Digitale Transformatie trends 2024
Digitale Transformatie trends 2024: Bedrijven verplaatsen steeds meer bedrijfsprocessen van handmatig naar digitaal. Stijgende verwachtingen en veranderende eisen van consumenten dwingen bedrijven om wendbaarder te worden dan ooit tevoren. Bedrijven van elke omvang halen het maximale uit hun budgetten voor digitale transformatie.
Statista voorspelt dat de wereldwijde investeringen in digitale transformatie in 2026 zullen zijn opgelopen tot meer dan 3 biljoen dollar. Of het nu gaat om digitale transformatie in de bouw of in de detailhandel, bedrijven investeren op grote schaal in technologie.
Waar investeren bedrijven in en wat willen ze ermee bereiken? Volgen alle sectoren dezelfde trends in digitalisering of kiezen bedrijven hun eigen weg?
COVID-19 heeft zeker geholpen om de trend van digitale transformatie te versnellen. Maar zal de recessie deze verandering stoppen of juist aanmoedigen?
Hier zijn de belangrijkste trends in digitale bedrijfstransformatie, hoe deze trends verschillende bedrijfssectoren beïnvloeden, waarom een digitaal transformatieplatform belangrijk is, en hoe je je kunt voorbereiden op een digitale transformatie op bedrijfsniveau.
De impact van COVID-19 en mogelijke recessie op digitale transformatie
Toen de COVID-19 pandemie zich wereldwijd verspreidde, schakelden bedrijven over naar digitalisering als een overlevingsstrategie. Digitale transformatieplannen werden cruciaal. Ondanks de nasleep van de pandemie en het vooruitzicht van een mogelijke recessie, zijn er nog steeds leiders die digitale innovatietrends beschouwen als niet meer dan technologische tovenarij, een nieuwe mooie app of een software-update.
Transformatieve digitale trends draaien echter om het verenigen van gegevens, mensen, technologie en bedrijfsprocessen om de manier van zakendoen te veranderen. Deze veranderingen zijn van essentieel belang om te overleven in een steeds meer onderling verbonden bedrijfsomgeving.
In het verleden verving de fax telefoonorders, en daarna nam EDI de rol van de fax over. Vandaag de dag worden zaken wereldwijd afgehandeld met de snelheid van het digitale, waarbij niet meer nodig is dan een paar smartphones.
COVID-19 heeft de leiders op directieniveau geleerd dat transformatie noodzakelijk is om te overleven. Zelfs in het vooruitzicht van een mogelijke recessie zullen deze CEO’s hun overtuiging in digitale transformatie behouden.
Volgens Gartner richten CEO’s hun blik op de toekomst en niet op het verleden. Ze beschouwen investeringen in belangrijke digitale transformatietrends als een strategie om de kosten blijvend te verlagen en tegelijkertijd de ervaringen van klanten en werknemers te verbeteren. Ervaren leiders die de recessie van 2008-2009 hebben doorstaan, zien digitale transformatie als een middel om economische uitdagingen te overwinnen en zelfs als een kans om als disruptor te fungeren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 94% van hen hun huidige inspanningen voor transformatie wil versnellen of op zijn minst wil voortzetten.
6 Belangrijkste trends in digitale transformatie
Over de hele linie richten de nieuwste trends in digitale transformatie zich op het verbeteren van verschillende aspecten. Van verbeterd technologiebeheer en beveiliging tot beter beheer van gegevens en processen, tillen de belangrijkste transformatieve digitale trends bedrijven naar een hoger niveau. Hier zijn de voornaamste trends die digitale transformatie in 2024 vormgeven.
Naar de cloud
Als uw bedrijf nog niet in de cloud is, maakt u zich geen zorgen – er is nog ruimte voor u. Nu de internetsnelheden toenemen en meer teams op afstand werken, worden cloudverwerking en gegevensopslag de norm en niet de uitzondering.
Internetsnelheid was ooit een van de grootste obstakels voor cloudapplicaties, maar met 46 van de 50 staten die nu 5G in ten minste enkele gebieden hebben, bereiken zelfs mobiele apparaten cloud-compatibele snelheden.
