Multi vendor e-commerce platforms: Een overzicht van de beste B2B-opties

Multi vendor e-commerce: Bij een traditioneel e-commerce platform maakt een individuele koper contact met een verkoper. Een andere vorm van e-commerce behandelt transacties tussen bedrijven. Deze B2B e-commerce vindt meestal plaats tussen fabrikanten, groothandelaren, distributeurs en hun zakelijke klanten. Een andere vorm van B2B-handel is wanneer meerdere verkopers hetzelfde platform gebruiken om in contact te komen met een groep kopers. Dit marktplaats model vereist een platform dat de fijne kneepjes van B2B e-commerce aankan en tegelijkertijd de complexiteit beheert die komt kijken bij het verkopen van meerdere verkopers op één platform.

In dit artikel leer je wat een multi-vendor platform is, de verschillende benaderingen van multi-vendor software, hoe B2B verschilt van B2C, de belangrijkste kenmerken die je moet zoeken in een multi-vendor e-commerce platform, een overzicht van de belangrijkste aanbieders van multi-vendor marktplaatsplatformen en de voor- en nadelen van elk platform.

Aan het eind zult u een overzicht hebben van de technologie en de beste opties die beschikbaar zijn voor uw multi-vendor e-commerce marktplaatsplatform.

Wat is een Multi Vendor e-commerce platform?

In een multi-vendor eCommerce bedrijfsscenario nodigen B2B verkopers andere verkopers uit om deel te nemen aan een marktplaats die zich richt op een bepaalde niche, branche of product.

Het bedrijf dat de marktplaats beheert, kan als verkoper deelnemen aan de marktplaats of kan gewoon de beheerder van de marktplaats zijn. Het monetarisatiemodel van de exploitant bepaalt de mate van deelname.

Wat een Multi vendor e-commerce platform doet

Een multi-vendor e-commerce platform biedt de technologie om transacties tussen kopers en verkopers te vergemakkelijken, terwijl het ook de tools biedt die een marktplaats beheerder nodig heeft.

De kernfuncties die nodig zijn om transacties tussen kopers en verkopers mogelijk te maken, zijn vergelijkbaar met die van e-commerce platforms met één verkoper. Het verschil is dat een enkele bestelling producten kan bevatten die door meerdere verkopers worden verkocht. Dit betekent dat de technologie moet weten hoe regelitems per verkoper moeten worden gescheiden en de complexiteit moet afhandelen die optreedt als meerdere verkopers de artikelen op één factuur verkopen.

Hoe een multi vendor e-commerce platform eruit ziet

Wanneer een potentiële koper op een marktplaats aankomt, verschijnt deze als een enkele entiteit.

Voor de koper lijkt de transactie dus uniform. Dat wil zeggen dat bezoekers het gevoel hebben dat ze winkelen in een uniforme omgeving. Denk aan een wandeling door de gemeenschappelijke ruimte in een virtueel winkelcentrum. De koper selecteert koopwaar van meerdere verkopers, maar als hij afrekent, ziet hij één factuur en doet hij één betaling.

Aan de achterkant moet de multi vendor marktplaats software de verkooporders naar elke verkoper routeren, de betaling toewijzen en rapporten maken voor de marktplaatsbeheerder en elke verkoper.

De functionaliteit aan de achterkant geeft elke verkoper de mogelijkheid om zijn eigen winkel en bestellingen te beheren en geeft de beheerder de controle over de hele marktplaats.

Soorten Multi Vendor Platforms

Er zijn twee benaderingen voor het leveren van multi-vendor marktplaat software. Sommige softwareleveranciers breiden bestaande software uit met een app die multi-vendor functionaliteit biedt, terwijl anderen hun oplossingen vanaf de grond opbouwen als een e-commerce platform voor multi-vendor marktplaatsen. Verkopers met verschillende achtergronden springen in de markt om hun oplossingen aan te bieden. Deze leveranciers hebben ervaring in alles van e-commerce tot dropshipping.

