Top B2B e-commerce platforms voor de bouwsector
eCommerce voor de bouwsector. Het heeft te maken met sterke tegenwind als we voorbij 2023 en in 2024 kijken. Iedereen is prijsbewuster dan ooit, de toeleveringsketens blijven krap en de productiviteitswinst is miniem of onbestaande.
De totale inputkosten voor de bouw stegen met 4,9%. Bedrijven huren steeds vaker bouwmaterieel in plaats van het aan te schaffen om hun budgetten zo goed mogelijk te benutten. Grand View Research schat de CAGR-groei voor 2022-2023 op 3,1%.
Bouwmanagers, architecten en B2B inkopers in de bouwsector zijn allemaal op zoek naar manieren om hun efficiëntie te verhogen.
Of u nu in de bouwindustrie werkt of aan bouwbedrijven en fabrikanten verkoopt, B2B eCommerce met de juiste B2B eCommerce software maakt uw bedrijf klaar voor de toekomst, automatiseert workflows en kan zelfs een marketingmotor zijn om uw verkoopopbrengsten en aanwezigheid op de markt te vergroten.
Maar niet alle bouw B2B eCommerce platforms zijn gelijk. Veel van deze platforms zijn niets meer dan hergebruikte B2C-oplossingen en daar moet je je verre van houden. Dit artikel laat je zien hoe eCommerce bedrijven in de bouw en aanverwante sectoren kan helpen en hoe je de juiste oplossing voor jouw bedrijf kunt kiezen. Je zult zelfs praktijkvoorbeelden zien van hoe bedrijven eCommerce dagelijks gebruiken in de bouwsector.
Hoe kan e-commerce de groei van een bouwbedrijf stimuleren?
Als je bouwbedrijven ondersteunt met bouwmaterialen of -apparatuur of als je zelf actief bent in de bouw, biedt eCommerce een manier om in contact te komen met B2B-kopers, klantrelaties te versterken, nieuwe verkoopkanalen toe te voegen en activiteiten te verbeteren. Het is een cruciaal onderdeel van elke digitale transformatie.
E-commerce voor bouwmaterialen
Bouwbedrijven vertrouwen steeds meer op technologie om de kosten te drukken. Technologie is overal te vinden, van het ontwerp van gebouwen tot de planning van projecten en de inkoop van materialen. Het dringt door in elk project.
Gewapend met een flexibele B2B eCommerce oplossing voor bouwmaterialen kunnen bouwleveranciers het bestelproces voor hun klanten versnellen, inzicht bieden in de B2B toeleveringsketen en zelfs het projectbeheer vereenvoudigen.
E-commerce voor bouwmaterialen moet meer zijn dan alleen het toevoegen van een “Klik om te kopen”-knop aan uw website. Uw e-commercewinkel moet een hulpmiddel zijn voor uw klanten. Bied kopers een manier om je producten te vinden op basis van branche, bouwtype of specifieke productvereisten.
Deze flexibiliteit stelt een aannemer in staat om op verschillende manieren te winkelen, afhankelijk van hun projectbehoeften. Hoe gemakkelijker je het maakt om door je website te navigeren en de benodigde producten te vinden, hoe groter de kans dat kopers hun aankoop zullen afronden. Met de functionaliteit voor meerdere boodschappenlijsten kunnen kopers aankopen voor meer dan één project tegelijk beheren.
Denkt u dat uw klanten niet online willen kopen? Denk dan nog maar eens na. Home Depot lanceerde zijn online kanaal in 2000. In 2021 bedroeg de wereldwijde verkoop meer dan 151 miljard dollar en werd Target de 5e grootste online verkoper van het land.
In 2017 begon het particuliere 84 Lumber met een groot digitaliseringsproject dat de inkoop voor klanten automatiseerde en het voorraadbeheer verbeterde. In 2020 vestigde het bedrijf een recordomzet van $4 miljard. Vandaag de dag kunnen bouwers inloggen op hun account, aankopen doen, afschriften en facturen ontvangen en zelfs betalingen doen.
eCommerce voor verkoop en verhuur van bouwmaterieel
Volgens Brad Coverdale, VP Fleet and Product Support voor Sunbelt Rentals, “wenden aannemers, bouwmanagers en anderen zich steeds meer tot het huren van materieel voor een steeds beter en betrouwbaarder alternatief voor eigendom.” Volgens het tijdschrift EquipmentWorld oefenen stijgende rentetarieven een positieve druk uit op de verhuur van materieel. Bovendien wordt bouwmaterieel duurder naarmate het geavanceerder wordt. Dit is allemaal goed nieuws voor bedrijven die materieel verhuren aan de bouwsector.
Net als B2B-kopers in andere bedrijfstakken, wenden projectmanagers en voormannen zich tot het internet om hun zoektocht naar producten en diensten te beginnen. Zorg ervoor dat ze uw website vinden.
