Digitale marketing voor productiebedrijven: 6 strategieën om te volgen

Digitale marketing voor productiebedrijven is zeker niet nieuw, maar veel productiebedrijven vertrouwen nog steeds op ouderwetse promotie- en leadgeneratiestrategieën in plaats van digitaal te gaan. Moderne fabrikanten moeten de digitale ruimte aanboren als ze digitaal onderlegde klanten willen aanspreken en een verstoring willen tegengaan.

In deze blog kijken we naar de trends die de digitale marketing stimuleren en hoe dit traditionele marketing verandert. We bespreken dingen die je moet overwegen voordat je een strategie opstelt, hoe je je bedrijf kunt voorbereiden op digitale marketing en we delen zes fabrikant vriendelijke digitale marketingstrategieën. We delen zelfs verhalen van enkele bedrijven over hun ervaring en succes in het samenbrengen van digitale marketing en productie.

3 redenen waarom fabrikanten digitale marketing niet kunnen negeren

Fabrikanten zijn over het algemeen vroege gebruikers van nieuwe technologieën om hun processen te verbeteren. Maar de interacties tussen leveranciers en hun klanten zijn drastisch veranderd en fabrikanten hebben zich traag aangepast.

De kopers van vandaag verwachten digitale ervaringen

Voor het eerst bestaat de overgrote meerderheid van B2B-kopers uit Gen X-consumenten en millennials. Millennials zijn volwassen geworden: meer dan 60% van de millennials neemt of beïnvloedt momenteel aankoopbeslissingen en heeft werknemers die rechtstreeks aan hen rapporteren. Ze benaderen bedrijven via nieuwe kanalen en op nieuwe manieren, en ze verwachten hen daar te vinden.

Selfservice en omnichannel is een blijvertje

De COVID-19 pandemie heeft de manier waarop B2B-klanten aankopen fundamenteel veranderd. En aangezien de meeste kopers millennials zijn, is het niet verwonderlijk dat 75% van de B2B-inkopers nu de voorkeur geeft aan online aankoop boven persoonlijke verkoop. Volgens hetzelfde rapport verwachten B2B-inkopers die in-persoonskanalen gebruiken toegang tot digitale kanalen en platforms die hun ervaring verbeteren.

Kopers gebruiken digitale kanalen ook voor dure artikelen

Ondanks de wijdverbreide overtuiging dat persoonlijk contact noodzakelijk is voor grote aankopen, zegt 70% van de B2B-kopers dat ze bereid zijn om meer dan €500.000 op afstand of digitaal uit te geven. Dit betekent dat fabrikanten hybride of omnichannel verkoopmethoden moeten gebruiken om klanten aan te trekken en deals te sluiten. De behoefte aan online marketing voor fabrikanten zal alleen maar toenemen.

Nu je begrijpt hoe belangrijk digitale marketing is voor de klantervaring, laten we eens kijken hoe digitaal traditionele marketing verandert.

Soorten online marketing

Digitale of online marketing is een allesomvattende term die marketingactiviteiten op het internet beschrijft. Er zijn zeven hoofdtypen online marketing die fabrikanten kunnen overwegen:

  • Sociale-mediamarketing is gericht op het verkrijgen van aandacht en verkoop via sociale-mediaplatforms zoals Facebook, Instagram of Twitter.
  • Influencer marketing is het proces van werken met mensen die een grote online aanhang hebben (influencers) om een product of dienst te promoten bij hun abonnees.
  • Affiliate marketing betekent in wezen online verwijzingsmarketing.
  • E-mailmarketing is een vorm van digitale marketing waarbij je directe marketingberichten naar mensen stuurt in een poging om nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te behouden en te binden.
  • Contentmarketing: Content marketing is het consequent creëren, verspreiden en promoten van relevante online geschreven en visuele inhoud, zodat het je doelgroep aantrekt, bindt en omzet in klanten.
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van websites en digitale inhoud om zoekmachine rankings te verbeteren en zo het aantal bezoekers naar een bepaalde webpagina te verhogen.
  • Betaald adverteren beschrijft een digitale marketingaanpak waarbij adverteerders betalen om hun advertenties te tonen op zoekmachines en andere online platforms, zoals YouTube, LinkedIn en Facebook.

