B2B e-commerce voor de bouwmaterialen sector: Een digitaal verkoopkanaal bouwen
B2B e-commerce voor de bouwmaterialen sector: Nu de bouwsector steeds meer gebruikmaakt van technologie, is het belangrijk dat leveranciers van bouwmaterialen zich voorbereiden op de digitale verschuiving.
Bouwers, architecten en ingenieurs maken gebruik van 4D-modellering om een tijdsdimensie toe te voegen aan hun 3D-ontwerpen, wat leidt tot verbeterd projectbeheer, nauwkeurigere ramingen en geoptimaliseerde inkoop en gebruik van materialen.
Net zoals op kantoor kunnen voormannen, leveranciers en projectmanagers op de bouwplaats dankzij digitale technologie samenwerken bij het plaatsen van bestellingen, zodat bouwmaterialen op tijd en zoals verwacht arriveren.
E-commerce voor bouwmaterialen moet het voorbeeld volgen van B2B e-commerce voor distributeurs door de klantervaring te bieden die hun B2B-kopers nodig hebben, en tegelijkertijd flexibiliteit te bieden om ook aan de behoeften van B2C-kopers te voldoen.
De groeiende bouwmaterialen industrie
In 2020 werd de wereldwijde bouwmaterialenmarkt geschat op een waarde van 271,98 miljard dollar, en men verwacht dat deze tegen 2026 zal groeien tot 376,72 miljard dollar.
De beperkte voorraad aan woningen stimuleert de groei in de woningbouwsector aanzienlijk. Met de toename van het aantal huizen stijgt ook de vraag naar bouwmaterialen, dit terwijl de toeleveringsketens nog herstellen van de impact van COVID-19. Ondanks de stijgende rente blijft de vraag naar woningen hoog.
De groeiende vraag naar groene, organische en duurzame bouwmaterialen betekent dat leveranciers geconfronteerd worden met de uitdaging om een groter aantal productvarianten (SKU’s) te beheren en aanvullende gegevens bij te houden, zoals materiaalcertificeringen.
In deze dynamische markt kan de bouwmaterialenindustrie zich niet langer permitteren te vertrouwen op verouderde technologie voor het beheer van verkoop en gegevens.
Amazon Business heeft meer dan 2 miljoen producten vermeld in de categorie industrieel/elektrisch, en nog eens 1,4 miljoen alleen al in de categorie bevestigingsmiddelen.
Het is overduidelijk dat de bouwsector in toenemende mate de overstap maakt naar online verkoop, en er zijn al leveranciers die bereid zijn hen hierbij te ondersteunen.
Digitalisering in de bouwmaterialen markt
Onderzoek van de Boston Consulting Group toont aan dat producenten in de bouwmaterialenindustrie, vooral diegene die offline opereren en betrokken zijn bij B2B e-commerce, achterblijven op het gebied van digitalisering. Met name producenten van zware materialen, zoals degenen die aggregaten leveren, hebben de minste digitale vooruitgang geboekt. Deze situatie staat in schril contrast met sectoren zoals medische benodigdheden, chemicaliën en FMCG (Fast Moving Consumer Goods), waar digitale transformaties, inclusief B2B e-commerce, al in volle gang zijn.
Bedrijven zoals Home Depot hebben met succes eCommerce geïntegreerd als onderdeel van hun digitale strategie, gericht op zowel detailklanten als bouwaannemers. Terwijl een typische Home Depot-winkel ongeveer 35.000 producten in de schappen heeft liggen, biedt hun e-commerce website voor bouwmaterialen meer dan 700.000 producten.
W.W. Grainger bedient de bouwmarkt met een omnichannel aanpak, inclusief fysieke winkels, gedrukte catalogi, e-commerce en een mobiele app.
Tegenwoordig kan een woningverbouwer met slechts een paar tikken op een touchscreen op een iPad een potentiële klant een nieuwe keukenindeling laten zien en een materiaallijst genereren. Als uw bedrijf deze verbouwer wil voorzien van kasten, vloeren, hout of inrichting voor de klus, moet u gereed zijn om hun digitale bestellingen te ontvangen.
Digitalisering heeft de bouwindustrie omarmd; de uitdaging is nu om een B2B e-commercekanaal te ontwikkelen dat aansluit bij de manier waarop kopers van bouwmaterialen technologie gebruiken.