Met een B2B e-commerce platform voor de bouw kunnen potentiële huurders dagelijks of wekelijks meer te weten komen over het materieel dat u aanbiedt, de beschikbaarheid van het materieel en de prijzen. Als u, zoals de meeste verhuurbedrijven van zwaar materieel, meerdere locaties heeft, moet uw eCommerce oplossing consumenten inzicht geven in wat er op elke locatie beschikbaar is. Dit vereist een B2B eCommerce oplossing voor de bouwsector met mogelijkheden voor meerdere magazijnen.
Hoewel veel bedrijven apparatuur online aanbieden, zijn er maar weinig bedrijven die u de mogelijkheid bieden om uw apparatuur te reserveren en te betalen. Door volledige online functionaliteit aan te bieden, zal uw bedrijf met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken.
Must-Have functies in een B2B eCommerce platform voor de bouwsector
Elk bouwbedrijf heeft unieke behoeften die vervuld moeten worden door het gekozen B2B e-commerce platform voor de bouwsector. Toch zijn er bepaalde functies die elk B2B e-commerce platform voor de bouwsector moet bieden.
Om te beginnen moet het platform specifiek gebouwd zijn met de unieke behoeften van B2B bedrijven in gedachten. Het mag geen B2C-platform zijn dat is aangepast of hergebruikt in een poging er een B2B-platform van te maken.
Dit betekent dat het functies bevat zoals het beheer van de bedrijfshiërarchie van klanten, zodat klanten hun eigen goedkeuringsniveaus kunnen instellen en hun eigen gebruikerscontroles en toegang kunnen definiëren. B2B-transacties zijn vaak afhankelijk van meerdere beslissers en klantaccounts die de hiërarchie van de gebruiker bevatten, maken het goedkeuringsproces eenvoudiger.
Omdat B2B-prijzen vaak onderhandeld worden, moet het eCommerce platform de mogelijkheid hebben om prijslijsten zo gedetailleerd mogelijk te verwerken. Zelfs tot aan aangepaste prijslijsten voor elke klant. Het moet aanpasbare prijsberekeningen bevatten op basis van vooraf gedefinieerde voorwaarden om het RFQ-proces te automatiseren en prijzen direct te personaliseren.
De beste B2B e-commerce platforms voor het verhuren van bouwmaterialen en uitrusting kunnen gemakkelijk meerdere magazijnen en locaties aan. En de mogelijkheid om taal, valuta, prijzen, levering en andere variabelen te lokaliseren is essentieel.
Digitalisering in de bouw draait om het verhogen van de productiviteit waar mogelijk. Je B2B eCommerce software voor de bouw moet je de vrijheid geven om een onbeperkt aantal aanpasbare workflows te creëren aan de kopers- en verkoperskant. Van onboardingprocessen tot checkout-workflows, je moet de workflow kunnen aanpassen aan je bedrijf en niet je bedrijf aanpassen aan de software.
B2B e-commerce platformen voor de bouwsector vergelijken
Gartner classificeert B2B eCommerce platformbedrijven met behulp van hun Magic Quadrant en Critical Capabilities rapporten.
Bedrijven zoals Oro worden geclassificeerd als visionair vanwege hun vermogen om te innoveren, te herkennen waar een markt naar toe gaat en een fris perspectief te brengen in een gevestigde markt. Leiders zoals Salesforce hebben gevestigde bedrijven die hun huidige visie goed uitvoeren.
Wanneer u B2B eCommerce of B2B marktplaatsplatforms voor de bouwsector vergelijkt, moet u naar meer dan alleen de kernfuncties kijken. U moet kijken naar uw e-commerce in relatie tot uw andere bedrijfsoplossingen, hoeveel maatwerk nodig is, hoeveel implementatieopties u hebt, de geboden ondersteuning en of de code open of gesloten is.
Integratie
Ga na hoe gemakkelijk je e-commerce platform kan integreren met je ERP, WMS en andere bedrijfsoplossingen. Zoek naar een open API waarmee je je e-commerce naadloos kunt verbinden met software van derden.
Flexibiliteit
De ideale oplossing komt uit de doos met ten minste 80% van de functies die je nodig hebt om je e-commerce MVP uit te voeren. Hierdoor kun je snel valideren en itereren en op de markt komen zonder grote investeringen in ontwikkeling.
Samen met een uitgebreide set functies die elk denkbaar bedrijfsmodel ondersteunen, wil je ook aanpassingsgemak.
Inzetmogelijkheden
Veel softwareleveranciers bieden Cloud-only oplossingen aan. In dit geval zul je nooit eigenaar zijn van je webwinkel of volledige controle hebben over je gegevens. Als je bedrijf er de voorkeur aan geeft om zelf op locatie te hosten of een private Cloud te gebruiken, zorg er dan voor dat je de mogelijkheid hebt om te implementeren waar en wanneer je maar wilt. Idealiter zou een oplossing eenvoudig moeten kunnen worden overgezet van on-premises naar cloud-gebaseerd en weer terug.
Ondersteuning
Sommige bedrijven brengen kosten in rekening voor ondersteuning. Zoek uit welk niveau van ondersteuning beschikbaar is tijdens de ontwikkeling en wanneer uw website live is. Vergelijk ook de kosten voor ondersteuning.
