ROI maximaliseren: Een gids voor het beheren van de totale eigendomskosten van e-commerce
eCommerce ROI: Als je een nieuwe eCommerce oplossing wilt aanschaffen of een bestaande webwinkel wilt herformatteren, bereken je waarschijnlijk hoe lang het zal duren voordat je investering rendeert. En je houdt rekening met de financiële voordelen. Deze berekeningen van het rendement op investering (ROI) zijn belangrijk, maar ze kunnen alleen worden gemaakt als je de totale eigendomskosten (TCO) voor je e-commerce oplossing kent.
TCO omvat alle kosten die gepaard gaan met het bezit en de exploitatie van uw e-commerce website. Het is een langere-termijn blik op de investering (meestal over 3 tot 5 jaar) maar het is net zo belangrijk. Laten we dus eens kijken naar wat er komt kijken bij de berekening van TCO, waarom het belangrijk is en hoe je maximale voordelen uit e-commerce kunt halen zonder buitensporige totale kosten.
Wat is eCommerce TCO en waarom is dat belangrijk?
Als je een nieuw apparaat koopt voor de fabriek of het magazijn, weet je hoeveel het gaat kosten om het apparaat aan te schaffen en hoeveel het gaat kosten om het te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een vorkheftruck koopt, weet je tot op de cent nauwkeurig wat de aankoopkosten zijn. Als de vorkheftruck op propaan werkt, kun je verwachten dat je een tank van 8 gallon in ongeveer 8 gebruiksuren verbruikt.
Je kunt elk kwartaal preventief onderhoud plegen, maar de aanschafkosten blijven de grootste investering. Het toewijzen van een budget om de technologie voor een e-commerce website te kopen is niet zo eenvoudig als het kopen van een vorkheftruck.
Naast de aanschafprijs van het e-commerce platform, heb je ontwikkelingskosten en kosten om extra functies toe te voegen en de nieuwe software te integreren met je bestaande bedrijfsoplossingen. Als je een nieuwe vorkheftruck koopt, hoef je je toch geen zorgen te maken of deze goed zal werken in de aanwezigheid van bestaande vorkheftrucks?
Eenmaal ontwikkeld en geïmplementeerd, zal je oplossing net als je vorkheftruck onderhouden moeten worden. Vergelijkbare vorkheftrucks vereisen vergelijkbaar onderhoud. Afhankelijk van de manier waarop je eCommerce benadert, kunnen je onderhoudskosten heel verschillend zijn.
Daarom loont het de moeite om de tijd te nemen om de totale eigendomskosten van uw verschillende opties te berekenen en te vergelijken voordat u een aankoopbeslissing neemt en middelen toewijst voor ontwikkeling en lancering. De oplossing die vooraf het minst lijkt te kosten, kan in feite de hoogste totale eigendomskosten met zich meebrengen. Daarom moet u zich zorgen maken over TCO – en dat moet u zeker doen.
Initiële versus lopende kosten
eCommerce ROI: Bij het berekenen van de eCommerce TCO loont het om te rekenen over een periode van 3 tot 5 jaar. Deze periode is voldoende om een goed gevoel te krijgen voor het getal. Het omvat zowel de initiële kapitaaluitgaven als de operationele kosten over meerdere jaren. Gebruik een te kort tijdsbestek en je hebt niet genoeg tijd om de upgrade-, uitbreidings- en onderhoudsprocessen te ervaren die gebruikelijk zijn in eCommerce.
Bij het berekenen van de eCommerce TCO voor een bepaalde oplossing om deze te vergelijken met de TCO van andere oplossingen, helpt het om de totale kosten op te splitsen in de initiële kosten en de lopende kosten.
Initiële kosten van e-commerce
De initiële kosten van je website omvatten meer dan alleen de kosten van de initiële softwarelicentie en middelen. U zult waarschijnlijk de hulp inroepen van partners en analisten om u te helpen uw project te scannen en dan zijn er nog de kosten om de code te ontwikkelen of aan te passen aan uw use case. Vervolgens zijn er de kosten voor plugins, widgets en toepassingen die je wilt toevoegen. Sommige plugins zijn gratis, andere niet.
Natuurlijk zijn er ook kosten om je nieuwe e-commerce software te integreren met je bestaande software. Als het bijvoorbeeld je doel is om de orderverwerking te automatiseren, dan zal je e-commerce software moeten praten met je ERP-software en mogelijk ook met je magazijn- en verzendoplossingen.
Zie je wel? De kosten voor eCommerce zijn meer dan alleen de licentie. Die initiële kosten kunnen flink oplopen. En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten voor het kopen van een domeinnaam en andere dure kosten die je nodig hebt om van start te gaan.