Veranderingen in traditionele productiemarketing

Traditioneel bestond B2B marketing uit koude telefoontjes, direct mail en uitnodigingen voor beurzen. Al deze strategieën hebben een klap gekregen na COVID-19.

Dit is nauwelijks nieuws voor de meesten van ons. Telefoons en faxen raken al lang uit de gratie. De lockdowns van 2020 hebben misschien tijdelijk de wind uit de zeilen van de beursindustrie geslagen, maar het afgelopen jaar zijn de persoonlijke handelsevenementen weer hervat. En ze hebben een nieuw gevoel.

Als u nog geen digitale marketingoplossingen voor fabrikanten hebt overwogen, is het nu tijd om na te denken over hoe deze kunnen samenwerken met traditionele marketinginspanningen om u te helpen meer zaken te doen.

En dit geldt niet alleen voor fabrikanten. Als u een industriële verkoper bent, zijn uw klanten ook online.
Zonder digitale marketing voor distributeurs en industriespecifieke marketingtactieken loopt u het risico achterop te raken bij uw concurrenten en uw positie op de markt te verliezen.

Digitale marketing gebruiken in combinatie met traditionele marketing

Traditionele marketing in de vorm van gedrukte tijdschriften en catalogi is nog steeds belangrijk, maar moet nu worden aangevuld met digitale middelen. En nu beurzen terugkeren, krijgen ze ook een digitaal tintje.

Het publiek in alle sectoren heeft een affiniteit ontwikkeld voor selfservice en digitale contentconsumptie, dus marketeers moeten voldoen aan de veranderende verwachtingen van B2B-kopers op het gebied van betrokkenheid. Marketeers die digitale met traditionele strategieën kunnen combineren, zullen de klantervaring verbeteren – voor en tijdens een persoonlijk bezoek aan het kantoor of de beursstand.

Nu iedereen digitale apparaten gebruikt, kun je de fysieke catalogus uitbreiden met QR-codes zodat gebruikers specificatiebladen kunnen downloaden en artikelen ter plekke kunnen bestellen. Breid beurzen en persoonlijke ontmoetingen uit met digitale evenementen, mobiele in-store ervaringen en andere technologieën.

Hoe ontwikkel je een digitale marketingstrategie voor je productiebedrijf?

Elke fabrikant is anders, dus is het belangrijk om verschillende strategieën te begrijpen die digitale marketing voor productiebedrijven ondersteunen. Al meer dan 100 jaar is Thomas de bron bij uitstek om industriële fabrikanten en B2B-dienstverleners te helpen hun bedrijf te laten groeien. Op basis van hun onderzoek en marketingcampagnes met fabrikanten hebben ze het volgende ontdekt:

Met benchmarks voor uw branche kunt u realistische doelen stellen en ervoor zorgen dat een digitale marketingstrategie voor uw productiebedrijf op het juiste spoor zit.

1. Bepaal je marketing (en digitale marketing) budget

Er is een grote verscheidenheid aan productiesectoren en digitale marketingbudgetten. Gemiddeld besteden productiebedrijven 6,4% van het bedrijfsbudget aan marketing, wat goed is voor 2,7% van hun omzet. Als je nog steeds niet zeker weet wat je moet uitgeven, raadt Hivehouse je aan om uit de volgende opties te kiezen:

Lean plan, waarbij 1-2% van je omzet naar marketing gaat. Met dit budget zijn eenvoudige tools en strategieën mogelijk. Het is het meest geschikt voor bedrijven die hun marktpositie willen behouden, zonder ambitieuze groeiplannen.
Doelplan, waarbij 3-4% van je inkomsten naar marketing gaat. Deze tactiek is het meest geschikt voor bedrijven die zich willen binden aan bestaande klanten, maar zich ook willen richten op het aantrekken van nieuwe klanten. Op deze manier kunnen fabrikanten een jaarlijkse groei van 15% handhaven en hun marktaandeel uitbreiden.

