E-commerce trends 2020
Het einde van 2019 is in zicht. Dat betekent dat er weer voorspellingen worden gedaan voor volgend jaar. Zoals ieder jaar hebben ook wij weer een mooi lijstje samengesteld met trends waarvan wij denken dat ze in 2020 (nog) belangrijk(er) gaan worden:
1. Google als belangrijk verkoopkanaal
De meerderheid van de klanten zoekt producten via Google. Dit gaat meestal via betaalde of organische zoekopdrachten. Maar, er is nog een derde manier: “Google Shopping”. Google Shopping is een extreem krachtig verkoopkanaal en kan grote voordelen bieden voor online winkeliers.
Door jouw e-commerceplatform met Google Shopping te integreren, worden er automatisch advertenties met productvermeldingen aangemaakt. Deze komen vervolgens boven de zoekresultaten in Google te staan – handig om extra zichtbaarheid en conversies te creëren. Uit een recente studie is gebleken dat Google Shopping helpt om conversies met maarliefst 17% te verhogen!
Naast de resultaten bovenaan de pagina, zoeken klanten ook steeds vaker naar producten via het tabblad “Winkelen” in Google. Vooral voor winkels met zeer scherpe prijzen, of met nicheproducten, is het goed om deze optie te bekijken.
Het is vrij eenvoudig om met Google Shopping aan de slag te gaan. Je hoeft je webshop alleen aan te melden bij het “Google Merchant Center”, en je kunt meteen beginnen met adverteren.
Het is trouwens mogelijk om Magento te koppelen aan Google Shopping. Dit deden wij bijvoorbeeld voor Halfords, zoals in bovenstaande afbeelding te zien is.
2. De impact van voice search op e-commerce
Vorig jaar voorspelden we de opkomst van zoekopdrachten via “voice search”. Hoewel voice search steeds meer een vaste plek krijgt door smartphones en apparaten zoals Alexa en Google Home, heeft het in e-commerce nog niet het volle potentieel bereikt. Uit meerdere onderzoeken (zoals deze) blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice zal zijn. Tijd voor e-tailers om hier ook in 2020 mee aan de slag te gaan!
Zoekmachines hebben reeds aangekondigd hun resultaten aan te passen op pagina’s die goed zijn ingericht op voice search. Dit zal grote gevolgen hebben voor het SEO ontwerp van webshops.
3. Duurzaamheid
De meeste consumenten zijn tegenwoordig bewust van hun impact op het milieu. Een recent rapport van communicatiebureau FleishmanHillard Fishburn (FHF) liet zien dat 93% van de millenniumgeneratie wil kopen van bedrijven die doelgericht, duurzaam en milieubewust zijn.
De afgelopen tijd zagen we al een aantal initiatieven op dit gebied. Zo letten bedrijven op de grootte van hun verpakkingen, doet PostNL nog maar één bezorgpoging, zien we steeds meer fietskoeriers en komen er duurzame alternatieven voor plastic.
Wil je jouw shoppers overtuigen om bij jouw webshop een aankoop te doen? Maak in 2020 duidelijk hoe jij omgaat met duurzaamheid!
4. De komst van 5G
In 2020 wordt het 5G netwerk in Nederland uitgerold. 5G is de volgende generatie in mobiele communicatie. 5G is zo ontworpen dat het veel sneller is, en meer capaciteit biedt, dan het huidige 4G netwerk. Op dit moment kan 4G kan een (theoretisch) maximum van 100 megabit per seconde (Mbps) halen. Gesteld wordt dat met 5G 10 gigabits per seconde (Gbps) mogelijk is, theoretisch dus honderd keer sneller. Dit biedt grote voordelen voor ontwikkelingen in e-commerce.
Denk bijvoorbeeld aan een mobiele webshop die zo snel is, dat het lijkt alsof pagina’s niet geladen hoeven te worden, maar direct klaarstaan. Aan de mogelijkheid tot een “internet of things” wereld, waarin alle apparaten aan het internet verbonden zijn en het nog makkelijker wordt om via apparaten zoals smartwatches betalingen te doen. Of bijvoorbeeld aan super snelle VR en AI oplossingen, waarin consumenten producten virtueel kunnen bekijken en aanschaffen.
In welke technologie zou jij willen investeren als 5G beschikbaar wordt? Laat het ons weten!
5. Meer sales via Social Commerce
Social Commerce is een zeer snel opkomend fenomeen. Simpel gezegd is Social Commerce het verkopen via social media. Het is een extra verkoopkanaal dat kan helpen om een nieuw publiek aan te spreken, en een kans om het aantal conversies te verhogen. Daarnaast biedt het klanten de kans om winkelervaringen direct op hun profiel te delen, waardoor er extra aandacht wordt gegenereerd voor jouw merk.
Een aantal cijfers:
- Er zijn 1.47 miljard actieve gebruikers op Facebook, een enorm publiek!
- 60% van de Instagram gebruikers vinden nieuwe producten op Instagram, dus het is logisch om ook daar te verkopen
- 30% van de online shoppers zeggen dat ze het komende jaar via social media zullen shoppen
- 23% van de shoppers zegt beïnvloed te worden door reviews op social media
- 84% zegt overtuigd te worden om een product te kopen na het zien van een video op social media
Het afgelopen jaar zagen we al een grote ontwikkelingen in het gebruik van social commerce. Zo introduceerde Instagram de in-app checkout, waarbij klanten binnen de app kunnen betalen. Ook op Facebook, Twitter en Pinterest is Social Commerce mogelijk. Hoewel de mogelijkheid er is, zien we op dit moment nog niet veel Nederlandse bedrijven gebruikmaken van Social Commerce. Hier ligt nog een enorme kans voor 2020.
Meer statistieken vind je hier.
6. De start van Amazon in Nederland
Ondanks de groei van social commerce, is er één type verkoopkanaal waar we ook in 2020 niet omheen kunnen: marktplaatsen. Op dit moment wordt maar liefst 40% van alle online aankopen via marktplaatsen gedaan. De grootste marktplaats-speler van dit moment is Bol.com, met een omzet van 1,6 miljard euro. Zou er in 2020 een verandering komen in de toppositie van Bol? Het is nog niet officieel door Amazon bevestigd, maar meerdere signalen wijzen erop dat Amazon in 2020 ook in Nederland gaat starten.
Met een beurswaarde van 794 miljard dollar in 2019 is Amazon het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Het kan dus niet anders dan dat dit voor een opschudding gaat zorgen. Zal het Nederlandse publiek net zo warm lopen voor Amazon als de Amerikanen of als onze Duitse buren? We gaan het meemaken. Duidelijk is in ieder geval dat je Amazon in de gaten moet gaan houden, en de juiste voorbereidingen moet treffen om ook via Amazon te gaan verkopen.
Hoe ziet 2020 er voor jou uit?
En, welke trends verwacht jij in 2020? Ben je het eens met het bovenstaande lijstje, of verwacht je andere ontwikkelingen? Laat het ons weten!