Zonnebrillen.com
Zonnebrillen.com is de grootste online zonnebrillenwinkel van de Benelux. Met een breed assortiment van +/- 7000 zonnebrillen van diverse populaire merken, zorgen ze dat er bij elke look een zonnebril past. In 2017 werd Zonnebrillen.com, 6 jaar na de oprichting, overgenomen door de multinational GrandVision en past daarbij in het rijtje van Pearle, Charlie Temple en EyeWish.
Uitdaging
Door de sterke groei van Zonnebrillen.com was het handmatig beheren van de backoffice en uitdaging geworden. Er moest een oplossing komen om B2C en B2B orders, retouren en voorraden te automatiseren. Daarnaast moesten er mogelijkheden komen om uitgebreide rapportages te verkrijgen van alle bedrijfsprocessen. Dat alles het liefst binnen één systeem zodat alle teams toegang zouden hebben tot dezelfde informatie.
Oplossing
Er werd een nieuw platform opgezet met Marello DOP dat het centrum is geworden van alle backoffice activiteiten. Door bestaande software te koppelen en processen te automatiseren is een platform ontstaan waar orders, voorraden, retouren en klantenservice activiteiten samenkomen. Omdat de data in 1 platform opgeslagen worden, kunnen er op alle vlakken rapportages gemaakt worden. Dit heeft gezorgd voor een enorme verbetering in de efficiëntie.
Marello DOP
Digital OperationsUnified Commerce
Centraal PlatformOMS
Orders, voorraden, retourenAdobe, Picqer, Akeneo
IntegratiesDe uitdagingen
In 2011 begon Zonnebrillen.com met de online verkoop van populaire zonnebrillen en groeide snel uit tot de grootste online speler in de Benelux. Een grote prestatie omdat zonnebrillen niet het makkelijkste product is om online te verkopen. Zes jaar na de oprichting, in 2017, werd het bedrijf overgenomen door de multinational GrandVision (o.a Pearle, EyeWish en Charlie Temple).
Mede door deze overname en de enorme groei van het platform werd het handmatig beheren van backoffice processen een uitdaging. Er moest een oplossing gevonden worden om te digitaliseren en automatiseren. Het liefst binnen een centraal systeem, zodat verschillende teams, op verschillende locaties, alleen toegang zouden hebben tot dezelfde informatie.
Zo werd er gezocht naar een oplossing voor:
- Omnichannel Order Management, B2C en B2B
- Voorraadbeheer
- Het verwerken van retouren
- Het maken van uitgebreide, bedrijfsbrede, rapportages
- Een tool voor de klantenservice
De oplossing
Er werd een nieuwe infrastructuur opgezet, met Marello DOP als het centrum voor alle backoffice activiteiten. Door bestaande verkoopplatformen (Adobe Commerce en marktplaatsen) en bestaande software (o.a Picqer), te koppelen is een platform ontstaan waar orders, voorraden, retouren en klantenservice-activiteiten samenkomen. Omdat de data in één platform opgeslagen worden, kunnen er bedrijfsbrede rapportages gemaakt worden.
-
Ordermanagement
Zonnebrillen.nl verkoopt producten in meerdere kanalen, zoals hun eigen webshop en marktplaatsen. Daarnaast hebben ze een intern B2B kanaal, waarbij de merken van Grandvision zonnebrillen kunnen bestellen voor in hun winkels. Alle orders worden nu op één centraal punt beheert, en hebben elk hun eigen workflows.
-
Voorraadbeheer
Voorraadbeheer is een belangrijk onderdeel bij de verkoop van Zonnebrillen. Nieuwe collecties, oudere collecties, voorraden in winkels en het verwerken van binnengekomen retouren zijn hier slechts enkele aspecten van. Door alle voorraden inzichtelijk te maken in één interface, zijn voorraden altijd up-to-date.
-
Retouren
Online bestelde zonnebrillen worden vaak geretourneerd. Deze zonnebrillen moeten zo snel mogelijk gecontroleerd, schoongemaakt en weer verkoop-klaar gemaakt worden. Door deze stappen in te bouwen in het retourneerproces, kunnen medewerkers van zonnebrillen.nl snel en efficiënt met retouren omgaan.
-
Uitgebreide Rapportage
Rapportages van helpen om inzicht te krijgen in back-officeprocessen, efficiency, en kosten. In Marello zijn verschillende maatwerk rapportages opgenomen die inzichten geven in financiële data die worden ingezet in accounting.
-
Klantenservice
Vragen over orders, retouren, prijzen, levertijden en producten. De klantenservice krijgt dagelijks vragen binnen via de mail en telefoon. Omdat er een centraal systeem is waarin de antwoorden op al deze vragen gevonden kunnen worden, kan de klantenservice nu sneller helpen. Ook worden vragen van klanten onder hun account opgeslagen, zodat ook deze informatie gemakkelijk terug te vinden is.
Het Resultaat
Zonnebrillen.nl heeft met het nieuwe Digital Operations Platform een centraal systeem waarin hun back-officeprocessen beheert kunnen worden. Hierdoor zijn handmatige acties niet langer nodig, worden er minder fouten gemaakt en is er een enorme efficiëntieslag gemaakt. Daarnaast kan Zonenbrillen.nl met dit platform nog vele jaren groeien. Er kunnen gemakkelijk nieuwe kanalen en nieuwe strategieën worden toegevoegd. Daar zullen Zonnebrillen.nl de komende jaren mee blijven ondersteunen.
Contact
Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.