Een inkoper op een bouwplaats heeft wellicht geen toegang tot een desktopcomputer en wil niet wachten tot hij terug op kantoor is om een bestelling te plaatsen. In plaats daarvan vertrouwen ze dagelijks op hun mobiele telefoons en tablets. Dus, als ze een mobiele aankoop willen doen, hebben ze ofwel een responsieve website nodig die op alle apparaten werkt, of een mobiele app waarmee ze eenvoudig aankopen kunnen doen.
Tips voor succesvolle e-commerce voor de bouwmaterialen sector
Een succesvolle e-commerce voor bouwmaterialen voldoet aan de digitale behoeften van architecten, ingenieurs, bouwmanagers en inkopers. Daarnaast vereenvoudigt het de logistiek en verbetert het het orderbeheer.
Uitgebreide productinformatie
Het is essentieel te onthouden dat architecten, ingenieurs en ontwerpers, betrokken bij bouw- of renovatieprojecten voor woningen of bedrijven, hoogstwaarschijnlijk degenen zijn die de materialen specificeren voor het project. Dit kan zijn om energiezuinige doelen te bereiken, binnenluchtkwaliteitsnormen te handhaven, of om te voldoen aan specifieke esthetische vereisten. Ongeacht de reden zullen ze het internet gebruiken om onderzoek te doen naar geschikte materialen.
Het is daarom van groot belang dat jouw e-commerce website voor de bouwsector uitgebreide productinformatie bevat. Het verstrekken van afmetingen en gewichten is niet voldoende; het is ook noodzakelijk om installatie-instructies, veiligheidsinformatiebladen, Fair Trade-certificaten en LEED-certificaten (indien van toepassing) aan te bieden. De website moet rijke pagina’s met media ondersteunen, waaronder afbeeldingen, tekst en video.
Hoe meer zelfbedieningsinformatie je aanbiedt, des te meer vertrouwen je opwekt, wat de kans vergroot dat jouw producten aan hun specificaties voldoen.
Ondersteuning voor meerdere projecten
Een drukke bouwmanager of bouwadviseur heeft vaak te maken met meerdere projecten tegelijkertijd. Vereenvoudig hun werk door tools aan te bieden waarmee ze materialen voor elk project afzonderlijk kunnen beheren.
Bied geregistreerde gebruikers de mogelijkheid om meerdere boodschappenlijsten te maken en elke lijst apart te organiseren. Maak deze lijsten deelbaar, zodat samenwerking tussen projectmanagers en inkoopprofessionals moeiteloos verloopt. Deze lijsten moeten eenvoudig kunnen worden omgezet in een digitale offerteaanvraag of een snel bestelformulier, klaar voor verzending.
Hoe gemakkelijker het wordt om aankopen voor meerdere projecten te beheren, des te meer waardering zullen klanten voor je hebben. Je draagt bij aan het vereenvoudigen van de administratie bij de klant en vermindert het risico op fouten of verwisselingen wanneer zij hun facturen verwerken.
Online kopen, afhalen in de winkel
Als je bouwmaterialen verkoopt aan individuele aannemers of kleine bouwbedrijven, dan begrijp je dat gemak cruciaal is in dit segment.
Je e-commerce website voor bouwmaterialen moet een vermoeide aannemer in staat stellen om ’s avonds comfortabel vanuit zijn luie stoel aankopen te doen, wetende dat hij de producten op een later tijdstip kan ophalen. Laat klanten op de hoogte zijn van de actuele voorraad in de winkel of informeer hen dat het artikel mogelijk van een andere locatie moet worden gehaald.
Dankzij dit gemak kan een aannemer ’s avonds gerust naar bed gaan, wetende dat zijn materialen klaarliggen om opgehaald te worden of op het gewenste tijdstip bezorgd zullen worden. Logistiek kan een uitdaging zijn voor kleine aannemers, dus het bieden van gemak en efficiëntie vormt cruciale onderscheidende factoren binnen dit marktsegment.
Relaties verbeteren met digitale technologie
Digitale verkoop verbetert op veel manieren je relaties met bestaande klanten en helpt je om sterke relaties op te bouwen met nieuwe klanten.
Minder bestelfouten
Als je handmatige gegevensinvoer elimineert, elimineer je de bron van de meeste bestelfouten. Door te leveren wat een klant nodig heeft wanneer hij het nodig heeft, bouw je sterke relaties op die gebaseerd zijn op vertrouwen en betrouwbaarheid.