Stretchplan, waarbij 5% of meer van de inkomsten naar marketing gaat. Hier hebben bedrijven meer middelen en vrijheid om leads, conversies en verkoop te stimuleren. Marketeers hebben het budget om meer campagnes te lanceren en nieuwe strategieën uit te proberen. Deze optie is ideaal voor fabrikanten die hun marktaandeel aanzienlijk willen uitbreiden en een jaarlijkse groei van 20% of meer willen realiseren.
Het is belangrijk om te weten dat deze cijfers slechts een richtlijn zijn en variëren op basis van de grootte van je bedrijf, je marketingervaring en hoe klanten je ontdekken. Als je klanten online zijn, doen ze daar ook onderzoek. In dat geval kan het aandeel van digitale marketing voor fabrikanten variëren van 1/3 tot 3/4 van het totale marketingbudget.

2. Stel een team aan om je marketinginspanningen te leiden

Ten eerste moet je een marketingleider aanstellen om toezicht te houden op je digitale inspanningen. Elke productie- en online marketingstrategie heeft een team nodig dat goed thuis is in digitale kanalen. De meeste marketingprofessionals zijn bedreven in SEO, PPC, digitale content of sociale media.

Als je net begint met digitale marketing voor de productiesector, kan het verleidelijk zijn om één marketingexpert in te huren en het voor gezien te houden. Hoewel sommige individuen full-stack marketingdiensten voor fabrikanten aanbieden, kunnen ze maar zoveel doen. Ze zijn niet in staat om een bepaald gebied hun volledige aandacht te geven. Dus welke weg je ook inslaat, je hebt een team van marketeers nodig om alle marketingonderdelen te behandelen die jij belangrijk vindt.

Als je dat eenmaal hebt gedaan, kom je voor de vraag te staan welke marketingactiviteiten je intern moet houden en welke je moet uitbesteden aan marketingbureaus.

Uitbesteden versus intern

Er is niets mis met het uitbesteden aan een digitaal marketingbureau als dit strategisch en goed voorbereid gebeurt. Reclamebureaus en internetmarketingbedrijven bieden een scala aan diensten met variërende prijzen, en je kunt in de verleiding komen om zoveel mogelijk van je marketinggaten op te vullen met extern talent.

Met interne marketeers moet je naast salariskosten ook rekening houden met kosten voor training, gezondheidszorg, vakanties en andere arbeidsvoorwaarden. Hoewel interne teams duur kunnen zijn, is het gemakkelijker om te innoveren, te communiceren en tot een consensus te komen over belangrijke beslissingen. Interne teams kunnen de resultaten van andere teams aanvullen en maximaliseren en omdat ze uw product, klanten en branche begrijpen, kunnen ze creatievere oplossingen aandragen voor complexe problemen.

In ons rapport over digitale marketing voor fabrikanten en distributeurs raden we aan om zeer technische of niet-bedrijfsspecifieke activiteiten zoals SEO en betaalde campagnes uit te besteden en e-mailmarketing en contentmarketing intern te houden.

3. Herbekijk je merkmissie en waarden

Je merk is het beeld dat klanten van je bedrijf hebben, dus denk er goed en duidelijk over na. Volgens het 2020 Renegade onderzoek onder B2B CMO’s kan minder dan de helft hun merk samenvatten in 8 woorden of minder. Als je niet weet wat jouw merk anders maakt, hoe kun je dan je unique selling proposition communiceren naar potentiële klanten?

4. Onderzoek en segmenteer je klanten

Bij B2B-verkoop kan het inkoopteam bestaan uit ontwerpingenieurs, inkoopmanagers, afdelingsmanagers en meer. De aankoopmotivaties en input van teamleden kunnen enorm verschillen. Ontwikkel persona’s voor elk van hen en richt je vervolgens op wat hun gedrag beïnvloedt.