Bovendien kunnen multi-vendor platforms gericht zijn op producten (denk aan Amazon) of diensten (denk aan Airbnb). Houd er bij het evalueren van oplossingen rekening mee dat u bij SaaS-opties (Software as a Solution) geen eigenaar bent van uw marktplaats oplossing. Als u ooit besluit om opnieuw te gaan formeren, moet u helemaal opnieuw beginnen.

Uitbreiding via applicatie

Als je momenteel verkoopt op BigCommerce of Shopify, kun je in de secties integraties en apps kijken voor marktplaats-apps. Kijk goed, want veel van de beschikbare apps zullen je winkel verbinden met een bestaande marktplaats zoals Walmart, Wayfair, Etsy, etc., maar zullen geen op zichzelf staande marktplaats creëren.

Voor BigCommerce zijn WebKul en Marketplace.IO je enige goedgekeurde opties. WebKul biedt ook een Shopify app die standaard Shopify eCommerce uitbreidt naar een multi-vendor eCommerce marktplaats. Op dit moment is de WebKul app de enige door Shopify goedgekeurde app, dus als je een Shopify storefront hebt, zijn je opties zeer beperkt. Er zijn opties zoals de ShipTurtle Marketplace Creators voor Shopify, maar dit zijn hergebruikte oplossingen. ShipTurtle is ontworpen om de verzending vanuit meerdere magazijnen af te handelen, maar is aangepast om als marktplaatscreator te dienen.

Speciaal gebouwde e-commerce

Wanneer je je begeeft op het gebied van speciaal ontwikkelde software, zul je veel meer leveranciers vinden die multi-vendor e-commerce marktplaatsen aanbieden. Sommige van deze leveranciers, zoals AppsDirect en CloudBlue, hebben oplossingen gemaakt die specifiek ontworpen zijn voor gebruik door IT-bedrijven, terwijl andere zoals OroMarketplace en Marketplacer bedoeld zijn voor ondernemingen en MKB’s die fysieke producten, digitale producten of diensten verkopen.

Zoals eerder vermeld, bieden SaaS-oplossingen geen code, alleen toegang tot code. Dat beperkt je keuze voor een hostingprovider en kan aanpassingen moeilijk en duur maken. Bovendien pushen sommige leveranciers zoals Mirakl en Spryker hun headless-only opties. Dat betekent dat u uw eigen frontend nodig hebt om aan te sluiten op de backend van de leverancier. De beste B2B-marktplaatsoplossing is degene die vandaag aan uw behoeften voldoet en met u meegroeit.

Hoe verschillen Multi Vendor B2B- en B2C-oplossingen?

Niet elk multi-vendorplatform kan de complexiteit van B2B e-commerce aan. In de regel kan elk multi-vendor platform B2C en C2C e-commerce aan, maar slechts enkele zijn opgewassen tegen de ontberingen van B2B-verkoop in een multi-vendor omgeving.

B2C en C2C multi-vendor marktplaatsoplossingen verwerken eenvoudige transacties. Ze stellen kopers in staat om artikelen van meerdere verkopers op één ticket te kopen en één betaling te doen bij het afrekenen. Sommige oplossingen staan verkopers toe om bulkkortingen aan te bieden voor grote aankopen. Ze staan verkopers echter niet toe om prijslijsten voor elke klant aan te maken of per transactie over prijzen te onderhandelen.

Multi-vendor-marktplaatsen voor B2B en B2C moeten ook functies voor het aanmelden en beheren van verkopers bieden. B2C-marktplaatsen bieden echter niet altijd de functionaliteit die B2B-verkopers nodig hebben. B2B-verkopers hebben bijvoorbeeld vaak meerdere toegangs- en toestemmingsniveaus nodig voor hun accounts. Dat komt omdat er meer dan één persoon betrokken kan zijn bij het beheer van het verkopersaccount. Een marketingmedewerker, een verkoper en een administratief medewerker kunnen allemaal toegang nodig hebben.

