Copywriting – 5 Webshop Tips
Copywriting is een belangrijk onderdeel van je webshop strategie. Het zorgt het ervoor dat klanten de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, het helpt je om meer bezoekers naar je webshop te krijgen en helpt om conversies te optimaliseren.
Maar wat is copywriting precies?
- Hoe schrijf je goede copywriting?
- Welke woorden werken om meer conversies te genereren?
- Hoe lang is een goede tekst?
- Op welke pagina’s kun je copywriting gebruiken?
In dit artikel bespreken we de vijf belangrijkste tips om jouw e-commerce copywriting te verbeteren.
Wat is e-commerce copywriting?
E-commerce copywriting is alle tekst die op je webshop staat. Hierbij kunnen vooral koppen, categoriepagina’s, productbeschrijvingen, aanbiedingen en bestemmingspagina’s helpen om meer omzet te genereren.
Het doel van e-commerce copywriting is om de voordelen van jouw producten duidelijk uit te leggen en tegelijkertijd beter te scoren in zoekmachines. Om succesvol te zijn, moet je sterke communicatie inzetten en overtuigend zijn met woorden om je merk te promoten.
5 Copywriting tips voor webshops
Aan de slag! Hier vijf tips voor goede copywriting in jouw webshop.
1. Schrijf op middelbare school niveau
Op bestemmingspagina’s geldt: hoe eenvoudiger de copywriting, hoe groter de kans dat je conversies genereert. Bij eenvoudig schrijven kun je denken aan middelbare schoolniveau. Probeer minder woorden te gebruiken, en maak je woorden niet te moeilijk.
Hier is een voorbeeld van hoe je deze tip kan inzetten:
Kijk eens naar deze zin: “Dit product versnelt het koken door tot 70% minder energie te verbruiken en produceert gezond voedsel op een gemakkelijke en consistente manier”.
Deze zin is onnodig lang en bevat overbodige woorden.
Het is veel gemakkelijker om als drie zinnen te lezen: “Dit product versnelt het koken. Het verbruikt daarbij tot 70% minder energie. Wat nog belangrijker is, het maakt gezonde voeding gemakkelijk. ”
2. Test pagina’s met een doorklik-CTA
Bekijk eens wat een doorklik CTA kan doen voor de conversie in je webshop. Deze knop kun je gebruiken op pagina’s die niet de productpagina zelf zijn, maar die wel een relatie hebben met die pagina. Denk aan inspiratiepagina’s, handleidingen en review pagina’s. Overtuig een klant dat jouw product hetgeen is wat ze zoeken. Laat ze daarna de CTA gebruiken om het product daadwerkelijk te kopen.
Een doorklik CTA op de website van Lenco, van onze partner Commaxx
3. Schrijf met emotie
Uit onderzoek is gebleken dat meer emotie in tekst, leidt tot hogere conversieratio’s. Emotie verwerk je in test door bepaalde woorden te gebruiken, deze worden ook wel powerwoorden genoemd. Een paar bijvoorbeelden: vertrouwen, ontdekken, resultaten, makkelijk, persoonlijk, genieten, aanbevelen en verbeteren.
Een stukje goede copy van SKIL, met woorden als: “efficiënter”, “sneller”, “krachtiger” en “voordeel”.
Door woorden te gebruiken die positieve emoties van bezoekers aanspreekt, kun je het enthousiasme om te kopen aanwakkeren. Pas tegelijkertijd wel op dat je deze woorden niet zomaar overal op je pagina propt, dan kan het juist het tegenovergestelde effect hebben.
4. Probeer onder de 300 woorden te blijven
Een hele belangrijke regel in webshop copywriting: blijf onder de 300 woorden. Uit regressieanalyses blijkt dat de conversieratio’s consistent dalen naarmate er meer woorden worden gebruikt. Het bereikt een omslagpunt rond de 300 woorden. Houdt pagina’s, indien mogelijk, aan de korte kant.
5. Vermijd negatieve taal!
Misschien is dit een open deur… maar toch zien we dit soms in webshops terug. Het gebruik van negatieve taal zorgt voor een lagere conversieratio. Klanten willen de positieve effecten van een product zien en willen zeker niet stilstaan bij de problemen die het product zou kunnen opleveren.