Cloudtechnologiebedrijven begrijpen het belang van het versterken van hun verdediging om bedrijven met gevoelige gegevens aan te trekken, en ze nemen maatregelen. Market and Market Research voorspelt een CAGR van 8,9% in cyberbeveiliging van 2022 tot 2027, met een geschatte wereldwijde marktwaarde van 266,2 miljard dollar in 2027.
En waarom genoegen nemen met één cloud als twee beter zouden kunnen zijn? Een digitale transformatietrend binnen een trend is meervoudige cloudarchitectuur. Bedrijven maken gebruik van meer dan één cloud om betere disaster recovery te ondersteunen, te voldoen aan de vereisten voor gegevensresidentie en veerkracht in hun architectuur op te bouwen. Met elke innovatie wordt infrastructuurbeheer echter ook complexer.
Automatisering van bedrijfsprocessen
Een van de belangrijkste trends in de digitale transformatie-industrie die in 2024 nauwlettend moet worden gevolgd, is automatisering. Het automatiseren van bedrijfsprocessen krijgt dezelfde urgentie als het automatiseren van productieprocessen in 2024.
Door menselijke tussenkomst in het bedrijfsproces weg te nemen, worden workflows sneller en nauwkeuriger afgehandeld. Ondernemingen zullen geen mensen vervangen door software; ze zullen mensen uitrusten met software die de routine afhandelt, waardoor ze hun focus kunnen verleggen naar niet-routinematige taken die creatieve probleemoplossing vereisen.
Natuurlijk vereist al deze automatisering integratie. Processen die via meerdere oplossingen verlopen, vereisen zorgvuldige integratie en datasynchronisatie om efficiënt te zijn.
Denk aan je ERP (Enterprise Resource Planning).
Hoewel het de kern van je architectuur kan zijn, kun je er niet op vertrouwen dat het de beoogde bron van waarheid is als het niet integreert met je andere oplossingen. Aangezien ERP-systemen zelden worden gewijzigd, is het bij het selecteren van nieuwe oplossingen belangrijk om te letten op het vermogen van een oplossing om te integreren.
Met de juiste integratie kan een e-commerce website bijvoorbeeld gegevens weergeven die afkomstig zijn uit het ERP (zoals prijs) en PIM (Product Information Management, zoals afbeeldingen en andere productgegevens). Wanneer de bestelling online wordt geplaatst, brengt een geautomatiseerde workflow het ERP, het magazijnsysteem, CRM, verzending door derden en financiën samen om de verkooporder, pakbon, verzenddocumenten, factuur en kennisgeving aan de koper te genereren.
Low Code en No Code-tools
Dankzij low-code-oplossingen kunnen medewerkers zonder uitgebreide technische expertise deliverables ontwikkelen, zoals nieuwe webpagina’s, rapporten en marketingmateriaal. Grafische gebruikersinterfaces, “drag-and-drop” menu’s en WYSIWYG-rendering geven ontwerp- en ontwikkeltools in handen van niet-technische werknemers.
Deze bedrijfstechnologen maken routinematig gebruik van een combinatie van tools voor applicatieontwikkeling, data science en AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Volgens Gartner hebben bedrijven die bedrijfstechnologen succesvol inzetten, 2,6 keer meer kans om hun digitale bedrijfsresultaten te versnellen.
Customer Data Platforms
Met een toenemende focus op klantervaring, service en tevredenheid is het niet meer dan logisch dat een van de belangrijkste trends in digitale transformatie de opkomst van het customer data platform is. In de meeste bedrijfssystemen zijn klantgegevens verspreid over verschillende platforms. Een customer data platform centraliseert deze klantgegevens om ze nog toegankelijker en bruikbaarder te maken.
Bedrijven verzamelen een enorme hoeveelheid gegevens over consumenten via sociale media, e-commerce, websites en analyses van bestelpatronen. Maar vaak gaan deze waardevolle gegevens verloren. Customer data platforms verzamelen gegevens van al deze touchpoints en creëren realtime klantprofielen.
