Belangrijke content tips voor B2B webshops
De Business-to-Business wereld wordt steeds digitaler. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een B2B webshop op te zetten. Het opzetten van een B2B webshop brengt echter vaak veel nieuwe en tijdrovende aspecten met zich mee. Eén van deze aspecten is de content en het uiterlijk van de webshop. Vaak wordt er gekeken naar hoe B2C bedrijven webshops inrichten. De regels die gelden binnen B2C webshops passen echter niet altijd op B2B. In dit artikel worden daarom vijf tips gegeven over het ontwerpen van de juiste content voor een succesvolle B2B webshop.
1. Minimalistisch ‘flat’ design
Terug naar de basis. Het grootste verschil tussen B2C en B2B is het verkoopproces. Online B2C aankopen bestaan meestal uit een ‘klik en koop’ interactie. In B2B is er daarentegen sprake van specifieke prijzen, persoonlijk contact met de klant, offertes, facturen en meer. In offline communicatie is het voor klanten duidelijk hoe dit werkt: bijvoorbeeld wie er gebeld kan worden voor vragen en bestellingen. In online communicatie is dit vaak minder duidelijk. Hoe zorg je ervoor dat een (potentiële) klant de zelfde weg aflegt als dat deze offline zou doen?
Een simpel, minimalistisch ‘flat’ design kan hierbij helpen. ‘Flat’ houdt in dat er gekozen wordt voor een simpel 2d design waarbij niet te veel extra’s worden toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de klant gemakkelijk de juiste richting op gaat. Het design moet aansturend zijn en moet ervoor zorgen dat klanten weten waar ze specifieke informatie kunnen vinden.
2. Vertel een verhaal
Naast minimalistisch design is er een andere manier om potentiele klanten de goede kant op te sturen: ‘storytelling’. In plaats van een ingewikkeld menu moet er gekozen worden voor een navigatie systeem dat de klanten automatisch de goede kant op stuurt. Door een logische flow wordt een verhaal verteld aan de klant: waar staan producten en hoe kan er contact opgenomen worden?
Een voorbeeld van minimalistisch design en ‘storytelling’. Alibaba’s webshop laat slechts een aantal afbeeldingen zien, gebruikt weinig kleur en richt zich voornamelijk op de navigatie. Een sterk element is de prominente zoekbalk waarin specifiek gevraagd wordt waar de klant naar op zoek is.
3. Content Marketing
Om de flow te ondersteunen is het van belang om de content op een interessante manier aan te bieden. Dit zal klanten motiveren om door de webshop de browsen en meer te lezen over producten en diensten. Er is daarom een tweede aspect bij het vertellen van een verhaal, namelijk ‘content marketing’. Content marketing is een goede manier om klanten van informatie te voorzien. Schrijf blogs, publiceer whitepapers, e-books en cases om klanten te geven waar ze naar op zoek zijn. Een goede manier is ook het gebruiken van interactieve content zoals video’s, pop-up vragen en webinars.
4. Service gericht
B2B marketing steunt op klantcontact; er is veel interactie nodig met de klant om producten of services te kunnen verkopen. Het is belangrijk om hier ook in de webshop over na te denken. B2B bedrijven moeten de online klanten service daarom zo breed mogelijk opzetten. Alleen een telefoonnummer en een contactformulier is niet voldoende: er moet ook persoonlijke service geboden worden.
Een manier waarop bedrijven persoonlijk contact op de webshop kunnen bieden is via ‘live chat’. Hierdoor kunnen klanten gemakkelijk en snel vragen stellen, zonder de webpagina te hoeven verlaten. Live chat kan opgenomen in de webshop zelf maar kan ook gedaan worden via social media zoals Twitter en Facebook.
Op de site van MSC is duidelijk te zien welke opties er zijn om contact op te nemen met het bedrijf.
Een andere manier om service te bieden is door middel van een gepersonaliseerde ervaring. Door te analyseren hoe klanten omgaan met de webshop kunnen persoonlijke emails en campagnes ingezet worden. Hierdoor ontstaat er een zeer service gerichte webshop, een verlengde van de reeds bestaande communicatie tussen het bedrijf en de klant. Deze vorm van service is mogelijk door een koppeling te maken met een goed CRM systeem.
5. Responsive design
Last but not least: vergeet niet dat een goede B2B webshop responsive moet zijn. Klanten winkelen niet langer vanaf één lokatie en één tijdstip. In plaats daarvan worden orders geplaatst vanaf verschillende lokaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende apparaten. Zorg ervoor dat de nieuwe webshop bereikbaar is vanaf alle apparaten zoals computers, tablets en smartphones.
Een simpel maar doeltreffend voorbeeld van responsive design van squareup. Het eerste plaatje laat het desktop design zien. Het tweede plaatje het mobiele design. De logo’s verschuiven maar zijn nog steeds goed te lezen. Ook de uitstraling van de site blijft hetzelfde.
Een B2B webshop: een korte samenvatting
Om een succesvolle B2B webshop op te zetten moeten er verschillende stappen gezet worden. Een simpel design, interactieve content, op service gericht zijn, persoonlijke content en het responsive maken van een webshop zorgen ervoor dat klanten de weg zullen vinden naar uw producten en services. Dit alles zal zorgen voor een succesvolle webshop die zorgt voor conversies!