Ongeacht je branche of geografische locatie is elke inkoper een mens die deels op basis van emoties beslissingen neemt. En als kopers hun organisatiedoelen met meer dan één leverancier kunnen bereiken, zullen persoonlijke factoren een rol spelen in hun beslissing. De afbeelding hieronder toont verschillende factoren die van invloed zijn op zakelijke inkopers.

Daarnaast kunnen zakelijke kopers verschillende houdingen hebben ten opzichte van de aankoopbeslissing:

  • Prijsgerichte klanten zijn bezorgd over de prijs en zoeken naar de prijs-waarde balans in hun aankopen.
  • Kwaliteitsgerichte klanten geven eerst om kwaliteit en zien kwaliteit als een strategische vereiste.
  • Servicegerichte klanten besteden aandacht aan ondersteuning en relaties na de verkoop.
  • Partnerschapgerichte klanten geven de voorkeur aan langdurige, strategische en wederzijds voordelige partnerschappen.

Door klanten in deze segmenten te verdelen, kunt u uw beperkte marketingmiddelen beter toewijzen en u richten op het type klant dat de meeste winst oplevert.

5. Analyseer je concurrentie

Je merk opereert waarschijnlijk niet in een vacuüm. Hoewel je de concurrentie niet kunt veranderen, zou het je doel moeten zijn om je concurrenten te leren kennen en hun sterke en zwakke punten te waarderen. Als je je merk met de concurrentie vergelijkt, bekijk je de markt objectief door de ogen van de klant.

  • Analyseer de markt: Je onderzoek kan hiaten in de markt aan het licht brengen waar bepaalde behoeften van klanten niet worden vervuld. Als je weet wie deze mensen zijn, kun je je marketingplan aanpassen om hen te bereiken en van hen potentiële klanten te maken.
  • Analyseer het product: Als je kijkt naar wat je concurrenten aanbieden, kun je zien hoe jouw producten te vergelijken zijn. Dit proces kan leiden tot nieuwe productontwikkelingsinitiatieven om je bedrijf concurrerender te maken.
  • Analyseer de marketing: Door te onderzoeken hoe concurrenten hun klanten benaderen en welke marketingstrategieën ze gebruiken, kun je gebieden identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en je plan bijwerken om deze aan te pakken.

Het uitvoeren van elk niveau van concurrentieonderzoek is een must om een gevoel te krijgen voor uw digitale omgeving en te leren van elk succes en falen van uw collega’s.

6 Digitale marketingstrategieën voor fabrikanten

Nu je de basis hebt gelegd, is het tijd om je strategieën te kiezen. Je kunt er één of allemaal gebruiken, afhankelijk van je bedrijfsbehoeften, doelgroep en marktpositie.

1. Website en mobiel

Je klanten zien je website en mobiele aanwezigheid als eerste en die eerste indruk vormt hun mening over je bedrijf. Als je website onoverzichtelijk of moeilijk te navigeren is, richt je je daar dan eerst op. Je site moet minimaal het volgende bieden

  • Je geschiedenis, missie en visie
  • Uw team en hun rollen
  • Makkelijk te vinden contactgegevens
  • Updates sectie en blog
  • SEO-titel en -beschrijvingen
  • Een basis productcatalogus of een B2B eCommerce winkel

Na het uitvoeren van je audit kun je besluiten dat het bouwen van een nieuwe website vanaf de grond het meest praktisch is. In dat geval zal het onderzoeken van B2B e-commerce voor fabrikanten u helpen een solide basis te leggen voor uw online aanwezigheid.

2. Zoekmachine optimalisatie

SEO is waarschijnlijk een van de meest effectieve, maar grotendeels onderschatte strategieën van online marketing voor productiebedrijven.