Een multi-vendor e-commerce platform dat is gebouwd voor B2B-gebruik moet verkopers dus de mogelijkheid bieden om rollen en rechten te definiëren. Anders wordt het beheren van verkopersaccounts al snel een tijdrovende nachtmerrie voor marktplaatsbeheerders.

B2C-marktplaatsoplossingen verwachten dat kopers bij het afrekenen volledig betalen met een creditcard, PayPal, een digitale portemonnee of zelfs cryptocurrency. B2B-kopers onderhandelen over het algemeen over de verkoopvoorwaarden en veel aankopen worden gedaan op voorwaarden of betaald met een e-cheque via de ACH.
Dus, B2B multi-vendor marktplaatsen kunnen B2C transacties afhandelen, maar dat betekent niet dat B2C multi-vendor marktplaatsen B2B transacties kunnen afhandelen.

Een Multi-Vendor e-commerce platform kiezen

Bij het kiezen van het beste multi-vendor e-commerce platform voor jouw toepassing, moet je ervoor zorgen dat je een oplossing kiest met de multi-vendor e-commerce websitefuncties die je vandaag nodig hebt en de flexibiliteit om je aan te passen aan veranderende en toekomstige behoeften. En omdat de behoeften van B2B-verkopers anders zijn, moet je, als je van plan bent om verkopers met een B2B-klantenbestand aan te trekken, een oplossing kiezen die B2B-complexiteit aankan.

In het algemeen moet je de functionaliteit beoordelen om kopers, verkopers en marktplaatsbeheerders te ondersteunen.

Functionaliteit voor marktoperatoren

Op zijn minst wil je ondersteuning voor het onboarding van kopers en verkopers en de mogelijkheid om betalingen te splitsen tussen verkopers. Een CRM voor marktplaatsen is erg handig bij het beheren van deze relaties, dus zoek naar native functionaliteit. Je moet niet alleen op zoek gaan naar een oplossing die je huidige monetisatiestrategie ondersteunt, maar ook naar een platform waarmee je je monetisatiestrategie kunt aanpassen aan het veranderende ecosysteem.

Als je je marktplaats wilt opschalen, heb je een platform nodig dat duizenden verkopers en miljoenen producten aankan en dat geen limiet stelt aan je groei- en uitbreidingsmogelijkheden. Zorg ervoor dat je niet inlevert op prestaties terwijl je schaalt. Natuurlijk wil je de valuta, taal en belastingregels kunnen lokaliseren om wereldwijde activiteiten te ondersteunen.

B2B-kopers en -verkopers willen een hiërarchisch bedrijfsbeheer, dus zorg ervoor dat dit begint op bedrijfsniveau en doorstroomt naar koper en verkoper. En een uitgebreide set open API’s zal nodig zijn om het marktplaatsplatform te integreren met andere bedrijfsoplossingen.

Natuurlijk zal het beste multi-vendor eCommerce platform voldoen aan de hoogste beveiligingsnormen en GDPR, PCI DSS compliance en SOC 2 Type II certificering bieden.

Verkoper functionaliteit

Verkopers zullen een platform willen dat het hen gemakkelijk maakt om hun webwinkel op te zetten binnen de marktplaats en aangepaste landingspagina’s en aanbiedingen te maken om hun eigen marketinginspanningen te ondersteunen. Ze willen een CRM dat de relaties met hun klanten beheert en de mogelijkheid om hun eigen interne hiërarchie te spiegelen. Bovendien moeten B2B-verkopers hun klanten in staat stellen accounttoegang en -rechten per account te beheren.

Verkopers moeten meerdere magazijnen binnen de marktplaats kunnen beheren, integreren met hun ERP en integreren met een verzendoplossing van derden die ze gebruiken. Hun dashboard moet analyses en rapporten bieden om hun eigen KPI’s te controleren. Zoek naar alles wat een B2B-verkoper zou willen als hij zijn eigen winkel zou opzetten, en je hebt de functieset voor verkopers op je marktplaats.

