15 jaar Magento partner: terugblik met Falco van der Maden
Deze maand 15 jaar geleden ontving ik de bevestiging van Roy Rubin dat Madia officieel Magento partner werd. Normaal ben ik niet zo van het omkijken, maar voor ons 15 jarig Magento partnership wil ik een uitzondering maken en terug kijken op de eerste jaren met Magento.
Ik kwam Magento voor het eerst tegen in de lente van 2007. Ik zocht naar e-commerce oplossingen die we konden gaan gebruiken voor het ontwikkelen van webshops. Dat bleek lastiger dan gedacht. Veel bestaande oplossingen zoals osCommerce waren niet van het niveau dat ik zocht voor onze klanten.
Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk uit bij een blog artikel op de website van Zend. Zend is de organisatie achter het Zend Framework waarop Magento werd ontwikkeld. Dit artikel beschreef een moderne oplossing voor het ontwikkelen van webshops. De mockups toonde een moderne “graphic user interface” waar ik onze klanten wel mee zag werken. Het geheel sprak me enorm aan. Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn waar ik naar op zoek was. Ik heb trouwens nog wel eens gezocht naar het betreffende blog artikel, maar heb het helaas nooit meer kunnen vinden.
Bij de lancering van de eerste beta versie van Magento was het logo in de kleur waar ook de naam naar verwijst “Magenta”. T-mobile bleek echter het recht op deze kleur te hebben vastgelegd, iets dat ik persoonlijk overigens compleet krankzinnig vindt. Om problemen te voorkomen werd de kleur veranderd in rood. Deze is later veranderd naar een meer oranje kleur.
Wat me nog goed bijstaat van die eerste periode (zelfs voor de eerste release) zijn de screencasts waarin iedere week een Magento functionaliteit werd uitgelegd. Deze screencasts werden steevast begonnen met de introductie “Hé guys this is Shannon…” en werden afgesloten met “Happy eCommerce”. Voor mij was het iedere week weer een cadeautje deze screencasts te bekijken en een nieuwe onthulling te zien over wat Magento voor ons in petto had.
Inmiddels was wel duidelijk dat Magento voor ons de oplossing zou worden waarmee we webshop implementaties voor onze klanten zouden gaan bouwen. Omdat we niet langer wilden wachten, zijn we eind 2007 de eerste implementatie gaan ontwikkelen op de Magento Beta versie.
Toen begin 2008 het Magento partnerprogramma bekend werd gemaakt, hebben we geen seconde getwijfeld. We hebben ons direct aangemeld. Gelukkig was Magento net zo enthousiast over ons als wij over hen en mochten we ons vanaf 13 maart 2008 officieel Magento partner noemen. Achteraf bleek dit een van mijn beste beslissingen ooit te zijn.
Inmiddels werd aangekondigd dat Magento 1.0 GA in maart uit zou worden. Dit was nog spannend, bleek later. Zoals dat gaat wordt er tot het laatste moment nog hard gewerkt aan de laatste verbeteringen. Zo hard, dat de release uiteindelijk op de laatste dag van maart uitkwam. Voor ons markeert dit moment de dag dat alles anders werd. We ontvingen 5 tot 10 telefoontjes per dag van ondernemingen die graag aan de slag wilde met Magento en een partner of meer informatie over Magento zochten. Snel schakelen was belangrijk. We besloten vrijwel direct om ons volledig te focussen op e-commerce en alles wat daarmee te maken heeft.
Niet lang na de eerste release zou Roy Rubin, Magento’s CEO, naar Duitsland afreizen om partners te ontmoeten. Ook de Nederlandse partners waren welkom. Dus ik besloot om naar Frankfurt te rijden en kennis te maken maken met Roy. Ik wist dat er maar beperkt tijd was voor onze meeting, gezien zijn volle agenda, maar de in totaal 7 uur rijden waren de 30 minuten meeting meer dan waard. Een inspirerend gesprek met Roy Rubin over e-commerce en zijn plannen met Magento bevestigde dat Magento wel eens de markt voor e-commerce platforms flink zou kunnen opschudden.
Het idee was om met een Magento een applicatie te ontwikkelen die ingezet kon worden voor het ontwikkelen van e-commerce oplossingen. Het open-source karakter van Magento zou ervoor zorgen dat ook andere bedrijven toevoegingen en verbeteringen zouden maken waardoor Magento als product zou verbeteren. Deze keus heeft goed uitgepakt, er ontstond een enorme Magento community die uniek is in de markt.
Ook allerlei Magento evenementen, vaak georganiseerd door de community, droegen hier (in)direct aan bij. Na meerdere edities van het, door de community georganiseerde, event Meet Magento, kon ook Magento zelf niet achter blijven. Ze organiseerden in 2011 voor de eerste keer, in Los Angeles, Magento Imagine – Going Places. Een mooi moment voor mij en mijn business partner om naar LA te reizen. Voor mij was dit misschien wel de mooiste editie van Magento Imagine met een heus Magento rock nummer, een rit in limousines naar Magento HQ en het partner diner in de “Theme Building” om maar een paar highlights te noemen. Maar ook andere edities, bijvoorbeeld in Las Vegas bij het M-Resort en de Wynn zijn evenementen om nooit te vergeten.
Het duurde niet lang voor Magento de grootste speler was geworden in e-commerce (er werd meer op Magento gegoogeld dan op e-commerce). En dat is zo gebleven. Ondanks dat er door de jaren heen meer concurrentie van e-commerce platformen bij is gekomen, blijft Magento op het gebied van B2C e-commerce de belangrijkste speler.
Natuurlijk gebeurde er de afgelopen 15 jaar nog veel meer bij Magento. De overname door eBay, de vele releases, de introductie van PWA, de Meet Magento evenementen met de community in Nederland, webinars, seminars, en de meest recente overname door Adobe (waardoor Magento nu officieel Adobe Commerce is gaan heten).
Bij Madia werkten we de afgelopen 15 jaar aan honderden mooie projecten. Dat begon met webshops voor de zoals we wel eens zeggen “slager om de hoek”, met een team van twee, maar groeide al snel naar de grote (inter)nationale spelers met een groot team van professionals. Van een kantoortje aan huis, naar een kantoor in het hart van de hightech Brainport, op Strijp-S Eindhoven.
Hoewel we ons door de jaren breder in e-commerce gespecialiseerd hebben, blijft Magento tot vandaag de dag een belangrijk onderdeel van ons dienstenpakket. Het is geweldig om aan de wieg te hebben gestaan van dit platform, en om er samen “mee op te groeien”. We kijken ernaar uit om ook de komende 15 jaar door te blijven ontwikkelen met Adobe Commerce (Magento).
Magento bedankt voor 15 fantastische jaren!
Falco van der Maden, CEO Madia