Madia 15 jaar Magento Partner!
Het is tijd voor een feestje, Madia is deze week namelijk 15 jaar Magento partner. Een mijlpaal waar we trots op zijn! In 2008 begonnen we samen aan een bijzondere reis die de manier waarop we winkelen heeft veranderd en de e-commerce industrie heeft gevormd tot wat het vandaag is.
Het begin van Magento
Magento is opgericht door Roy Rubin en Yoav Kutner en is uitgegroeid tot een van de meest populaire e-commerceplatforms ter wereld. De eerste publieke beta-release van Magento was in 2007, en de officiële versie 1.0 werd uitgebracht in maart 2008. Magento stond al bij de eerste release op de radar van Madia. Onze oprichter Falco van der Maden kwam Magento tegen in de lente van 2007, toen hij op zoek was naar een e-commerce oplossing die gebruikt kon worden voor het ontwikkelen van webshops. Dat bleek lastiger dan gedacht.
Na lang zoeken kwam kwam hij een artikel tegen over Magento, dat werd beschreven als een moderne oplossing voor het ontwikkelen van webshops. De illustraties toonde een moderne “graphic user interface”, ongekend voor die tijd. Zodra het partnerprogramma beschikbaar werd, was Madia de eerste Nederlandse partner die zich hierbij aansloot. De rest, is geschiedenis.
Je kunt het hele verhaal van Falco over de beginjaren van ons partnership met Magento hier lezen.
Ontwikkelingen door de jaren heen – een tijdlijn
De afgelopen 15 jaar is er veel gebeurd, we geven je een snelle tijdlijn:
2007: Publieke beta-release Magento.
2008: De eerste Magento release onder een open source-licentie. De naam Magento is afgeleid van de kleur magenta, die in het oorspronkelijke logo voorkwam. Omdat het domein Magenta.com al in gebruik was, kozen ze voor de meer ‘mannelijke’ versie van Magento.com. Ook werd de magenta kleur omgezet naar het kenmerkende oranje.
2011: In februari 2011 werd aangekondigd dat eBay in Magento geïnvesteerd had en een aandeel van 49% van het bedrijf bezat. In juni 2011 kondigde eBay aan het hele bedrijf over te nemen. eBay integreerde PayPal, wat ze ook bezaten, vervolgens rechtstreeks in het Magento-platform.
2011: Het “Magento Imagine” evenement werd voor het eerst gehouden in Los Angeles. Meer dan 600 Magento-ontwikkelaars, -gebruikers en -partners kwamen hier samen. De conferentie is sindsdien een jaarlijks evenement.
2015: Vanwege de splitsing van PayPal van eBay in 2015 werd Magento in november 2015 als een onafhankelijk bedrijf afgesplitst door de nieuwe eigenaar, Permira (private-equityfonds). Ook kwam in 2015 Magento 2 uit, een geheel nieuwe versie met nieuwe achterliggende code. Het maakte het platform sneller, schaalbaarder en veiliger. Dit maakte het platform klaar voor de toekomst.
2016: In 2016 werd de Magento Enterprise Edition geïntroduceerd. Deze betaalde versie van Magento had dezelfde codebasis als Magento Community Edition, maar werd ontworpen voor grote bedrijven die technische ondersteuning wilden bij de installatie, het gebruik, de configuratie en voor probleemoplossing.
2017: De Community en Enterprise Editions werden hernoemd naar Magento Open Source en Magento Enterprise.
2018: Een groot jaar voor Magento. In 2018 werd aangekondigd dat Magento door Adobe zou worden overgenomen voor $1,68 miljard, met als doel het te integreren in Adobe Experience Cloud, het Enterprise CMS-platform.
2019: Adobe voegde Magento Commerce Cloud samen met Adobe Experience Cloud. Volgens Adobe stelt deze integratie bedrijven in staat om betere klantbelevingen te creëren.
2020: De naam Magento verdwijnt. Magento Enterprise Edition werd officieel Adobe Commerce genoemd in april 2020. Hoewel dit nu de officiële naam is, wordt het product nog door veel merchants en partners “Magento” genoemd. De open source versie heet tot op de dag van vandaag nog wel Magento Open Source.
2021-2022: Adobe werkt achter de schermen verder aan de verbetering van het platform. Gebruiksvriendelijkheid en klantbeleving staan hierbij voorop. Er komen veel updates, zoals bijvoorbeeld de PageBuilder, waarmee gemakkelijker pagina’s opgezet kunnen worden. Ook werd er verder doorontwikkeld aan de PWA oplossing.
2023: De overname van Adobe wordt goed zichtbaar. Er komen steeds meer nieuwe features die ervoor zorgen dat het platform toekomstbestendig blijft. Zo wordt er in de nieuwe updates veel aandacht besteed aan de inzet van AI.
Er is dus veel gebeurd in de laatste 15 jaar. Maar wat er steeds stabiel was, is dat Magento steeds hét platform bleef voor online merchants. Hoewel er de afgelopen jaren meer concurrentie is bij gekomen, biedt Magento het meest uitgebreide, schaalbare en meest gebruiksvriendelijke platform op de markt.
Madia en Magento een succesformule
Madia is dus al sinds het begin betrokken bij Magento en heeft het platform zien groeien en evolueren. Door de jaren heen heeft Madia honderden online winkels gebouwd en geoptimaliseerd op basis van Magento. Met toewijding aan innovatie en continue verbetering, zal Madia ook in de toekomst blijven samenwerken met Magento om e-commerce oplossingen van de hoogste kwaliteit te bieden aan klanten over de hele wereld.