B2B.Commerce een groot succes
Op 22 mei organiseerde Madia in samenwerking met OroInc. het B2B.Commerce evenement. Op de High Tech Campus in Eindhoven kwamen meer dan 120 groothandelaren, fabrikanten en distributeurs bijeen om meer te weten te komen over de laatste trends op het gebied van B2B (e-)commerce. In deze blog een kort overzicht van de dag.
Waarom B2B.Commerce?
Tijdens de dagopening werd besproken waarom het belangrijk is om te investeren in een goede commerce strategie. Wie nu namelijk niet meegaat in de digitale revolutie, zal het zelfde gebeuren als we hebben gezien in B2C (bijvoorbeeld V&D en Kijkshop). Voorspeld wordt dat productenten en groothandels die niet investeren in het commerce strategie zullen worden overspoeld door grote buitenlandse spelers, marktplaatsen en outsiders die nu nog niet groot zijn maar wel investeren in hun commerce systemen.
Om dit te voorkomen geeft Gartner een aantal belangrijke thema’s aan. Het zijn precies deze thema’s die tijdens B2B.Commerce besproken zijn door internationale topsprekers.
Taking your B2B online
Yoav Kutner van OroInc kwam over uit de USA om de dag te openen met een inspirerende keynote sessie over het belang van B2B.Commerce. Hoe kunnen B2B bedrijven voldoen aan de digitale behoeften van klanten en welke functionaliteiten heb je hiervoor binnen een commerce platform nodig?
Bekijk de presentatie op slideshare.
Casestudy Gameworld
Madia werkte de afgelopen tijd samen met Gameworld aan een nieuw e-commerce platform. Tijdens een interview met Stef Gommers (Madia) en Rick van Loon (Gameworld) kwamen de aanwezigen meer te weten over hoe het project werd aangepakt, welke keuzes werden gemaakt en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.
Bekijk de presentatie op slideshare.
Augmented Reality – Productpresentatie
Augmented Reality zien we steeds meer in de wereld om ons heen. Ook in B2B zijn er veel mogelijkheden voor AR. Natasja Paulssen liet met een live demonstratie zien hoe AR toegepast kan worden in B2B. Plaats bijvoorbeeld een nieuwe machine virtueel in de fabriekshal van de klant, scan producten om direct een virtuele handleiding te volgen of geef live demonstraties van 3d modellen tijdens conferenties.
Bekijk de presentatie op slideshare.
B2B marketing
Een onderwerp dat niet mag worden vergeten in de B2B commerce strategie is marketing. Coen van Delft liet in zijn presentatie zien hoe content marketing draait om relevantie. Relevantie begint met een inzicht in de buyer journey. Naar welke content zijn klanten naar op zoek? En welke obstakels moet jij voor hen weghalen zodat (potentiële) klanten op jouw webshop blijven en opnieuw aankopen doen? Een inspirerende sessie met veel voorbeelden waarmee de toeschouwers direct aan de slag konden.
Product Information Management
PIM, wat staat voor Product Information Management, wordt steeds vaker gebruikt voor het bijhouden en bijwerken van grote hoeveelheden productinformatie via één centraal en overzichtelijk systeem. Vervolgens kan al deze productinformatie gemakkelijk worden gedistribueerd naar alle verschillende verkoopkanalen. Tanguy Meriadec toonde hoe gemakkelijk hdat kan zijn voor klanten én voor de gebruikers binnen bedrijven.
Bekijk de presentatie op slideshare.
Omni-channel verkopen
In de voorgaande sessies werd duidelijk dat het belangrijk is om in meerdere kanalen te verkopen. Maar het hebben van meerdere kanalen brengt ook uitdagingen met zich mee. Meerdere verkoopkanalen betekent ook meerdere magazijnen, een retourenbeleid, prijsafspraken met klanten en meer. Hoe ga je om met die processen? Hoe zorgt je er bijvoorbeeld voor dat je voorraad altijd up to date is; en hoe beheer je alle kanalen?
Bekijk de presentatie op slideshare.
B2B commerce strategie
Martin van Dam van Group7 vertelde tijdens een interactieve afsluitende keynote sessie meer over zijn ervaringen met de implementatie van commerce strategieën. Hij hield zich de afgelopen 15 jaar bezig met (e-)commerce transformaties voor bedrijven zoals Heineken, Deli XL en Transavia. Hij liet zien hoe je aan de hand van business modellen teams samen kan brengen om samen te werken aan nieuwe strategiën. Door nieuwe manieren van werken te implementeren worden zowel de klantbeleving en draagkracht vanuit de hele organisatie, versterkt.
B2B.Commerce 2019, ben jij erbij?
B2B.Commerce was een groot succes! Ben jij er volgend jaar ook bij? Laat het ons weten via dit formulier.
Onze dank gaat uit naar alle sprekers en sponsoren: OroInc, Marello, Akeneo en Hipex.