In 2024 zullen bedrijvencustomer data platform gebruiken om hun klantinformatie te beheren, klanttrends op te sporen en te analyseren, en deze gegevens vervolgens gebruiken om marketingkansen te identificeren en nog betere klantervaringen te creëren.
Sterk gepersonaliseerde marketingcampagnes beginnen met het profiel van het customer data platform. Onderzoek en ontwikkeling kunnen klantgegevens gebruiken voor inzichten over bestaande producten en de behoefte aan nieuwe producten.
Cyber security op het volgende niveau
Hybride werkmodellen zijn een blijvertje. Dit werkplekmodel uit het pandemische tijdperk hecht steeds meer belang aan cyberveiligheid. Externe teams moeten waakzaam zijn voor spearphishing-pogingen en oplichtingspogingen. Klanten willen de garantie dat hun gegevens veilig zijn en dat hun privacy wordt gerespecteerd.
Een onjuist geplaatste Meta pixelcode leidde in 2022 tot de onthulling van persoonlijke gezondheidsgegevens van meer dan 1,2 miljoen klanten van Novant Health. Iets kleins als een pixel creëerde een enorm probleem voor Novant en Meta, die nu geconfronteerd worden met grote rechtszaken over het datalek.
Sinds 2001 groeide cybercriminaliteit uit tot een onderneming met een waarde van 6,9 miljard dollar in 2021 en eiste het 6,5 miljoen slachtoffers op. Deze toename van cybercriminaliteit is een trend die digitale transformatie in grote en kleine bedrijven stimuleert. Tegelijkertijd moet het IT-beveiligingsteam ervoor zorgen dat digitale transformatie gegevens en processen veilig houdt. Voor 2023 is geen enkele digitale transformatie compleet zonder de cyberbeveiligingsstrategie, -technologie en -praktijken die nodig zijn om bedrijfsgegevens en klantgegevens te beschermen.
SaaS Management
Sommige digitale transformatietrends brengen hun eigen digitale transformatietrends voort. SaaS-beheer is daar een voorbeeld van.
Naarmate het ene SaaS-product na het andere wordt toegevoegd, stapelen de apps zich op en wordt de flexibiliteit die je dacht te hebben langzaam uitgehold door de lock-in van de leverancier. Vanuit financieel oogpunt is SaaS-beheer cruciaal om ervoor te zorgen dat die automatische verlenging en licentiekosten nog steeds waarde genereren.
Voor ondernemingen zal SaaS-beheer zich richten op het maximaliseren van de waarde van de totale eigendomskosten van de technologiestapel en het opnieuw beoordelen van vendor lock-ins. Verwacht meer focus op de zichtbaarheid van hoe elk SaaS-aanbod wordt gebruikt in de onderneming.
Specifieke trends voor digitale transformatie in specifieke sectoren
Naast de algemene trends op het gebied van digitale transformatie die van invloed zijn op bedrijven in alle sectoren, zijn hier trends die van invloed zijn op specifieke sectoren.
Productie
Digitale transformatietrends voor productie verbeteren de veiligheid, verhogen de verwerkingscapaciteit en creëren producten van hogere kwaliteit.
Bedrijfsinvesteringen in productie-IT voegen volgens Gartner waarde toe, waarbij meer dan 30% van de productiebedrijven profiteert van een bovengemiddelde waarde van hun IT-uitgaven in vergelijking met hun branchegenoten.
IoT-sensoren verzamelen gegevens over verschillende aspecten, zoals zuurstofniveaus in de omgeving, temperatuurcontroles en de status van de prestaties van apparatuur. Deze sensoren monitoren fabrieksapparatuur, energieverbruik, onderhoudsbehoeften en voorraadbeheer.
AI en machine learning verhogen de efficiëntie van de productie en verminderen de stress bij werknemers door repetitieve taken uit te voeren. AI kan trends detecteren en voorspellen, waardoor verspilling wordt verminderd.
Systemen voor voorspellend onderhoud controleren continu de prestaties en gezondheid van apparatuur, waardoor de stilstandtijd aan de productielijn wordt verminderd. Daarnaast dalen de reparatiekosten omdat noodreparaties minder vaak nodig zijn.
