e-Commerce trends 2023

Het einde van 2022 is in zicht, en dat betekent dat dit het moment is om de e-commerce strategie voor het volgende jaar vast te stellen. Waar moet jij op focussen om het nieuwe jaar goed te beginnen?

Het was, op z’n zachtst gezegd een bijzonder e-commerce jaar. Het is een jaar geweest waarin we pieken en dalen hebben gezien. Een jaar waarin bedrijven naar lucht zochten door de enorme groei als gevolg van de coronapandemie. Maar ook een jaar waarin de inflatie gemiddeld toenam met ongeveer 8,7% en de koopkracht afnam met zo’n 6,8%.

Wat zijn de gevolgen hiervan en wat zal het volgende jaar brengen voor e-commerce? Dit blog artikel geeft je een vooruitblik op de e-commerce trends in 2023.

M-Commerce

De term m-commerce zullen we in 2023 als trend gaan terugzien. Het staat voor “Mobile Commerce” wat betrekking heeft op online winkelen via een smartphone. Natuurlijk is M-Commerce niet nieuw, mobile shopping is al jaren in opmars. Waarom dit toch een trend is? In 2022 is M-Commerce volwassen geworden. De mobiele koopervaring is verbeterd, de gebruiksvriendelijkheid is goed en integraties met online betalen zijn perfect geregeld. Bovendien zijn de laatste twijfelaars tijdens de coronapandemie over de streep getrokken. En dat is terug te zien in de cijfers.

 

Cijfers m-commerce per jaar. Een van de eCommerce trends van 2023

Mobiele verkopen als percentage van retail e-commerce verkopen wereldwijd.

Verwacht wordt dat het volume van mobile commerce tegen 2024 wereldwijd zal oplopen tot 620,97 miljard dollar. Dit betekent dat bijna de helft, (42,9%), van alle e-commerce aankopen via een mobiel apparaat zal worden gedaan. Bestellingen zijn volgens deze statistieken op telefoons vaak kleiner en in hogere frequentie.

Volgens Klarna heeft 64% van de Nederlanders in 2022 vaker op hun telefoon geshopt dan 2 jaar geleden. Bij Gen Z, de generatie die eraan komt, is dit zelfs 82%(!).

Grafiek mobiel shoppen voor verschillende generaties. Een van de eCommerce trends van 2023

Weet je niet zeker of jouw webshop geoptimaliseerd is voor M-Commerce? Of is het een tijd geleden dat je jouw mobiele designs hebt nagekeken? Dan is 2023 het moment om hiermee aan de slag te gaan.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence, ook wel bekend als AI, staat vooraan om in 2023 een grote invloed te hebben in de e-commerce wereld. AI is een techniek die zich richt op het creëren van intelligente machines die kunnen handelen als mensen. Deze technieken worden gebruikt om systemen te creëren die zelf kunnen analyseren, begrijpen en beslissingen nemen. AI kan met deze techniek op verschillende vlakken in e-commerce een stempel drukken. Er zijn zoveel ontwikkelingen op dit gebied dat we hier een hele blog aan zouden kunnen wijden. Voor nu geven we je een aantal korte voorbeelden, met links naar interessante bronnen.

Een aantal voorbeelden van AI in e-commerce:

Wat al deze oplossingen gemeen hebben is dat de Artificial Intelligence data beter en sneller analyseert dan een mens. Hiermee wordt de kans op fouten kleiner en brengt dit in e-commerce efficiëntie en besparingen mee.

Duurzaamheid

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor het verduurzamen van de wereld. Men is zich steeds bewuster van de invloed die het klimaat heeft op de leefbaarheid van onze planeet. Ook toekomstige klanten zullen zich hier daarom mee bezig houden. Niet zo gek dus dat duurzaamheid ook in het rijtje van de trends staat.

In onderstaande grafiek is te zien hoe de consument wil dat de bedrijven waar zij kopen gaan verduurzamen. Er zijn grofweg 3 thema’s in duurzaamheid voor e-commerce te definiëren: transport, verpakkingen en een duurzaam assortiment.

