Nieuw Adobe rapport: Online winkelgewoonten in Nederland veranderen
Adobe heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar e-commerce in Nederland ten tijde van de coronapandemie. Ze stelde zich hierbij de vraag: “Wat is de impact van de lockdown op de relatie die nederlanders hebben met e-commerce?”. In dit artikel sommen we de belangrijkste resultaten voor je op.
Afhankelijkheid van e-commerce
Het is niet gek dat door de lockdown veel meer online gekocht is dan de afgelopen jaren. En dat is terug te zien in de manier waarop mensen omgaat met e-commerce. Er wordt niet alleen meer gekocht omdat het nodig is maar ook omdat men zich steeds comfortabeler voelt met online bestellen.
Dit vinden we belangrijk
Nederlanders vinden het belangrijk dat hun data veilig zijn. 87% geeft aan hiernaar te kijken wanneer ze in een webshop bestellen. Daarnaast moeten producten betaal zijn, makkelijk en snel te bestellen zijn en willen we het liefst zo snel mogelijk ons pakket ontvangen.
De jonge generatie kiest voor smartphone
Het is belangrijk om een responsieve webshop te hebben (een webshop die op alle apparaten goed werkt), blijkt ook uit de cijfers van Adobe. maar liefst 42% van de jongere generatie shoppers winkelt het liefst op hun smartphone. Verwacht wordt dat dit percentage de komende jaren alleen nog maar verder zal stijgen.
En dit is de top 2 van frustraties
Tot slot zijn er twee grote frustraties die ervoor zorgen dat shoppers uiteindelijk geen aankoop doen in een webshop. Het is voor Nederlanders belangrijk dat het bestelproces zo soepel mogelijk verloopt. Ze willen hierbij niet gestoord worden door vervelende reclames of pop-ups. Ook moet en bestelling plaatsen simpel zijn. Zodra het proces te lang duurt, haakt bijna 50% van de shoppers af.
Deze Nederlandse cijfers komen uit een groter onderzoek waarin meer dan 7000 personen wereldwijd is gevraagd naar hun ervaring met online shoppen. Je kunt het hele rapport hier inzien.