Je hebt niet altijd in de hand wat er op je pagina staat. Soms kunnen er door gebruikers negatieve reviews worden geplaatst. Door een positieve reactie te plaatsen kun je er toch voor zorgen dat ook een negatieve review een positief effect kan hebben.
Welke pagina’s hebben copywriting nodig?
Met de bovenstaande tips in gedachte, gaan we eens kijken naar de verschillende pagina’s op je webshop die een sterke tekst nodig hebben. Er zijn veel verschillende pagina’s die baten bij copywriting.
1. Productdetailpagina’s
Productpagina’s zijn uiteraard de belangrijkste pagina’s op jouw webshop. Op deze pagina’s leren klanten meer over het product waarin ze geïnteresseerd zijn, en krijg je de kans om ze te vertellen waarom ze nu juist jouw producten nodig hebben. Het is vaak de laatste pagina die klanten zien voordat ze afrekenen, en daarom dé plek om klanten te overtuigen.
Een voorbeeld van onze klant HACO
Om klanten te overtuigen moet er meer zijn dan een productbeschrijving van twee zinnen en een lijst met functies. Beschrijf daarom Unique Selling Points, en concentreer je op de voordelen die jouw producten biedt. In een eerder blogartikel vertellen we je hoe je een product detail pagina (PDP) zo goed mogelijk kan inrichten.
2. Categoriepagina’s
Categoriepagina’s vaak over het hoofd gezien, toch bieden ook deze pagina’s een enorme kans voor copywriting. Vaak hebben categoriepagina’s boven of onderaan de pagina ruimte voor een aantal regels tekst. Deze ruimte kun je goed gebruiken om je SEO te optimaliseren. Daarnaast kun je het ook goed inzetten om bezoekers te vertellen waarom ze op de juiste plek zijn om de producten op de pagina te kopen.
Een voorbeeld van onze partner AED Partner
3. “Over ons” pagina’s
Pagina’s die gaan over jouw bedrijf gaan niet zozeer over het verkopen van een product, maar over het verkopen van jouw merk. Waar sta jij voor? En hoe ben jij anders van alle andere retailers die ze op Amazon vinden? Wat doe jij om je klanten zo goed mogelijk te bedienen?
Wanneer klanten in staat zijn op een connectie te maken met de missie en waarden van jouw webshop, is de kans veel groter dat ze een aankoop doen. Meer van dit soort tips vind je in ons blog over overtuigingsprincipes.
Voordelen van webshop copywriting
Wat gebeurt er als de copywriting van de webshop goed is?
1. Meer verkopen
De woorden die je kiest om jouw online bedrijf en producten te promoten, hebben absoluut een impact op de bedrijfsresultaten. Dit is de reden dat zoveel bedrijven investeren in conversie-optimalisatie. In plaats van te betalen om meer bezoekers naar uw site te halen, kun je meer uit de huidige bezoekers halen door hen te overtuigen om betalende klanten te worden.
2. Verbetert de SEO van de site
Om te kunnen concurreren met andere online winkels, moet jouw webshop hoog scoren in de zoekmachines. Gebruik daarom slimme zoekwoorden en SEO-copywriting om boven concurrenten uit te komen. Je zult zien dat je hierdoor meer zal verkopen!
3. Een sterke merkbeleving
Elk contactpunt dat een klant heeft met jouw online winkel, helpt om het merk voor hen te definiëren. Copywriting is daar een groot onderdeel van. Gebruik een consistente toon om gedenkwaardige ervaringen te creëren, zodat bezoekers jouw merk nog lang na het afrekenen zullen onthouden.
Blijf copywriting testen en verbeteren
Met mooie van copywriting is: het hoeft niet in één keer goed te zijn. Met de bovenstaande tips kom je al een heel eind op weg. Blijf je copywriting aanpassen, en meet de resultaten. Dit kan bijvoorbeeld met een tool als Google Analytics. Welke teksten scoren goed en zorgen voor conversie, en op welke pagina’s zou je nog aanpassingen kunnen maken?
We geven je graag advies over de copywriting van jouw webshop. Neem contact met ons op voor meer informatie.