Ga maar na: gemiddeld krijgen fabrikanten meer dan 50% van het websiteverkeer door directe zoekopdrachten (waarbij de URL van het merk direct in de browser wordt getypt). Dit is meestal het resultaat van een grotere naamsbekendheid, niet van SEO.

En de uitdaging met alleen het verwerven van merkverkeer is dat je op een gegeven moment nieuw verkeer moet verwerven om je klantenbestand te laten groeien. Dit betekent dat je gebruikers moet werven die je nog niet kennen.

Dit is waar investeren in een SEO-strategie als onderdeel van je digitale marketingactiviteiten cruciaal is. Het is een complex onderdeel van internetmarketing voor fabrikanten omdat het voortdurend in ontwikkeling is. Het omvat veel functies, methoden en tactieken die ook met de dag veranderen:

Trefwoordonderzoek is het identificeren van populaire woorden en zinnen die mensen gebruiken in zoekmachines. Het geeft richting aan uw SEO-strategie door de woorden te identificeren waar veel vraag naar is.

Gebruikersintentie is de wetenschap van het ontcijferen van wat een gebruiker wil vinden wanneer hij een zoekopdracht geeft in de zoekmachine. Het is een cruciaal onderdeel van de zoekmachine, webpagina en conversie optimalisatie.

SEO-inhoud verwijst naar het maken van inhoud die zoekmachinevriendelijk is en uw publiek aanspreekt. Uw doel is om uw lezer te boeien en te helpen.

Backlinkbuilding voegt links naar uw site toe vanaf externe websites. De juiste backlinks versterken de autoriteit van uw domein en verhogen uw organische rankings in zoekmachines.

Technische SEO houdt in dat code wordt aangepast om de zoekmachineprestaties te verbeteren. Het doel is om de snelheid van de site, schema markup en canonisatie te verhogen. Zoekmachines houden steeds meer rekening met deze factoren.

Mobiele SEO vereist ook aandacht. Mobiel gebruik neemt explosief toe en Google’s ranking algoritme geeft voorrang aan websites die zich richten op mobiele ervaringen.

Rapportage geeft u zichtbaarheid en helpt u uw inspanningen te volgen. Bijvoorbeeld, 6.000 bezoeken per maand in botverkeer is niet hetzelfde als 6.000 organische bezoeken.

In 2023 en daarna moet digitale marketing voor de productie-industrie deze SEO-tactieken en een strategisch plan voor het verkrijgen van niet-merkbewust verkeer omvatten om ervoor te zorgen dat fabrikanten relevant blijven in het digitale tijdperk.

3. PPC-campagnes

Met PPC of pay-per-click advertising betaal je een vast bedrag telkens als iemand op je digitale advertentie klikt. Je kunt PPC-advertenties plaatsen op zoekmachines zoals Google of Bing of op sociale mediakanalen zoals Linkedin, Facebook en Instagram.

PPC is tegelijkertijd eenvoudig en complex. Als je je richt op ongerelateerde categorieën, is het makkelijk om door je budget heen te gaan zonder ROI te zien. De beste manier om zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen, is om je verkeersgegevens en klantpersonagegegevens te gebruiken bij het maken van je campagnes. Het helpt ook om gebruikers naar een specifieke productcategorie of een specifiek gedeelte van je website te leiden.

4. Marketing van inhoud

Contentmarketing creëert en promoot inhoud die je klanten waarschijnlijk zal interesseren. Webinhoud kan vele vormen aannemen, van infografieken tot berichten op sociale media, blogberichten, documentatie of video’s. Hier zijn voorbeelden van content, gerangschikt van de bovenkant van de trechter naar de onderkant van de trechter:

  • Industrienieuws en roundups
  • Blogberichten, how-to gidsen
  • Productvergelijkingsgidsen
  • Casestudies en kopersgidsen
  • Product- of instructievideo’s
  • Spec sheets en brochures
  • Prijscalculators

Het is belangrijk om op te merken dat blogcontent bijzonder nuttig kan zijn om in contact te komen met je potentiële klanten.