Code-aanpak
Net als andere bedrijfssoftware kunnen B2B eCommerce platforms voor de bouwsector worden gebouwd op open-source of bedrijfseigen code.
Met open-source code zijn er geen geheimen. Naast de ondersteuning van de leverancier is er een gemeenschap van gebruikers en ontwikkelaars die het product voortdurend verbeteren. Je kunt een beroep doen op de gemeenschap voor het oplossen van problemen, add-ons, uitbreidingen en advies.
Eigendomscode wordt privé gehouden en niet openbaar gemaakt. Alleen de leverancier heeft toegang. Dit kan integraties moeilijk maken en veiligheidsproblemen opleveren. Als er een bug is, bent u afhankelijk van de leverancier voor een oplossing.
Vergelijkingstabel B2B e-commerce functionaliteiten
Als je OroCommerce vergelijkt met andere beschikbare B2B eCommerce oplossingen, zul je een rijke functieset, open-source code, een groot ecosysteem en de flexibiliteit vinden die je nodig hebt om de B2B eCommerce ervaring te creëren die jij wilt bieden.
Madia in actie: Bouw B2B eCommerce Platform Praktijkvoorbeelden
Wat hebben een bedrijf in bouwmaterialen, een leverancier van commerciële HVAC-apparatuur en een verhuurbedrijf van zwaar materieel met elkaar gemeen?
Ze hebben allemaal OroCommerce ingezet als hun B2B eCommerce platform om hun bedrijven in de bouwsector te laten groeien.
De klantervaring verbeteren met e-commerce
BME Group is een toonaangevende distributeur van bouwmaterialen in 7 landen. BME Frankrijk had een manier nodig om hun Raboni en Busca bouwmaterialendochters online te brengen. Ze wilden zowel hun verkoopproces als de klantervaring verbeteren door productbeschikbaarheid, prijzen en offerteaanvragen online aan te bieden.
Na onderzoek in de branche koos BME France voor OroCommerce als het beste bouwmaterialen B2B eCommerce platform, met een breed scala aan native B2B functies en de mogelijkheid om de oplossing aan te passen.
Nu kunnen klanten online gepersonaliseerde prijslijsten bekijken, zien welke materialen op voorraad zijn, meerdere projecten bijhouden via individuele boodschappenlijsten en toegang krijgen tot diepgaande en betrouwbare productinformatie.
Busca en Raboni hebben twee heel verschillende en unieke websites om hun markten te bedienen, maar ze worden allebei beheerd vanuit één backend.
Digitale prestaties verbeteren
France Air is een grote distributeur van airconditioning-, ventilatie-, verwarmings- en warmwatersystemen voor commerciële en particuliere gebouwen. Ze hadden een online aanwezigheid. Maar hun Magento website was verouderd en buggy. Ze hadden een mobielvriendelijke oplossing nodig die hun groeiplannen kon ondersteunen.
France Air overwoog zorgvuldig de opties en koos OroCommerce als moderne B2B eCommerce oplossing. OroCommerce biedt een mobile-first ervaring en kan in de toekomst gemakkelijk met het bedrijf meegroeien.
Klanten genieten nu van een wrijvingsloze winkelervaring waarbij ze aangepaste catalogi en prijslijsten bekijken, gebruik kunnen maken van snelle bestelformulieren en 24 uur per dag kunnen kiezen uit meerdere leveringsopties. France Air is niet langer gebonden aan verouderde technologie en blijft toonaangevend in zijn branche.
Real-Time Verhuur van apparatuur gaat online
HKL Baumaschinen is een verhuurbedrijf van zwaar bouwmaterieel en machines uit Hamburg. Met 150 vestigingen was het niet eenvoudig om de inventaris van materieel en de verhuur op elke locatie bij te houden. De digitalisering die het bedrijf tot dan toe had bereikt, bestond uit een online aanvraagformulier voor klanten dat werd opgevolgd door een telefoontje van een vertegenwoordiger. Ze hadden een digitale transformatie nodig.
OroCommerce bood de flexibiliteit om te voldoen aan hun behoefte aan een B2B-verhuur eCommerce platform en aan hun B2C-behoeften.
Met eCommerce als hulpmiddel fungeren verhuurplanners nu als klantadviseurs. Vragen worden efficiënter verwerkt en klanten hebben toegang tot producthandleidingen. Zoeken op de site naar de juiste apparatuur is eenvoudiger en verplichte en optionele accessoires worden waar nodig ingevuld.
Uw bedrijf klaarmaken voor de toekomst met het beste B2B e-commerce platform voor de bouwsector
Het juiste bouw B2B eCommerce platform zal uw bedrijf in staat stellen om te groeien, te schalen en nieuwe markten en verticale markten te betreden.
Wanneer u met Madia werkt, begeleiden we u bij elke stap. Vanaf het eerste gesprek, waarin u uw doelen deelt, tot het scannen van het project, het ontwikkelen en implementeren van de oplossing; Madia is meer dan een leverancier. Wij zijn een partner die investeert in uw succes. Daarnaast zijn wij Oro core partner.