D2C: Direct-to-Consumer. Wat is het, en hoe kunnen fabrikanten ervan profiteren?
Direct to Consumer (D2C) betekent dat fabrikanten producten direct aan hun eindklanten verkopen in plaats van via een retailer, groothandel of distributeur. De ontwikkelingen op het gebied van D2C e-commerce hebben het veel gemakkelijker gemaakt om direct aan klanten te verkopen. Via een online kanaal kunnen producten eenvoudig via een webshop, app of social media worden aangeschaft. Veel fabrikanten hebben nog geen ervaring met de directe verkoop van producten aan de eindklant. De keuze van het opzetten van een D2C strategie kan daarom lastig zijn: er zal immers veel tijd in gaan zitten om alle nieuwe processen (verkoop, logistiek) op te zetten. Toch wagen steeds meer fabrikanten de sprong naar online D2C verkoop.
Waarom D2C?
Veel consumenten bezoeken merkwebsites als ze een aankoop willen doen. Uit recent onderzoek is gebleken dat 87% van de consumenten online bij een merk zouden kopen, als ze die optie zouden krijgen. Vooral millenials zijn op dit moment de drijvende kracht achter deze trend. 67% van hen maakt al gebruik van merkwebshops om producten te kopen. Er ligt hier dus een grote kans voor fabrikanten!
Toch aarzelen veel van hen of ze online moeten gaan verkopen. 54% van de fabrikanten overweegt op dit moment om te beginnen met Direct-to-Consumer verkoop. Het is een grote investering, het kost veel tijd kost én het betekent vaak een operationale reorganisatie. Toch kan D2C met de juiste tools, en het juiste plan van aanpak, veel voordelen opleveren.
3 voordelen van D2C e-commerce
D2C verkopen biedt verschillende voordelen aan fabrikanten, meer dan alleen het creëren van een extra inkomstenstroom.
Producten zijn voor consumenten makkelijk te vinden (en te kopen)
Met een D2C webshop, is het gemakkelijker om potentiële klanten te bereiken. Veel consumenten kopen liever direct bij een merk dan via een derde partij. Kopen bij een merk geeft een gevoel van betrouwbaarheid in de service, kwaliteit en status. Maar liefst 33% ziet de website van de fabrikant als de meest invloedrijke bron bij het onderzoeken van een product. In plaats van deze klant te verliezen, omdat de klant het niet direct op de site kan aanschaffen, kan deze met een webshop direct geconverteerd worden.
Meer controle over de klantervaring
De service die de klant ervaart, en het gevoel dat een merk hierbij creëert is zeer belangrijk om klanten aan een merk te binden. D2C verkopen geven meer controle over over de klantervaring. In plaats van dit uit te besteden aan retailers, heb je zelf de touwtjes in handen. Bij D2C is het mogelijk om alle processen rondom verkopen zelf te beheren: vanaf het moment waarop een klant kennis maakt met het merk, tot het moment waarop het product is geleverd.
Meer inzicht in klanten
Het merendeel van gegevens die fabrikanten over hun klanten ontvangen, wordt aangedragen via retailers en heeft meestal betrekking op het aantal transacties. Deze gegevens zeggen echter niks over het sentiment van klanten. Waarom kopen ze producten? Wat is hun leeftijd? Hoe hebben ze het merk gevonden? Door zelf te gaan verkopen, kun je een breed scala aan gegevens over klanten verzamelen. De gegevens kunnen worden ingezet om strategische beslissingen te nemen, bijvoorbeeld over marketing, productontwikkeling, verpakkingsmaterialen en/of de prijs van het product.
Ook beginnen met D2C e-commerce?
We helpen je graag om inzicht te krijgen in wat jij nodig hebt om met D2C te beginnen, zetten samen een projectplan op en bouwen een succesvolle D2C webshop. Dit doen we aan de hand van onze werkwijze. Door frequent met elkaar te overleggen worden doelen scherpgesteld, prioriteiten bepaald, de voortgang gewaarborgd en werkzaamheden geëvalueerd. Door deze transparante manier van werken heb je altijd inzicht in de voortgang van het project en kunnen we snel schakelen.