In 2023 gaat het er bij blogcontent om dat je dé bron bent voor informatie over een bepaald onderwerp. Als je bijvoorbeeld een fabrikant van fabrieksapparatuur bent, is de aanpak om content te produceren over van alles en nog wat, van welk type robotarm te gebruiken met verschillende machines tot hoe industriële machinesensoren te implementeren. Deze aanpak trekt relevante gebruikers aan en positioneert je merk als de autoriteit op het gebied van informatie in jouw niche.

5. E-mailmarketing

Volgens Campaign Monitor heeft e-mailmarketing de hoogste ROI van alle marketingactiviteiten. Vrijwel iedereen leest zijn e-mail elke dag en het versturen van e-mail is een uitstekende manier om in contact te blijven met bestaande klanten en leads te bereiken. Het kan echter veel werk zijn om de juiste e-mail te maken die de aandacht trekt.

De meeste fabrikanten bereiken individuen via e-maillijsten. Deze lijsten zijn een verzameling e-mailadressen van mensen die van u weten en van u willen horen. De lijsten moeten echter voortdurend worden bijgewerkt door bounce backs, klikfrequenties en het verwijderen van oude contacten te controleren. Vergeet het bericht zelf niet. Zorg ervoor dat:

  • De naam van de ontvanger bevat
  • statistieken gebruikt die de aandacht trekken
  • Een relevant branche-evenement vermeldt
  • Een gevoel van urgentie creëert
  • Echte waarde biedt

Je e-mailmarketinginspanningen beginnen en eindigen niet met de e-mail. Om je lijst te laten groeien, moet je mensen verleiden om hun informatie te delen. Maak landingspagina’s die bezoekers toegang bieden tot een whitepaper of brancherapport of waarmee ze zich in ruil voor hun naam en e-mailadres kunnen abonneren op je blog.

6. Sociale media

Volgens een onderzoek van Capterra heeft meer dan 44% van de B2B-respondenten sociale-mediamarketing aangewezen als de belangrijkste digitale vaardigheid die ze de komende maanden het hardst nodig hebben.

Hoewel het misschien niet relevant lijkt, is sociale media een effectieve digitale marketingstrategie die een productiebedrijf kan gebruiken om zijn bedrijf te laten groeien. Bedenk dat sociale mediaplatforms zoals LinkedIn het leeuwendeel van de leads voor B2B-bedrijven leveren. Twitter stelt merken in staat om rechtstreeks tot hun publiek te spreken. Instagram stelt fabrikanten in staat om afbeeldingen voor hen te laten werken en hun producten in een gunstig daglicht te stellen.

Bureaus voor sociale media en podcastreclame en internetmarketingbedrijven bieden een scala aan diensten met verschillende prijzen en het kan verleidelijk zijn om zoveel mogelijk van uw marketinggaten op te vullen met extern talent.

Technologieën en tools die worden gebruikt in digitale marketing voor fabrikanten

Digitale marketeers gebruiken verschillende tools om hun marketingstrategieën te plannen, beheren, volgen en uit te voeren. Laten we eens kijken naar enkele tools die kunnen helpen bij online marketing voor productiebedrijven.

E-mailmarketingplatforms

Software voor e-mailmarketing helpt u om de juiste infrastructuur op te zetten voor uw e-mailmarketing. Met een e-mailmarketingplatform ben je beter in staat om je abonnees en klanten te bereiken op de manier die je nodig hebt om de betrokkenheid te vergroten, positieve relaties op te bouwen en meer leads te genereren.

Enkele van de beste tools voor het verzenden van e-mails zijn MailChimp, HubSpot en ActiveCampaign. Met deze tools kun je je e-mailmarketing automatiseren met eenvoudige A/B-tests, kant-en-klare campagnesjablonen, een eenvoudige e-mailontwerper, lead capture-formulieren en integratie met CRM’s.

SEO-tools

SEO tools bieden een diepgaande analyse van websites en bevatten functies die de zichtbaarheid en rankings in zoekmachines verbeteren.