Verduurzamen op niveaus. Een van de eCommerce trends van 2023

Transport

Transport is een van de onderdelen waar gewerkt kan worden aan duurzaamheid. Van de producten die online worden besteld wordt zo’n 82% aan huis geleverd. Dat is natuurlijk wel het makkelijkst, maar zorgt er ook voor dat er steeds meer verkeersbewegingen zijn.

Gelukkig zijn er steeds meer duurzame opties.

Zo kunnen bedrijven voor de afhandeling van pakketen kiezen om het product te laten bezorgen met een elektrisch voertuig of door een fietskoerier. Of om de optie toe te voegen op producten bij een pickup point af te halen.

Verpakkingen

Veel bedrijven hebben dozen met standaard formaten. Dit kan ervoor zorgen dat je een pakketje krijgt waar de helft bestaat uit lucht. Verpakken van bestellingen geeft een grote CO2-voetafdruk. Het kost ten eerste meer inpakmateriaal en ten tweede heeft het pakket meer ruimte nodig tijdens logistieke processen.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan technologie die dozen op maat kan maken per product. Door gebruik te maken van deze speciale inpakmachines kunnen verpakkingen op maat worden gemaakt.  De machine gaat op deze manier in zijn werking:

Duurzaam assortiment

Tot slot, een duurzaam assortiment. Om erachter te komen of je assortiment duurzaam is, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Wat is de kwaliteit en levensduur van het product? Welke materialen worden in het product gebruikt? Zijn opties om materialen te vervangen en te verduurzamen?

Daarnaast kan er gekeken worden naar het product zelf. Hoe wordt dit gebruikt of wordt het vaak retour gestuurd? En is het mogelijk om tweedehands producten aan te bieden? Vooral dat laatste wordt door veel bedrijven gedaan. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue’s “tweedekansjes”, of het kledingmerk Patagonia dat tweedehands kleding aanbiedt via hun “Worn Wear” webshop.

Abonnementen

Abonnementsmodellen, waarbij klanten periodiek een bedrag betalen om regelmatig producten of diensten te ontvangen, zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Deze trend zal zich in 2023 voortzetten omdat meer consumenten zich op hun gemak voelen bij het idee om op terugkerende basis te betalen voor producten en diensten.

De voorspellingen voor de groei van abonnementen zijn zeer positief. Volgens een recent rapport zal bijvoorbeeld 75% van de direct-to-consumer bedrijven producten en services in abbonementsvorm aanbieden. 

Abonnementen zijn een gemakkelijke en probleemloze manier voor klanten om de producten te ontvangen die zij nodig hebben. Bovendien kunnen abonnementen een voorspelbare en betrouwbare bron van inkomsten vormen voor bedrijven.

Dit zijn een aantal voordelen van het hebben van een abonnementen structuur:

  1. De klant weet hoeveel hij moet betalen per maand en waar hij aan toe is
  2. Voor de ondernemer zijn de inkomsten gespreid en is er zekerheid van inkomsten
  3. Het voorspellen en bijhouden van verkopen wordt gemakkelijker en nauwkeuriger
  4. Het inkopen van producten is nauwkeurig te voorspellen

Kan jouw webshop geoptimaliseerd worden voor abonnementen? Daar helpen we je graag mee verder!

Nieuwe Generaties

In 2023 blijven we een focus houden op hoe de nieuwe opkomende generaties anders shoppen.

Generatie Z

Om Generatie Z te bereiken, is het belangrijk om te inspireren op social media platformen zoals Instagram en Tiktok. Dit zijn de belangrijkste plaatsen voor hen om producten en merken te ontdekken en aankopen te doen. Je krijgt de aandacht van generatie Z door op social media te adverteren of door influencers in te zetten.

Millennials

Millennials zijn al lange tijd leidend in het online shoppen. Om deze doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je webshop een professionele uitstraling heeft en goede reviews. Hoewel ook millennials op social media te vinden zijn, is hun aanwezigheid op deze platformen minder prominent dan die van Generatie Z.

Generatie X

Generatie X wordt steeds meer digitaal. Het afgelopen jaar waren ze bijna net zo actief op hun smartphones als jongere generaties. Voor generatie X betekent online shoppen vooral gemak. Om hen naar je webshop te lokken, is het belangrijk dat het bestelproces, de bezorgservice en de productinformatie duidelijk en goed geregeld zijn.