Lopende kosten
Zodra die prachtige e-commerce website is ontwikkeld, moet hij ergens worden gehost. Die locatie zal niet gratis zijn. Je moet dus overwegen of je moet investeren in eigen infrastructuur om de website en gegevens te hosten of dat je gaat betalen om een cloudgebaseerde hostingservice te gebruiken. Dan zijn er nog de lopende licentiekosten. Sommige leveranciers brengen jaarlijkse kosten in rekening op basis van het aantal gebruikers en andere niet.
Veel leveranciers vragen transactiekosten. Hierdoor kunnen ze een deel van elke verkoop die je doet incasseren. Dat kan bovenop de kosten voor creditcardverwerking komen. Sommige verkopers brengen kosten in rekening per API-aanroep, dus zorg ervoor dat je die kosten ook inschat. Dan zijn er nog de kosten voor doorlopend onderhoud om de website veilig en up-to-date te houden.
Lopende kosten kunnen subtiel zijn en de enige manier om ze te achterhalen is door de totale eigendomskosten te berekenen.
Deep dive in de belangrijkste componenten die de kosten van e-commerce beïnvloeden
eCommerce ROI: Nu je een breed beeld hebt van de totale eigendomskosten, duiken we in de belangrijkste componenten. Inzicht in je opties als het gaat om componenten is de sleutel tot het beheersen van je eigendomskosten voor eCommerce. Een SaaS-oplossing zoals BigCommerce of Shopify kost misschien niet veel in ontwikkeling, maar je krijgt ook niet veel flexibiliteit en je betaalt waarschijnlijk hogere transactie- en licentiekosten. Daarom is het belangrijk om alle componenten in overweging te nemen en over een periode van 3 tot 5 jaar te kijken. Hier zijn de belangrijkste componenten die je minimaal in je TCO-berekening moet opnemen.
Kosten om de software aan te schaffen
Afhankelijk van de aanpak die je kiest voor eCommerce, kunnen je acquisitiekosten minimaal of aanzienlijk zijn. Veel propriëtaire softwarepakketten vragen bijvoorbeeld een aanzienlijke initiële licentiekost, terwijl andere pakketten een minimaal bedrag vragen voor de eerste paar maanden en daarna de licentiekost verhogen. De grootte van je bedrijf heeft ook invloed op de kosten voor softwareverwerving. Hoe groter en complexer het bedrijf, hoe hoger de kosten voor het eerste jaar.
Open source software kan gratis beschikbaar zijn, maar de gratis versie kan beperkte functionaliteit bieden. Het kan zijn dat je een licentievergoeding moet betalen om toegang te krijgen tot de volledige functionaliteit.
Overige acquisitiekosten
Als u voor het eerst in de wereld van e-commerce stapt, zijn er eigendomskosten verbonden aan het vastleggen van uw domein. Als het domein dat u wilt niet beschikbaar is, betaalt u mogelijk een premie om het te verwerven.
Hoe zit het met hardware? Als u uw website intern host, beschikt u dan over de nodige hardware, back-up, beveiliging en noodherstel of moet u extra investeringen doen? Hoe zit het met de mensen die de technologie ondersteunen? Zijn die er al?
Ontwikkelingskosten
Ontwikkelingskosten zijn alle kosten die gepaard gaan met het uit de doos halen van de software (bij wijze van spreken) en het op het internet zetten ervan in een bruikbaar formaat voor klanten en werknemers. Misschien heb je ontwikkelaars in dienst die dit werk kunnen doen, of misschien moet je samenwerken met uitbestede ontwikkelaars. Ontwikkeling omvat hoe de e-commerce winkel zal werken en hoe hij eruit ziet.
Niet alle websites gebruiken dezelfde architectuur. De architectuurbenadering die u kiest (monolith, B2B-modules, composable, headless, enz.) zal een impact hebben op uw ontwikkelingskosten. Om de ontwikkelingskosten onder controle te houden, kiest u een platform dat meerdere architectuuraanpakken ondersteunt.
Gemakkelijk gemiste ontwikkelingskosten
In de ontwikkelingsfase kan het gemakkelijk zijn om kosten te missen voor het aanschaffen van een thema (dit bepaalt hoe de webpagina’s worden weergegeven), het kopen van plugins om bepaalde activiteiten uit te voeren (zoals het plannen van terugkerende bestellingen) en extensies om verbinding te maken met betalingsgateways.
Integratiekosten
Een e-commerce platform staat zelden op zichzelf. Om processen te automatiseren moet het communiceren met andere bedrijfsoplossingen die je al hebt. Uw e-commerce platform zal moeten integreren met uw ERP- en magazijn- of orderbeheersystemen, uw marketingsystemen, uw verzendsystemen, uw productinformatiebeheersysteem en de rest van uw bestaande architectuur.
Integraties vereisen API’s
Je kunt je e-commerce platform niet integreren zonder het gebruik van API’s. JSON, XML, REST, SOAP en vele andere acroniemen beschrijven API’s. Wat belangrijk is voor de TCO is te begrijpen waarom API’s belangrijk zijn voor je e-commerce infrastructuur en hoe ze je totale kosten beïnvloeden.