Functionaliteit koper

Kopers willen self-serve portals en de mogelijkheid om boodschappenlijstjes te delen met anderen binnen en buiten hun organisatie. Ze willen toegang tot hun bestelgeschiedenis en de mogelijkheid om snel nabestellingen te plaatsen. B2B-kopers verzenden vaak naar meerdere locaties, dus zoek naar een platform dat meerdere verzendadressen ondersteunt. Om nieuwe producten te vinden, willen inkopers begeleide en geavanceerde productzoekopdrachten. Als ze prijzen hebben onderhandeld met de verkoper, moeten hun aangepaste prijzen, producten en configuraties automatisch worden weergegeven.

Naast de hierboven genoemde functionaliteiten voor operators, verkopers en kopers, moet je letten op eenvoudige integratie, intuïtieve interfaces en de mogelijkheid om workflows te automatiseren en aan te passen.

Beste Multi-Vendor Marktplaats Platforms voor B2B

De markt is verzadigd met e-commerce platforms voor multi-vendor marktplaatsen. Sommige zijn hergebruikte toepassingen en andere breiden gewoon de basis eCommerce-functionaliteit uit. Als je begint met je productonderzoek, zul je deze namen het vaakst tegenkomen.

  • OroMarketplace
  • CloudBlue
  • Mirakl
  • Virtualstock
  • Spryker
  • Marktplaats
  • Arcadier
  • AppDirect
  • VTEX

OroMarketplace

Dit is een van de beste multi-vendor eCommerce platforms voor B2B omdat het specifiek is gebouwd met de behoeften van B2B verkopers en klanten in gedachten. De Forrester New Wave erkende OroMarketplace als een kanshebber en merkte de sterke mogelijkheden voor klantenbeheer op. Dit komt omdat het een native marktplaats-ready CRM als onderdeel van het standaardpakket bevat. Het werkt met een traditionele, headless of modulaire architectuur en integreert goed met andere bedrijfssystemen. Het is beschikbaar als SaaS, on-site of private cloud-hosted product. Gartner wijst op de OroMarketplace workflow engine waarmee je veelvoorkomende marktplaatsactiviteiten kunt definiëren en/of automatiseren, zoals onboarding van verkopers, waarschuwingen, offerteaanvragen (RFQ’s) en onderhandelingen.

CloudBlue

Dit platform is een Platform as a Service (PaaS) aanbod. Hun klanten verkopen digitale producten op meter- of abonnementsbasis. CloudBlue is populair bij telecommunicatiebedrijven en wederverkopers van technologische diensten. Als jouw marktplaatsverkopers fysieke goederen zullen aanbieden, is dit niet de oplossing voor jou. Als je marktplaats echter alleen digitale producten aanbiedt, is dit een alternatief voor AppDirect.

Mirakl

Dit SaaS-only platform kan worden gebruikt om multi-vendor marktplaatsen voor B2B en B2C scenario’s te creëren. Het ondersteunt monetisatie via marktplaatsbrede advertenties en maakt gebruik van AI om productaanbevelingen te doen aan klanten. Het verwerkt digitale en fysieke goederen, maar Forrester merkt op dat het zijn digitale productcapaciteiten moet versterken. Er is veel ondersteuning voor geautomatiseerde onboarding van verkopers en klanten. Mirakl ondersteunt echter alleen een headless architectuur, dus je moet je eigen frontend meenemen.

Virtualstock

Virtualstock haalde het Forrester New Wave rapport niet, maar werd door Gartner erkend voor zijn marktplaatscapaciteiten. Het is voornamelijk ontworpen als een oplossing voor de toeleveringsketen en dropshipment, maar heeft ook mogelijkheden voor de inkoopmarktplaats. Het ondersteunt B2B en B2C marktplaatsen die voornamelijk actief zijn in het Verenigd Koninkrijk. Er wordt gekozen voor een modulaire aanpak om een marktplaats te bouwen, dus elke module wordt afzonderlijk aangeschaft. De productmodule is GS1 gecertificeerd door de Britse overheid. Het is beschikbaar als een full stack optie of kan worden geïntegreerd met een Salesforce eCommerce of Shopify webwinkel. Als marktplaats is het zeer geschikt voor het beheren van vooraf goedgekeurde toeleveringsketens.

