succesvol ontwikkelen en implementeren van jou B2B commerce platform.
Contact
Hebben we iets gemist, heb je een suggestie of wil je contact met ons opnemen? Ga naar ons contactformulier en stuur je opmerkingen of vragen!