E-commerce ten tijde van Corona: Tips
De Corona epidemie is een spannende tijd voor iedereen, ook als je actief bent in e-commerce. Waar fysieke winkels hun deuren sluiten, zijn de online kanalen drukker dan ooit. En dat vraagt soms om creatieve oplossingen. We zien de laatste weken steeds meer creatieve initiatieven langskomen. Ondernemers proberen door nieuwe online projecten het beste van de situatie te maken.
Ook bij Madia zijn we druk met het helpen van nieuwe en bestaande klanten. Ben jij van plan om online te gaan beginnen, of wil je je huidige webshop optimaliseren? We zetten een aantal belangrijke zaken op een rijtje.
Voor de starter: kies het juiste platform
Je hebt als ondernemer veel keus in e-commerce platformen. Wanneer je een kleine webshop op wil zetten, heb je voldoende aan een snelle oplossing, zoals WooCommerce of Wix.
Maar mocht je grotere bezoekersaantallen verwachten, met een groter aantal bestellingen, dan zijn deze oplossingen niet voldoende toereikend. Ook als je na de crisis met je webshop wil doorgroeien, is het verstandig om een meer uitgebreid platform te kiezen. Platformen als Magento (B2C) en OroCommerce (B2B) bieden krachtige en schaalbare e-commerce software.
Hoewel de basis investering hoger ligt, kun je klein beginnen en jouw e-commerce platform steeds verder uitbreiden.
Voor de starter: Begin met het broodnodige – MVP
Wanneer je nu een webshop begint, wil je dat het snel operationeel is. Het belangrijkste is dat jij jouw producten zo snel mogelijk kan gaan verkopen. Zorg ervoor dat de meest belangrijke zaken daarom in de webshop aanwezig zijn: producten, product informatie, prijzen, en een checkout. Dit noemen we de Minimum Viable Product (MVP). Het voordeel is dat het nieuwe e-commerce platform snel in de lucht kan gaan.
Later kun je verdergaan met het uitbouwen van het e-commerce platform, door bijvoorbeeld te kijken naar een origineel design, het uitdenken van de customer journey, en koppelingen met andere software zoals CRM en PIM
Duidelijke product informatie
Jouw klanten verwachten een goede online beleving. Duidelijke en relevante productinformatie is hier een belangrijk onderdeel van. We schreven hier al eens dit artikel over.
Zorg in ieder geval voor de volgende zaken:
- Een duidelijke beschrijving van je product
- Duidelijke foto’s waarop het product vanuit verschillende hoeken te zien is
- Plaats een FAQ, om belangrijke vragen direct te beantwoorden
- Zet productvideo’s in om een gevoel bij een product te geven
Het belangrijkste? Zorg dat jouw klanten de informatie die ze nodig hebben om een product te kopen, snel kunnen vinden.
Tip: Kijk voor gemakkelijk beheer van je product data naar een Product Information Management systeem. Een PIM systeem kan je helpen bij het beheren van je product informatie.
Snelheid, snelheid, snelheid
Er is niets vervelender dan een trage webshop. Als je online shopt, wil je snel producten kunnen vinden, informatie en foto’s kunnen bekijken, en snel kunnen bestellen.
In deze tijden zullen de bezoeken op jouw webshop hoger liggen dan normaal. Zorg ervoor dat je voldoende capaciteit hebt om een snelle webshop te kunnen aanbieden. Bepaal samen met je hosting provider of het nodig is om je hostingpakket te upgraden.
Transparantie in een persoonlijke aanpak
De Coronacrisis zorgt ook in de klantenservice voor nieuwe uitdagingen. De online concurrentie is groter, de retourenstroom is hoger en bezorgingen zijn vertraagd. Een goede transparante aanpak kan zelfs van deze uitdagingen een positieve ervaring maken.
Een aantal voorbeelden:
- Emailmarketing: houd klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Leg uit hoe jouw webshop omgaat met de crisis en hou klanten op de hoogte van alle ontwikkelingen. Natuurlijk kun je ook relevante aanbiedingen sturen en je marketing op een positieve manier inzetten.
- Inzicht in voorraden: laat aan jouw klanten weten hoeveel voorraad er nog is van een product. Op die manier is het duidelijk dat je voldoende voorraad hebt om te leveren. Laat het ook weten als een product tijdelijk niet beschikbaar is, zo voorkom je dat je producten verkoopt die je eigenlijk niet kan leveren.
- Informatie over levertijd: de levertijd van pakketjes is de laatste tijd langer geworden. Door het grote aantal pakketen kunnen niet alle partijen de gebruikelijk bezorgsnelheid garanderen. Wees hier transparant over. Meld het op je webshop, in de checkout en/of in een mail naar je klanten. Je klanten zullen het begrijpen, als je het ze op tijd laat weten!
- Chat: zorg dat je goed bereikbaar bent. Eén van de makkelijkste manieren voor klanten is een online chat. Zo kunnen ze op de webshop zelf direct vragen stellen en antwoord krijgen van jouw klantenservice team. Neem op die manier de laatste onzekerheden bij klanten weg.
Ondanks deze maatregelen, blijft het klantgedrag de komende weken onvoorspelbaar. Behavioural researcher Remco Wijn van TNO schreef hierover een interessant artikel voor Emerce.
De belangrijkste take-away? Je zult in je communicatie flexibel moeten zijn. Garandeer een hoge klanttevredenheid door transparante en eerlijke communicatie.
En dan, na deze Corona crisis?
Hoe gek het ook is, nieuwe en bestaande webshops zullen sterker uit deze crisis komen. Dit is hét moment om online zichtbaar te worden, om processen te verbeteren, om je klantenservice een boost te geven en zelfs om ook na de crisis meer te blijven verkopen!
Online samenwerken met Madia
Bij Madia volgen we de richtlijnen en werken alle medewerkers vanuit thuis. Gelukkig is dit geen probleem, ons werk vond altijd al online plaats. Communicatie tussen teamleden, teams en klanten gaat telefonisch en via onze online projectsystemen. Daarnaast spreken we elkaar iedere dag tijdens onze digitale standup. We werken de komende periode gewoon zoals onze klanten van ons gewend zijn, maar dan allemaal vanaf een andere locatie.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een samenwerking? Dat kan! We spreken je graag via Skype, Zoom of Hangouts. Neem even contact met ons op, dan maken we een afspraak.
We wensen je veel succes te komende tijd. Zorg goed voor jezelf en je familie, dat is nu het belangrijkste. We hopen je ook snel weer op ons kantoor te mogen verwelkomen!