Spryker

Spryker wordt gebruikt voor B2C en B2B multi-vendor marktplaatsen. Het kan worden gebruikt als een monolith of headless SaaS-platform, hoewel er momenteel geen klanten zijn die de headless mogelijkheden gebruiken. Het zorgt voor het splitsen van bestellingen en maakt BOPIS-verkoop op de marktplaats mogelijk. Daarnaast is er een aparte fulfillment app beschikbaar om pick-and-pack operaties te ondersteunen. Forrester beoordeelt de functies voor klantenbeheer en productcatalogi als redelijk goed, maar vindt dat er verbetering nodig is op het gebied van operations en verkopersbeheer. Gartner is tevreden over de ondersteuning van verzenders en het beheer van verkopers.

Marketplacer

Marketplacer is sterk gericht op B2C eCommerce. Het wordt voornamelijk gebruikt voor marktplaatsen voor mode, kruidenierswaren en huishoudelijke artikelen. Deze oplossing is zeer sterk vertegenwoordigd in Azië en de Pacific. Forrester wijst op de sterke functionaliteit voor productcatalogi die het platform biedt, terwijl Gartner wijst op de algemene zwakte van het platform voor leveranciersmogelijkheden.

Arcadier

Dit is een SaaS-platform met meerdere huurders. Het is speciaal ontworpen voor enterprise-grade marktplaatsen en ondersteunt headless architectuur, of je kunt een van hun voorgedefinieerde sjablonen gebruiken. Het is niet geschikt voor digitale goederen, maar is gericht op de verkoop van fysieke producten. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de detailhandel en professionele diensten. De Gartner Guide for Marketplace Applications vermeldt de mogelijkheid van het platform om te integreren met externe verzenders, maar het onvermogen om ship-from-store scenario’s te verwerken.

AppDirect

Als je een oplossing nodig hebt voor een multi-vendor service marktplaats, dan moet je zeker kijken naar AppDirect. Dit platform is ontworpen als een marktplaats voor het kopen en verkopen van B2B technologiediensten. Deze marktplaatsoplossing is echter niet geschikt voor B2B-verkopers die fysieke producten verkopen, omdat het specifiek gericht is op abonnementsdiensten en gedoseerde verkoop. Het Forrester Q4 2021 New Wave Report benadrukte de kracht van de architectuur van het platform voor de verkoop van digitale producten.

VTEX

Forrester beoordeelt VTEX als een sterke performer, vooral op het gebied van productcatalogi. De ondersteuning voor digitale producten is echter beperkt tot eenvoudige eenmalige digitale verkopen. De meeste VTEX-klanten beheren B2C-marktplaatsen die fysieke producten verkopen aan retailklanten. Het ondersteunt BOPIS en verzendopties vanuit de winkel die zo belangrijk zijn voor B2C-retailers. Deze functionaliteit heeft Gartner ertoe gebracht om VTEX te erkennen voor zijn functionaliteit voor het beheer van vendor shipping. Het is beschikbaar als een multi-tenant SaaS-aanbod en kan worden gebruikt om een bestaande Google-marktplaatsapplicatie te beheren.

Voor- en nadelen van Multi Vendor Marktplaatsen voor fabrikanten en groothandelaars

Is een multi-vendor marktplaats geschikt voor uw productie- of groothandelsbedrijf? Dat hangt af van uw bedrijfsdoelen en -strategie.
Een marktplaats kan geschikt zijn als uw bedrijf veranderingen aankan en niet bang is voor innovatie. En terwijl innovatie in productontwerp een tweede natuur is voor fabrikanten, geldt dat niet voor het innoveren van bedrijfsmodellen.