3D-printen verkort de tijd die nodig is voor prototyping en iteraties, waardoor producten sneller op de markt komen. Bovendien vermindert het 3D-printen van onderdelen de tijd die nodig is voor het onderhoud van apparatuur, omdat er geen wachttijden meer zijn.
Energie
De convergentie van informatietechnologie en operationele technologie wordt een belangrijke digitale transformatietrend om de veiligheid te verhogen. Verschillende systemen, zoals systemen voor het beheer van bedrijfsactiva, systemen voor het beheer van activaprestaties en distributiebeheersystemen, zullen samenkomen op één veilig platform.
Edge computing ondersteunt energiebedrijven bij het verwerken van gegevens van slimme energiemeters en zonnepanelen van klanten, waardoor ze kunnen bepalen wanneer ze energie kunnen terugverkopen aan het nutsbedrijf. Het moderne bidirectionele elektriciteitsnet vereist nog meer gegevens om gedistribueerde opwekking en opslag aan te sturen.
Hoewel kunstmatige intelligentie een interessant gebied is voor de energiesector, blijkt uit een onderzoek van IDC dat meer dan de helft van de ondervraagde nutsbedrijven nog aan het uitzoeken is hoe ze AI het beste kunnen inzetten.
Bankieren en FinTech
Conversationele chatbots aangedreven door AI zullen serieus hun intrede doen in de banksector. Hoewel de opkomst van AI al jaren wordt voorspeld, zal de populariteit van chatbots, zoals ChatGPT, ertoe leiden dat de banksector eindelijk actie onderneemt. Uit een onderzoek van Haptik blijkt dat onder banken die al chatbots gebruiken, het genereren van leads als de belangrijkste use case wordt beschouwd.
Verwacht wordt dat chatbots ook door kredietunies zullen worden gebruikt. Uit een onderzoek van Cornerstone Advisors, genaamd “What’s Going On in Banking,” blijkt dat een op de vier kredietverenigingen van plan is om in 2023 een chatbot in te zetten.
FinTech-toepassingen in banken en andere bedrijven nemen toe. Naarmate de vraag naar leningen afneemt door stijgende rentetarieven, zullen banken en andere financiële kredietinstellingen op zoek gaan naar nieuwe manieren om klanten aan te trekken. Geïntegreerde FinTech-producten en diensten, zoals bescherming tegen identiteitsdiefstal, bescherming tegen gegevensdiefstal en diensten voor abonnementenbeheer, zullen deel gaan uitmaken van het pakket bankdiensten om het aanbod voor betaalrekeningen te verbeteren.
Cyberbeveiliging blijft van het grootste belang. Uit een enquête over digitaal bankieren onder leiders van financiële instellingen, met betrekking tot hun belangrijkste focus voor de komende 3 tot 5 jaar, bleek dat 96% zich vooral zorgen maakt over cyberbeveiliging, met een goede tweede plaats voor kanaalervaring.
Automotive
Digitaal uitgeruste auto’s worden de standaard en niet langer een upgrade, aangezien de verwachtingen van de klant voor een connected ervaring stijgen. Digitale transformatie in de auto-industrie geeft bestuurders toegang tot meer dan alleen navigatie en hun Spotify-afspeellijst; ze zullen ook genieten van apps die parkeergeld betalen en digitale rijassistentie bieden.
Voorspellend onderhoud migreert in deze trend van de fabrieksvloer naar het eindproduct. Nieuwe auto’s zullen dezelfde voorspellende onderhoudstechnologie gebruiken als in de productie om gegevens over de prestaties van het voertuig te verzamelen, te analyseren en de bestuurder te waarschuwen als er onderhoud nodig is.
B2B eCommerce wordt een onmisbare technologie voor onderdelenleveranciers op fabricage-, groothandels- en distributieniveau. Moderne kopers willen toegang tot een selfserviceportaal om bestellingen te plaatsen, de status van bestellingen te controleren, documenten op te vragen en ondersteuning te krijgen. Dit zal in toenemende mate worden aangeboden door B2B eCommerce platforms.
