Geslaagde Magento2 Seminar – 5 april 2017
Op 5 april organiseerde Madia de eerste Magento2 seminar. In het Videolab, waar Philips ooit de dvd uitvond, vertelde Falco van der Maden over een geheel nieuwe technologie: Magento2. Vanuit de zaal was te merken dat er veel interesse is in de nieuwe mogelijkheden die het platform biedt. Niet zo gek, want het nieuwe platform is veel sneller en gebruiksvriendelijker dan haar voorganger. In deze blog een kort overzicht van alles wat besproken is.
Magento2, een korte introductie
Madia was in 2008 één van de eerste partners van Magento. Sinds die tijd is er veel aan het platform veranderd en verbeterd. Magento is in 10 jaar uitgegroeid tot een volwassen bedrijf dat alle e-commerce processen kan ondersteunen. Vandaag de dag is Magento het meest populaire e-commerce platform ter wereld. Eén op de vier webshops is gebaseerd op Magento, met een totaal aantal installaties van meer dan 240.000.
Eind 2015 werd het nieuwe Magento2 platform gepresenteerd. Dit volledig nieuwe platform beschikt over de laatste technieken en nieuwe mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat Magento2 webshops de komende jaren relevant kunnen blijven op de e-commerce markt.
De voordelen van Magento2
Magento kan niet langer gezien worden als een webshop platform alleen. Verschillende programma’s van Magento zelf, en ’third party intergations’, maken alle processen van e-commerce mogelijk binnen één omgeving. Denk bijvoorbeeld aan marketing, shipping, POS, ERP en meer.
Op alle vlakken zijn verbeteringen uitgevoerd die voornamelijk te maken hebben met de performance van het platform. Overbodige elementen zijn verwijderd waardoor Magento2 een stuk lichter en sneller is. Zo kan het platform 39% meer orders per uur verwerken en is er een grote verbetering zichtbaar in de laadtijd van de catalogus pagina’s. Dit alles komt door het gebruik van moderne technologien zoals PHP7, varnish caching, Redis en meer. Dit alles speelt zich af in de backend: de eindgebruiker kan er niets van zien. Wat de gebruiker wel kan zien zijn de veranderingen in het beheerpaneel en in nieuwe design mogelijkheden.
Het nieuwe beheerpaneel van Magento2 is op een intuïtieve manier opgezet: verschillende functionaliteiten zijn gemakkelijk terug te vinden. Nieuwe mogelijkheden maken het beheren van de webshop daarnaast nog efficiënter. Zo zijn er uitgebreide filters toegevoegd die het mogelijk maken om producten gemakkelijk te lokaliseren en orderen.
Een ander voorbeeld van een nieuwe functionaliteit is het staging dashboard. Hierin kunnen promoties, kortingen en campagnes vastgelegd worden. Deze gaan automatisch van start op een ingeplande tijd. Hierdoor is het niet langer nodig om nieuwe regels handmatig op een bepaald tijdstip door te voeren. Een groot voordeel is de mogelijkheid om geplande aanpassingen van van te voren te bekijken, voordat de veranderingen toegepast worden. Hierdoor ben je zeker van het gewenste resultaat, op het juiste moment.
Naast veranderingen voor de beheerder(s) van de webshop, zijn er ook veranderingen voor de webshop bezoeker. Zo zijn er nieuwe en moderne designs opgenomen in de standaard templates. Hier schreven we eerder een blog over.
De bovenstaande voorbeelden van de nieuwe mogelijkheden van Magento2 zijn slechts een aantal highlights. Ondanks dat, is goed te zien dat het platform een aantal zeer relevante verbeteringen heeft doorgevoerd. Tot slot is het goed om te weten dat Magento in 2018 stopt met de ondersteuning van Magento1. Een overstap naar een nieuw platform is daarom voor veel bedrijven onvermijdelijk.
Migreren naar Magento2
Tijdens de seminar is besproken wat het inhoud om de overstap van Magento1 naar Magento2 te maken. Gezien de nieuwe technologie van Magento2 is overstappen niet één twee drie geregeld. Hoewel Magento een aantal migratie tools beschikbaar heeft om data over te zetten, moet de webshop geheel nieuw opgebouwd worden. De overstap kan een goed moment zijn voor webshopeigenaren om de webshop te evalueren en te kijken naar benodigde extensies en maatwerk. Per klant zal bekeken moeten worden wat de beste oplossing is, en op welke termijn.
Een geslaagde Seminar
Het was goed om te zien dat er veel interesse is in het nieuwe platform van Magento. De vragen die gesteld werden lieten zien dat veel webshop eigenaren willen weten of een overstap nodig is, en welke voordelen er aan vast hangen. Hopelijk zijn alle vragen met de Seminar weggenomen.
Geen tijd gehad om de Seminar bij te wonen, of na het lezen van dit artikel (nog) nieuwsgierig(er) geworden? Geen probleem! Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een ‘persoonlijke seminar’!