Als je een oplossing kiest met een rijke API, kun je de integratiekosten onder controle houden. Kortom, hoe meer API-opties je hebt, hoe eenvoudiger en goedkoper het zal zijn om te integreren en hoe lager je total cost of ownership.
Opleidings- en inwerkkosten
Voordat je je nieuwe e-commerce oplossing implementeert, is het belangrijk dat interne teams weten hoe ze het moeten gebruiken. Vergeet niet de trainingskosten voor je personeel te berekenen en eventuele kosten voor het inwerken van nieuwe klanten. Als dit je eerste e-commerce onderneming is, dan zul je bestaande klanten online moeten laten kopen. Neem die kosten dus ook mee. Ook hier kun je het acquisitiegedeelte van de totale eigendomskosten onder controle houden door een intuïtieve oplossing te kiezen die gemakkelijk te gebruiken is.
Lopende infrastructuurkosten
Waar gaat u uw oplossing implementeren, wie is verantwoordelijk voor updates en beveiliging en welke infrastructuur is er nodig? Wanneer moet de domeinnaam weer worden vernieuwd en wat gaat dat kosten?
Met cloud-gebaseerde oplossingen kun je veel van de rollen en verantwoordelijkheden van hosting, het onderhouden van de beveiliging en het up-to-date houden van de code verplaatsen naar een off-site infrastructuur. U betaalt natuurlijk voor het voorrecht, maar over een periode van 3 tot 5 jaar zult u merken dat het u geld bespaart. Je hoeft niet te investeren in hardware of personeel om het te onderhouden en veilig te houden. Als je SaaS-oplossingen overweegt, zorg er dan voor dat je de kosten voor het hosten op locatie vergelijkt met de kosten in de cloud van de leverancier. Het kan zijn dat de cloud-gebaseerde oplossing het voordeligst is in termen van lopende infrastructuurkosten.
Terugkerende licentie- en transactiekosten
Deze categorie vertegenwoordigt kosten die alleen worden vastgelegd als je je eCommerce cost of ownership over meerdere jaren berekent. Als de duivel in de details zit, kunnen de kosten al snel liggen in terugkerende kosten en kosten per transactie. Deze kosten kunnen bovenop de kosten voor betalingsverwerking komen voor het afhandelen van PayPal- of creditcardtransacties. Sommige vergoedingen zijn een percentage van de verkoop, andere zijn een vergoeding per transactie, terwijl een derde ras deze twee combineert.
OroCommerce TCO en ROI berekenen
eCommerce ROI: Als u overweegt om voor het eerst in de wereld van eCommerce te stappen of als u opties voor de migratie van eCommerce websites bekijkt, moet u bij het vergelijken van platforms vooral denken aan het berekenen van uw TCO en ROI.
Net als bij elke aankoop van bedrijfsmiddelen moet u de TCO berekenen over de verwachte levensduur van het bedrijfsmiddel. Voor een websiteplatform is een goede vuistregel 3 tot 5 jaar. Deze periode geeft u een goed gevoel voor terugkerende kosten en zorgt ervoor dat deze worden vergeleken met de aanschafkosten. Wat minder kost om aan te schaffen, kan meer kosten over 5 jaar en omgekeerd.
Bereken daarnaast je rendement op investering om te zien hoeveel meer inkomsten je met elke optie zult genereren. Door een eCommerce ROI model en TCO samen te gebruiken, kies je het eCommerce platform dat het beste past bij de behoeften van je bedrijf.
Gelukkig vereenvoudigt OroCommerce het berekeningsproces. Gebruik onze B2B eCommerce ROI calculator om automatisch te berekenen op basis van jouw cijfers. Vul gewoon de blokken in en voel je vrij om vooraf ingevulde vakjes te vervangen door gegevens van andere leveranciers om het berekenen en vergelijken eenvoudiger te maken.
Samenvattend – eCommerce TCO berekenen en beheren om het rendement te maximaliseren
eCommerce ROI: Het kennen van je eCommerce TCO is belangrijk om het rendement op je investering in technologie te maximaliseren. Net als alle andere kosten, moeten ze worden beheerd. Beheer begint met meten: meten begint met het berekenen van de TCO van uw oplossing.
U kunt de TCO van e-commerce beheren door een platform te kiezen dat bijna alle functionaliteit die u nodig hebt direct uit de doos biedt. Zo zal een native B2B eCommerce platform bijna altijd minder kosten om te implementeren dan een uitgebreide B2C oplossing met volledige B2b functionaliteit. Dat komt omdat hoe minder wijzigingen en uitbreidingen je nodig hebt, hoe lager de ontwikkelingskosten zijn om de oplossing te implementeren.
Bovendien kan de API integraties maken of breken, dus minimaliseer de integratiekosten door een oplossing met een flexibele API te kiezen.
Vergelijk platforms met gedifferentieerde prijzen met platforms met prijzen per transactie om te bepalen welk model het beste werkt voor uw verkooppatroon.