Overheid
Overheden zullen augmented en virtual reality gaan gebruiken om de training van inspecteurs, ordehandhavers, maatschappelijk werkers en andere overheidsmedewerkers te verbeteren. Deze technologie zal de resultaten verbeteren en tegelijkertijd de reiskosten voor training verlagen.
Blockchaintechnologie biedt het tegengif voor eindeloze uren werk om land- en eigendomsregistraties bij te houden. Met blockchain kunnen staats- en lokale overheden transacties voor land, gebouwen en voertuigen digitaliseren op een openbaar grootboek, zodat de gegevens veilig zijn. Dit is slechts één manier waarop het beheer van overheidsdocumenten in 2023 digitaal zal worden getransformeerd.
Het gebruik van e-commerce technologie om de ervaring van kiezers te verbeteren. Overheden zullen een pagina overnemen uit het bedrijfsdraaiboek en ervaringen voor kiezers creëren die vergelijkbaar zijn met klantervaringen. Een eCommerce platform kan processen stroomlijnen en wrijving wegnemen, van het betalen van nutsrekeningen tot het verlengen van een hondenvergunning.
Hoe u zich kunt voorbereiden op digitale transformatie
Elke digitale transformatie is anders. De doelen, strategieën en technologieën zijn specifiek voor de situatie van het bedrijf. Het is heel normaal om voor bedrijfsbrede transformaties de hulp in te schakelen van een consultant in digitale transformatie.
Een goed startpunt is het identificeren van de problemen die moeten worden aangepakt, of het nu gaat om het verbeteren van klantervaringen of de backoffice-processen. Een SWOT-analyse kan hierbij helpen. Identificeer de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) die aangeven waar verandering nodig is. Deze KPI’s zijn essentieel voor het meten van het succes van digitale transformatie.
Vervolgens bepaal je de doelstellingen van de digitale transformatie. Wat verwacht je te bereiken met deze verandering?
Zorg ervoor dat de gekozen technologie geschikt is om je doelen te behalen. Denk bij het selecteren van technologie na over de integratie met bestaande systemen. Je technologie moet flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan je bedrijfsprocessen en schaalbaar genoeg zijn om groei te ondersteunen.
Hoe Madia bedrijven helpt met digitale transformatie
Madia biedt een digitale transformatie die de automatisering verhoogt, de efficiëntie verbetert en digitale tools biedt om een beter bedrijf op te bouwen.
Voor bedrijven die een digitale transformatie in eCommerce willen realiseren, is OroCommerce het ideale eCommerce-platform. Of je nu B2B, D2C, B2X wilt verkopen of zelfs een marktplaats wilt creëren, OroCommerce stelt je in staat om meerdere websites te beheren, processen te automatiseren en om te gaan met complexe hiërarchieën via een krachtige en toch toegankelijke back-end.
Gedurende de afgelopen twee jaar heeft Gartner OroCommerce erkend vanwege zijn essentiële capaciteiten als B2B eCommerce-platform. OroCommerce begrijpt de complexiteit van B2B-bedrijven en erkent de unieke behoeften van grote organisaties.
Als je met een Oro-expert praat over je doelstellingen, ontvang je aanbevelingen voor de juiste producten en partners om je doelen te bereiken. Madia helpt bij het opzetten van je eCommerce MVP en begeleidt je tijdens het testen, valideren en implementeren. Aangezien transformatie een doorlopend proces is, staat de Oro-ondersteuning altijd klaar om je door de volgende fase te leiden.
Conclusie
De trends in digitale bedrijfstransformatie blijven gericht op het verbeteren van klantervaringen, het automatiseren van processen en het versterken van beveiliging. Of het nu gaat om transformaties in verpakkingen, verbeteringen in productieprocessen of het optimaliseren van mobiele digitale ervaringen, bedrijven moeten betrouwbare technologiepartners zoals Madia vinden om toekomstbestendig en veerkrachtig te zijn, zelfs in tijden van recessie, voor 2024 en daarna.