Over de vierde technologische revolutie en e-commerce

We staan aan het begin van een nieuwe technologische revolutie, de vierde om precies te zijn. Deze vierde technologische revolutie brengt veranderingen teweeg die zorgen dat manieren waarop we leven, werken en met elkaar omgaan, veranderen. Dit betekent dat er ook veranderingen plaats vinden in de manieren waarop we online kopen én verkopen.

De vierde technologische revolutie

Een technische revolutie, wat houdt dat precies in? Een technische revolutie is een tijdperk waarin technologie de manier waarop we leven volledig veranderd.

De eerste technologische revolutie werd gekenmerkt door de uitvinding van de stoommachine. Voor het eerst werden manuele taken door machines uitgevoerd. De tweede technologische revolutie vormde zich rondom de uitvinding van elektriciteit. Massaproductie werd mogelijk door het gebruik van productielijnen. De derde revolutie begon nog niet zo lang geleden met de uitvinding van de computer. Elektronica en informatietechnologie werden steeds meer ingezet om productie te automatiseren.

Nu is er dus de vierde technologische revolutie, waarbij digitale technologie en automatisering samen komen op een geheel nieuwe manier. Verschillende technologieën smelten samen, waardoor grenzen tussen fysieke en digitale domeinen vervagen:

  • Algoritmes stellen machines in staat om zelf te leren (lees dit recente artikel over de bots van Facebook maar eens).
  • Machines worden steeds meer autonoom.
  • ”The internet of things” wordt steeds belangrijker (bekijk een aantal voorbeelden).
  • Communicatie tussen machines en mensen vindt steeds vaker realtime via het internet plaats.

Toepassingen in e-commerce

Wellicht heb je bij het lezen van de bovenstaande punten meteen al een aantal voorbeelden in je hoofd. Denk bijvoorbeeld aan koelkasten die zelf een boodschappenlijstje maken, een smartwatch die activiteiten meet, of een reisapp die uitzoekt wat de beste route is naar de plaats van bestemming. Het zijn alle technologieën die de afgelopen vijf jaar een opmars hebben gemaakt. Je kunt je voorstellen dat deze revolutie ook gevolgen heeft op de manieren waarop mensen kopen én verkopen. Het is daarom van belang dat e-commerce bedrijven meegaan met de laatste trends. Maar wat zijn die trends precies, en hoe ga je erin mee?

Artificial Intelligence en the internet of things

Artificial Intelligence (AI) is een proces waarin computer systemen taken uitvoeren zonder de tussenkomst van menselijke handelingen. Het is één van de leidende technologieën die op dit moment veranderingen in e-commerce teweeg brengen. Er zijn talloze manieren waarop AI op dit moment al wordt ingezet. Twee voorbeelden zijn bijvoorbeeld het voorspellen en aanbieden van items die interessant zijn voor een klant, gebaseerd op de aankoop geschiedenis en bekeken producten en het inzetten van virtuele chats, waarbij een robot vragen van klanten beantwoord.

Maar er zijn ook hele nieuwe ontwikkelingen op  het gebied van AI. Denk bijvoorbeeld aan ”the internet of things”, waarin apparaten zelf de beslissing nemen om een product aan te schaffen. Het is niet ondenkbaar dat we binnen een aantal jaar steeds meer producten automatisch zullen bestellen, zoals bijvoorbeeld voedsel of huishoudbenodigdheden.

Om mee te kunnen gaan in deze ontwikkelingen in het belangrijk dat e-commerce bedrijven deze nieuwetechnologieën kunnen implementeren. Hiervoor zijn flexibele systemen nodig die nieuwe systemen en processen kunnen faciliteren.

Voorspellende algoritmes

Er zijn steeds meer manieren om data over klanten te verzamelen. Door data over klanten op de slaan in één centraal system wordt het een bron voor computers om berekeningen te maken.

In e-commerce kunnen deze berekeningen worden ingezet om allerlei voorspellingen te maken over het koopgedrag van mensen. Op die manier kunnen verschillende processen worden aangepast, bijvoorbeeld in voorraadbeheer. Door te voorspellen hoeveel vraag er naar een product is in een specifieke periode kan er  rekening gehouden worden in de voorraden. Hierdoor wordt de kans op teveel, of te weinig, voorraad kleiner. Maar algoritmes kunnen nog veel meer voorspellen, bijvoorbeeld: wat de beste prijs is voor een product (door te kijken naar factoren zoals de concurrentie) en bij welke leverancier een product het beste besteld kan worden (door onder andere te kijken naar prijzen en levertijden).

Voorspellende algoritmes zijn in allerlei soorten en maten te implementeren. Het is belangrijk om te kijken welke systemen het beste passen binnen jouw organisatie. Daarnaast is het van belang dat deze data zoveel mogelijk binnen één systeem te bereiken zijn. Op die manier kunnen vele processen verbeterd worden.

Werken in de cloud

Steeds vaker horen we over ‘werken in de cloud”. Werken in de cloud is het opslaan en opvragen van gegevens, software en bestanden op een online plek (server) buiten het eigen netwerk. Omdat deze opslagplek niet zichtaar is, wordt de engelse term voor wolk, cloud, gebruikt.

De cloud is de spil van de vierde technologische revolutie. Cloudtechnologie is in alle sectoren een onmisbaar ingrediënt, omdat deze technologie bedrijven de middelen biedt om te innoveren. Steeds meer software is in de cloud beschikbaar, of wordt zelfs in de cloud ontwikkeld. Software in de cloud:

  • Is flexibel en schaalbaar.
  • Is goed bereikbaar, vanaf elke locatie met internet.
  • Stimuleert samenwerking.
  • Is goedkoper dan het onderhouden van eigen servers.

Werken in de cloud vergt daarnaast maar een minimale investering en scheelt kosten in onderhoud. Steeds meer e-commerce software is in de cloud beschikbaar.

Cybersecurity

De toenemende rol van digitale processen zorgt ervoor dat er veel vragen zijn over de veiligheid van online werken. Hackers kunnen er immers voor zorgen dat gehele infrastructuren plat worden gelegd. Dat is natuurlijk het laatste wat je als ondernemer in e-commerce wil. Je webshop moet ten alle tijden online zijn en gegevens van klanten mogen niet op straat komen te liggen. Gelukkig ontwikkelen de beveiligingssystemen mee met de vierde technologische revolutie. Systemen worden steeds beter beveiligd en datalekken en cyberaanvallen komen steeds minder vaak voor.

Het beveiligen van online processen gaat echter niet automatisch. Bedrijven moeten erop toe zien dat hun beveiliging ten alle tijden up-to-date is.

En nu? Meegaan in de vierde technologische revolutie.

Nieuwe mogelijkheden die teweeg worden gebracht zorgen voor nieuwe kansen in e-commerce. Maar hoe zorg je er nu voor dat je mee kan doen?

  • Bekijk welke processen baat hebben bij het gebruik van nieuwe technologie. Bereken wat het jouw bedrijf potentieel kan opleveren.
  • Kies een platform dat als basis kan dienen voor het gebruik van nieuwe processen (in e-commerce bijvoorbeeld Magento of OroCommerce)
  • Leg een basis voor de nieuwe infrastructuur en bouw je processen stap voor stap op.
  • Blijf op de hoogte van nieuwe mogelijkheden en blijf vernieuwen!

Het kan een hele klus zijn om uit te vinden hoe processen ingericht kunnen worden dat ze jouw bedrijfsprocessen verbeteren. Vraag daarom een gespecialiseerd e-commerce bedrijf om advies. Madia helpt je graag verder!

Afbeelding met dank aan Freepik