Standaardisatie van data kan B2B e-commerce merken een concurrentievoordeel geven
Standaardisatie van data: In alle stadia van bedrijfsactiviteiten, zoals productie, inkoop, verkoop, levering, voorraadbeheer en opslag, stromen enorme hoeveelheden gegevens. Zonder een doeltreffende strategie voor gegevensbeheer loopt een bedrijf het risico overspoeld te raken door deze gegevenszee.
Een succesvol datamanagement begint met datastandaardisatie. Hieronder bekijken we waarom dit zo belangrijk is en hoe het uw bedrijf vooruit kan helpen.
Wat is gegevensstandaardisatie precies?
Bedrijven vertrouwen op standaardisatie van data om consistentie in hun gegevens te waarborgen en analyses eenvoudiger en sneller te maken. In B2B eCommerce worden marketing- en technische gegevens gestandaardiseerd door ze uit verschillende bronnen te halen en ze in een interoperabel formaat te gieten.
Dit brengt verschillende voordelen met zich mee:
Gegevens in een consistent formaat zijn gemakkelijker te analyseren en op te volgen.
Bedrijfsprocessen worden efficiënter en vrij van fouten.
Het vermindert de risico’s op het bederven van een klantervaring.
Om het laatste punt te verduidelijken, stel je een koper voor die bouwmaterialen in bulk bestelt. Hij vindt het ene product in “inches” en het andere in centimeters. Dergelijke verschillen kunnen kopers in verwarring brengen en ervoor zorgen dat ze bij een meer consistente concurrent bestellen.
Het vergt niet veel inspanning om in te zien dat een beetje doordachte verfijning van gegevens deze problemen zou verminderen en zou leiden tot een meer consistente koopervaring.
De klant komt op de eerste plaats
Een andere belangrijke overweging is gegevenssyndicatie. B2B-kopers kunnen op veel platforms kopen, van e-commercesites tot marktplaatsen. Als jouw bedrijf aanwezig wil zijn op verschillende platforms, is het van vitaal belang om ervoor te zorgen dat de productinformatie niet verschilt van platform tot platform.
B2B e-commerce merken zijn verantwoordelijk voor het coherent en consistent houden van hun gegevens. Als je dit verwaarloost, hebben klanten geen andere keuze dan hun zaken elders te doen.
Val op tussen de massa
Met de groei van de B2B e-commerce sector worden bedrijven steeds geavanceerder om concurrerend te blijven. Dit is vooral te zien aan de evolutie van de productpresentatie. Nog niet zo lang geleden was een eenvoudige productpagina met een paar afbeeldingen voldoende. Tegenwoordig verwachten kopers echter productpagina’s die rijk zijn aan inhoud en hen helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
E-commercebedrijven die zo’n ervaring kunnen bieden, zullen zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Gestandaardiseerde gegevens zijn de sleutel tot deze ervaringen, want zonder deze gegevens zullen klanten waarschijnlijk meer problemen ondervinden in plaats van minder.
Fundamenteel belang
Hoewel er niet vaak over wordt gesproken, is datastandaardisatie van cruciaal belang voor B2B e-commercebedrijven. Het is een dringende prioriteit die niet mag worden gedegradeerd tot een bijzaak die volgt op een bredere digitale transformatie.
Productgegevens vormen de basis voor de gebruikerservaring van e-commerce. Met een goed begrip van de details van de producten die je verkoopt – en met toegankelijke gegevens – creëer je een sterke basis voor een winstgevende e-commerce site.
Wil je meer weten over dit onderwerp neem dan contact op met ons we helpen je graag!