Soepelere workflows
Accepteer digitale offerteaanvragen en maak inkopen een stuk eenvoudiger. Combineer digitale RFQ’s met een robuuste pricing engine en je kunt de hele offerteworkflow digitaliseren. Potentiële klanten hebben al een offerte in hun inbox voordat de concurrent is begonnen met het handmatig verwerken van de aanvraag.
Digitale RFQ’s verminderen de werkdruk op verkopers, zodat zij zich kunnen richten op het opbouwen van die persoonlijke relaties die zo belangrijk zijn bij het B2B verkopen van bouwmaterialen.
Verbeterde transparantie
Neem uw eCommerce website voor bouwmaterialen, integreer deze met uw ERP- of magazijnbeheersysteem en bied uitzonderlijke real-time transparantie in voorraadniveaus.
Kopers stellen het op prijs om te weten of een artikel niet op voorraad is voordat ze een aankoop proberen te doen. Geef realistische levertijden voor artikelen die niet op voorraad zijn, zodat bouwmanagers dienovereenkomstig kunnen plannen.
Als je meerdere magazijnen of locaties hebt, bied dan een online winkel of magazijnzoeker en laat kopers per locatie winkelen.
Gepersonaliseerde prijzen en producten
Het is niet omdat je complexe prijsstructuren gebruikt dat je geen e-commerce voor bouwmaterialen kunt bedrijven. Uw B2B e-commerce platform moet native ondersteuning bieden voor meerdere prijslijsten, zodat elke klant zijn individuele prijs kan zien. Als uw productselectie verschilt per regio, toon dan alleen de producten die beschikbaar zijn in de locatie van elke klant.
In tegenstelling tot wat u misschien denkt, maakt B2B e-commerce het gemakkelijker om de relatie met uw klant te personaliseren, omdat elke interactie kan worden ontworpen voor hun specifieke behoeften.
Een platform kiezen voor online verkoop van bouwmaterialen
Het is belangrijk om je B2B eCommerce zorgvuldig te kiezen.
Eigen B2B-functionaliteit
Bij het evalueren van uw B2B e-commerce platform voor bouwmaterialen is het essentieel om te zoeken naar een oplossing die native B2B-functionaliteit biedt zonder uitgebreide aanpassingen. Het is verrassend hoeveel B2B e-commerce platforms eigenlijk hergebruikte B2C-oplossingen zijn die niet volledig zijn afgestemd op de specifieke behoeften van een B2B-bedrijf.
Open voor integratie
Daarnaast is het belangrijk om te overwegen hoe goed de oplossing zal integreren met je bestaande software, met name je ERP-systeem. Aangezien het ERP vaak de kern vormt waarop de architectuur is gebouwd, kan het oud zijn en uitgebreide wijzigingen hebben ondergaan. Een open-source oplossing met een API-first benadering kan maximale flexibiliteit bieden bij de integratie.
Rijk ecosysteem en gemeenschap
Het is van belang om het ecosysteem van partners en integrators te evalueren. Onderzoek of het e-commerce platform wordt ondersteund door een actieve gemeenschap van ontwikkelaars en gebruikers. Zijn er gemakkelijk beschikbare extensies, plugins en widgets? Dit is cruciaal om de flexibiliteit en schaalbaarheid van het platform te waarborgen, en het vergemakkelijkt eventuele toekomstige aanpassingen of uitbreidingen.
Tijd tot de markt
Hoe sneller u op de markt bent, hoe sneller u ROI bereikt. Ga op zoek naar een oplossing die u naar behoefte kunt aanpassen, maar die direct uit de doos ten minste 80% van de vereiste B2B-functionaliteit biedt die u nodig hebt.
Bouw uw bouwmaterialen bedrijf uit met B2B e-commerce van Madia
De bouwbenodigdheden industrie wordt steeds meer afhankelijk van technologie, en als leverancier is het essentieel om gelijke tred te houden.
Door een digitaal verkoopkanaal aan te bieden met eCommerce, een marktplaats en mobiel bestellen, kunt u voldoen aan de behoefte van kopers om snel en gemakkelijk aankopen te doen.
Madia biedt B2B eCommerce-oplossingen en een levendig ecosysteem van partners en community leden om u te ondersteunen bij het behalen van uw digitale verkoopdoelen. Ik wil digitaliseren