70% meer B2B e-commerce in 2027
De B2B commerce wereld ondergaat op dit moment een grote digitale transformatie. Hoewel digitalisering al langer bovenaan de lijst van B2B bedrijven stond, heeft Covid-19 het proces versneld. B2B transacties vinden steeds vaker online plaats en worden minder afhankelijk traditionele één-op-één verkoop. Daarnaast heeft ook de steeds groter wordende groep jongere B2B-kopers, invloed op de digitale groei van B2B.
Een groei van 70%
Volgens een nieuw onderzoek van DHL zal de B2B e-commercemarkt de komende 6 jaar meer dan 70% groeien. Waar de B2B markt in 2019 10,38 biljoen waard was, zal het in 2027 17,8 biljoen waard zijn. En eerder nog, in 2025, zullen vier op de vijf B2B-transacties via digitale verkoopkanalen plaatsvinden.
Waarom deze groei – Een inhaalslag
Digitalisering van B2B e-commerce is al een aantal jaren op weg. Maar waar projecten vaak maar traag op gang kwamen, is er nu een stroomverstelling gaande. Die stroomversnelling is op gang gebracht door het “coronajaar” 2020, dat grote uitdagingen met zich meebracht. Het legde de noodzaak bloot voor een meer flexibele en digitale B2B aanpak. En daarom is er veel aandacht besteed aan digitale e-commerce oplossingen.
Nu, een jaar later, zien we al grote veranderingen. Zo zegt 70-80% van de B2B-kopers niet terug te willen naar één-op-één verkoop, zelfs in sectoren waar traditionele verkoopmodellen van oudsher domineren.
Bovendien is er steeds meer vertrouwen om online grote bedragen uit te geven. 70% zegt open te staan voor online bestellingen boven de $50.000 en maar liefst 27% vindt het nu prima om bedragen boven de $500.000 online te bestellen.
Bron: McKinsey
Een nieuwe B2B klant
Naast de bovengenoemde stroomversnelling in 2020, is er nog een factor die van invloed is. Millennials, ook bekend als generatie Y, zijn nu goed voor 73% van alle B2B-aankoopbeslissingen. Ze zijn opgeroeid met internet, zijn digitaal aangelegd en meer gericht op technologie dan hun voorgangers. Voor hen zijn ervaringen met B2C aankopen in hun persoonlijke leven van invloed op wat ze verwachten van B2B-transacties.
Millennials geven voorkeur aan digitale aankopen, zonder tussenkomst van een verkoper. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 44% van de millennials zelfs liever helemaal geen interactie met een verkoper heeft.
Bron: Gartner
En de toekomst?
De snelle veranderingen die nu gaande zijn, is een aftrap voor nog meer ontwikkelingen. Ook na de corona-crisis zal B2B blijven groeien, mede door de jongere generatie kopers.
Bron: McKinsey