Overweeg bij het maken van de beslissing deze voor- en nadelen van multi-vendor marktplaatsen.

Voordelen

Afhankelijk van de aanpak die je kiest voor je multi-vendor marktplaats, kun je letterlijk geld verdienen aan je concurrenten. Kies een niche of verticale markt en nodig je concurrenten uit om deel te nemen en je kunt mogelijk winst maken op elke verkoop die zij doen.

Als je je eigen producten verkoopt op de multi-vendor marktplaats, kun je producten aanbieden aan klanten waarvan je niet wist dat ze bestonden. En voor bestaande klanten kun je een ecosysteem creëren waar die klanten in de meeste van hun aankoopbehoeften kunnen voorzien. Dat versterkt relaties en versterkt de loyaliteit van klanten.

Een marktplaats opent nieuwe verkoopkanalen en nieuwe inkomstenstromen en kan deel uitmaken van een strategie om het bedrijf uit te breiden.

Nadelen

Doe het verkeerd en ruïneer je reputatie. Een marktplaats met meerdere leveranciers zet je bedrijf op het spel voor de kwaliteit en integriteit van elke leverancier en elk product van elke leverancier. Het is cruciaal om verkopers zorgvuldig door te lichten en te selecteren.

Als je een B2C multi-vendor platform selecteert om het werk van een B2B multi-vendor platform te doen, kan dat je kansen op succes verpesten vanaf het moment dat je van start gaat. Je moet dus de juiste oplossing selecteren en erin investeren. De middelen die aan de marktplaats worden besteed, kunnen niet elders worden ingezet, dus dit kan middelen aan andere winstgevende ondernemingen onttrekken.

OroMarktplaats: Voordeel voor uw klanten en uw bedrijf

OroMarketplace biedt u de tools om een multi-vendor B2B marktplaats te creëren waar uw klanten en uw bedrijf kunnen floreren.

Met OroMarketplace beschikt u over alle functionaliteit die u nodig hebt om een marktplaats op te zetten en te beheren. Bovendien zijn de robuuste functionaliteiten voor leveranciers en klanten speciaal ontwikkeld voor de complexe behoeften van B2B-verkopen. Gebruik de workflow automation engine om workflows te definiëren die werken voor uw klanten en uw bedrijf. De software past zich aan uw behoeften aan en niet andersom.

Succesvolle bedrijven zoals Diplomat Group en Andikem hebben OroMarketplace gebruikt om hun wereldwijde aanwezigheid te vergroten.
Neem contact op met Oro en bespreek uw marktplaatsmodel en doelstellingen. Plan een demo en ontdek hoe OroMarketplace uw merk kan versterken. Er is geen verplichting. Als u besluit door te gaan, helpen wij u bij het in contact brengen met partners om uw marktplaats uit te bouwen en bieden zelfs teamondersteuning en ontwikkelingsbeoordelingen. Uw succes is ons succes.

Conclusie

Het gebruik van multi-vendor marktplaatsen wordt steeds populairder bij fabrikanten en distributeurs. B2B e-commerce marktplaatsen zijn voordelig voor de exploitant omdat ze nieuwe inkomstenstromen creëren en het klantenbestand uitbreiden terwijl ze de klantervaring en -tevredenheid verbeteren.
Er zijn veel producten beschikbaar en ze zijn verkrijgbaar als SaaS- of licentieproducten. Het beste multi-vendor marktplaatsplatform is de oplossing die past bij je bedrijfsmodel, die het beste gebruik maakt van je middelen en die schaalbaar is voor toekomstige groei.

Succesvolle marktplaatsen trekken klanten aan door relevante producten van betrouwbare leveranciers op te nemen. Het succes van je marktplaats hangt af van de marktplaatsoplossing die je kiest, de leveranciers die je opneemt en de efficiëntie van de transactieverwerking.

Start vandaag een Multi vendor Marktplaats en contacteer Madia