Baby Boomers

Door de coronamaatregelen heeft deze generatie snel kennis gemaakt met e-commerce. Hoewel ze nog steeds de voorkeur geven aan fysieke winkels, koopt een significant deel ook via webshops. Voor hen is het belangrijk dat het bestelproces gemakkelijk verloopt. Als het gaat om social media, zijn babyboomers vooral actief op Facebook. Ze zijn hier voornamelijk voor sociale contacten. Toch heeft 2 op de 5 social media gebruikers uit deze generatie hier wel eens iets gekocht.

De bovenstaande trends binnen de verschillende generaties zullen zich in 2023 blijven doorontwikkelen. Een goede e-commerce strategie zorgt ervoor dat aan de wensen van kopen van verschillende leeftijden voldoet. Daarom is het van belang om ook in 2023 je strategie te evalueren en te kijken of het nog past bij jouw doelgroep.

Wil je meer weten? We schreven hier eerder dit jaar al een blog over. 

Automatisering als oplossing voor de krappe arbeidsmarkt

Nieuwe werknemers vinden was nog nooit zo lastig.Volgens het CBS zijn er in het eerste kwartaal van 2022 records gebroken. Er staan momenteel 133 vacatures tegenover 100 werklozen. Naast de krapte op de arbeidsmarktsmarkt, is er ook een stijging van loonkosten in logistiek, klantenservice, productmanagement, en administratie. Geen ideale situatie om een bedrijf te laten groeien.

Om dit probleem aan te pakken, zullen manuele taken geautomatiseerd moeten worden. Dit kan op veel verschillende vlakken gebeuren. Zo hebben wij bij Madia het afgelopen jaar al veel bedrijven mogen helpen met het automatiseren van:

  1. Orderverwerking: Geautomatiseerde orderverwerkingssystemen kunnen taken afhandelen zoals het verifiëren van betalingsinformatie, het genereren van facturen en het verzenden van orderbevestigingsmails naar klanten.
  2. Voorraadbeheer: Geautomatiseerde voorraadbeheersystemen kunnen voorraadniveaus in realtime bijhouden en bijwerken, bedrijven waarschuwen wanneer de voorraad bijna op is en processen voor nabestelling in gang zetten.
  3. Klantenservice: Chatbots en andere geautomatiseerde klantenservicetools kunnen eenvoudige vragen van klanten afhandelen en basisproblemen oplossen, zodat menselijke klantenservicemedewerkers zich kunnen richten op complexere kwesties.
  4. E-mailmarketing: Geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes kunnen worden opgezet om gepersonaliseerde e-mails naar klanten te sturen op basis van hun eerdere aankopen of andere relevante gegevens, wat bedrijven helpt om klanten te behouden.
  5. Verzendingen: Geautomatiseerde verzend- en verwerkingssystemen kunnen taken zoals het genereren van verzendetiketten en het volgen van pakketten afhandelen, zodat bedrijven bestellingen efficiënter kunnen verwerken en uitvoeren.
  6. Business Intelligence: Geautomatiseerde tools voor gegevensanalyse kunnen bedrijven helpen bij het volgen en analyseren van belangrijke statistieken zoals websiteverkeer, conversiepercentages en klantgedrag.

Ook je backoffice automatiseren? Neem eens een kijkje bij onze partner Marello DOP.

Conclusie

Dat 2022 een bijzonder jaar was is duidelijk: corona, inflatie & een veel ontwikkelingen op het gebied van e-commerce. Dat maakt 2023 een interessant jaar. Hoe gaan we de ontwikkelingen terug zien en hoe gebruik je ze om jouw bedrijf boven de concurrentie uit te laten komen? Ga je aan de slag met je mobiele webshop, zet je AI in, of analyseer je de duurzaamheid van je producten? Wellicht ga je aan de slag met abonnementen, probeer je je doelgroep nog beter aan te spreken, of kijk je naar automatisering om meer tijd vrij te maken. Waar jouw focus ook ligt, 2023 zal in het teken staan van optimalisatie, en daar helpen we je graag mee verder. Neem contact met ons op om jouw business klaar te stomen voor de toekomst!