Magento 2.4 – Alles wat je moet weten
Gisteren werd Magento 2.4 geïntroduceerd. Deze nieuwste versie van Magento biedt het een aantal krachtige nieuwe mogelijkheden, waardoor het platform nog breder inzetbaar is geworden. Zo kun je nu meer aanpassen in de orderworkflows en zijn er updates om de klantervaring verder te verbeteren. Kortom, er is genoeg te vertellen over Magento 2.4. In dit blogartikel gaan we er verder op in.
Nieuwe functionaliteit in Magento 2.4
Aankoop workflows aanpassen
In veel gevallen is een standaard orderworkflow voldoende om een goede verkoopervaring the faciliteren. Een product wordt in het winkelmandje geplaatst, het wordt afgerekend, en het product wordt naar de koper verstuurd. Toch zijn er ook andere scenario’s te bedenken, bijvoorbeeld in B2B. Hier moeten orders vaak worden goedgekeurd, voordat ze daadwerkelijk geplaatst kunnen worden.
Met de nieuwe approval workflow functionaliteit in Magento 2.4 kunnen bedrijven gemakkelijk hun goedkeuringsprocessen aanpassen met een eenvoudig formulier. Er kunnen bijvoorbeeld regels ingesteld worden op basis van orderwaarde, aantal SKU’s of verzendkosten.
Als voorbeeld: wanneer een junior medewerker een aankoop doet van meer dan €5000, moet de aankoop eerst door de manager van deze medewerker worden goedgekeurd. Pas na goedkeuring mag de order daadwerkelijk geplaatst worden.
Goedkeurders worden automatisch op de hoogte gesteld wanneer een beoordeling nodig is en zien hiervan een overzicht in hun account. Ook de persoon die de order plaatst, wordt op de hoogte gehouden van elke fase in het aankoopproces.
Door deze nieuwe functionaliteit kunnen bedrijven met bijzondere order workflows die nu in hun Magento webshop faciliteren. Zonder extra maatwerk én zonder onnodige handmatige acties. Magento 2.4 biedt hiermee een perfecte manier om meer klanten online te laten bestellen en online verkopen te laten groeien!
Seller-Assisted Shopping
Om de klant een perfecte aankoop ervaring te bieden, is er in Magento 2.4 “seller-assisted shopping” toegevoegd. Dit houdt in dat een medewerker van de klantenservice vanuit de backend van Magento kan inloggen als de klant. Vervolgens kan klantenservice de klant vanuit daar op verschillende manieren ondersteunen:
• De klant helpen met het vinden van een bepaald product, bijvoorbeeld door een product in het winkelmandje te leggen. Ook is het mogelijk om de klant te laten zien hoe een verlanglijst, of lijst met orderopdrachten, gemaakt kan worden.
• De klant begeleiden met een aangepaste functionaliteit die mogelijk alleen beschikbaar is in de storefront, zoals een productconfigurator.
• De klant tijd besparen door bestellingen en offertes te maken of administratieve taken uit te voeren, zoals het toevoegen van kopers en het opstellen van goedkeuringsregels.
In-store pickup
Met in-store pickup, kunnen verkopers eenvoudig selecteren welke fysieke voorraadlocaties, zoals winkels of afhaalpunten, in aanmerking komen als afhaallocatie voor klanten.
Tijdens het afrekenen kunnen klanten snel een locatie bij hen in de buurt vinden en andere informatie bekijken, zoals de openingstijden.
Zodra een bestelling wordt geplaatst, kan een winkelmedewerker de klant met één klik op de hoogte stellen over wanneer de bestelling kan worden opgehaald.
Een nieuwe Media Gallery
Magento 2.4 biedt een geheel nieuwe Media Gallery die een integratie heeft met Adobe Stock. Adobe Stock is een media galerij vol met foto’s en video’s die gebruikt kunnen worden om een unieke ervaring in de webshop te creëren.
Daarnaast kunnen media die zelf geüpload zijn nu ook gemakkelijker beheerd worden. Zo kunnen er nieuwe afbeeldingsdetails worden toegevoegd, zoals hoe vaak een afbeelding gebruikt mag worden op pagina’s, bij categorieën of producten.
Meer informatie?
Naast de bovenstaande nieuwe mogelijkheden, zijn er in Magento 2.4 meerdere security en performance updates toegevoegd. Wil je daar meer weten over weten? Bekijk dan de uitgebreide release blog op de website van Magento.
Upgraden naar Magento 2.4?
Overstappen van Magento 1 naar Magento 2.4?
Sinds 30 juni van dit jaar wordt Magento 1 niet meer ondersteund. Dit betekent dat er vanuit Magento geen nieuwe updates, patches en nieuwe versies meer worden uitgebracht. Dit kan voor webshops verregaande (negatieve) gevolgen hebben. Het wordt met Magento 1 steeds moeilijker om mee te groeien met de wensen van de klant. Daarnaast kan de veiligheid van Magento 1 webshops ook steeds minder gegarandeerd worden omdat er geen security patches meer worden uitgegeven.
Veel webshopeigenaren met een Magento 1 webshop hebben gewacht met een migratie omdat Magento 2 nog een vrij nieuw product is. Er waren nog een aantal kinderziektes die bij een migratie voor problemen zouden kunnen zorgen.
Met de release van Magento 2.4 zijn deze problemen gelukkig opgelost. Deze nieuwe versie is stabiel én veilig.
Draait jouw webshop nog op Magento 1? Dan is dit een goed moment om een migratie in te plannen. Natuurlijk helpen we je hier graag mee verder. Bekijk onze Magento migratiepagina, of neem direct contact met ons op.
End of support Magento 2.3
Heb je al een Magento 2 webshop die draait op Magento 2.3, of een eerdere versie? Ook dan is het een goed idee om een upgrade in te plannen. Op Magento Imagine (het grootste Magento evenement van het jaar) werd aangekondigd dat Magento 2.3 nog tot uiterlijk Q3 van 2021 wordt ondersteund. Omdat er veel webshops zullen gaan upgraden, is het belangrijk om een migratie goed voor te bereiden en in te plannen.
Persoonlijk advies?
Heb jij een Magento webshop en wil je weten wat voor jou de beste aanpak is? Laat het ons weten, we bekijken graag de mogelijkheden en helpen je met een goede planning en uitvoering van jouw migratie of upgrade!