De beste website ranking tools die tegenwoordig online zijn, hebben betrekking op de meeste van de volgende zaken:

  • Voor welke zoekwoorden de site rankt
  • Backlinks
  • Siteverkeer
  • Positie onder concurrenten
  • Algehele gezondheid van de site
  • Site-audits

Tot de beste SEO-tools online om te gebruiken voor uw digitale marketinginspanningen behoren SEMRush, Ahrefs, BuzzSumo en Moz Pro. Zorg ervoor dat u uw eigen onderzoek uitvoert en verschillende tools uitprobeert om echt te begrijpen welke het meest geschikt voor u zal zijn.

Hulpmiddelen voor rapportage en analyse

Bewijzen dat digitale marketingcampagnes ROI opleveren en bedrijfswaarde creëren is essentieel voor digitale marketeers, vooral in risicomijdende productiesectoren. Dit is waar tools die helpen inzicht te krijgen in je campagneprestaties, verkeer en gebruikersgedrag om de hoek komen kijken.

Google Analytics steekt misschien wel met kop en schouders boven de rest uit als tool voor het monitoren van hoe je websiteverkeer verandert en hoe mensen met je site omgaan. Dankzij de mogelijkheden van Google op het gebied van machine learning kan Google Analytics krachtige inzichten genereren over de best presterende inhoud, mobiele gebruikers versus desktopgebruikers, demografische gegevens en nog veel meer.

B2B e-commerce

B2B e-commerce is om een aantal redenen een geweldig marketinginstrument voor fabrikanten. Ten eerste kunt u hiermee een breder publiek bereiken dan alleen de traditionele verkoopkanalen. Met een online winkel kunt u verkopen aan klanten die uw producten misschien nog niet kennen.

Ten tweede stelt B2B eCommerce fabrikanten in staat om producten op een dynamischere en interactievere manier te presenteren dan bij traditionele verkoopmethoden. Ze kunnen gedetailleerde productbeschrijvingen, afbeeldingen, video’s en zelfs virtuele productdemo’s toevoegen. Dit kan klanten helpen om de producten en hun kenmerken beter te begrijpen, wat kan leiden tot meer verkoop.

Ten derde kunnen B2B e-commerce platforms worden geïntegreerd met andere marketingtools, zoals e-mailmarketing, sociale media en contentmarketing. Hierdoor kunnen fabrikanten een uitgebreide marketingstrategie creëren waarmee ze hun doelgroep via meerdere kanalen bereiken.

Wat echte fabrikanten te zeggen hebben

Of u nu adwords uitprobeert of uw zichtbaarheid en conversies wilt verhogen met een B2B e-commerce oplossing, er is niet één aanpak voor online marketing van uw bedrijf.

Digitale marketing kan ook verschillende dingen betekenen voor verschillende fabrikanten. Degenen die digitale marketing hebben ingevoerd, hebben verschillende gradaties van succes gezien. We hebben fabrikanten gevraagd naar hun ervaringen met digitale marketing. Dit is wat ze te zeggen hadden.

Haimen Aibende Experimental Equipment

Waarom bent u zich gaan verdiepen in digitale marketing in de productiesector?

“Vóór COVID-19 gingen vertegenwoordigers van het bedrijf regelmatig naar het buitenland om medische beurzen bij te wonen”, zegt Zhe Song van Haimen Aibende Experimental Equipment, een B2B-fabrikant van medische laboratoriumbenodigdheden. Tegenwoordig richt het bedrijf zich op PPC-reclame.

In het begin bleken advertenties op Baidu (China’s grootste zoekmachine) effectief en hielpen met het genereren van leads en telefoontjes. Het bedrijf breidde uit naar het P4P-programma (pay for performance) van Alibaba, waardoor het bedrijf meer bekendheid kreeg bij internationale kopers.

Wat waren de grootste uitdagingen en hoe heb je die opgelost?

“SEO zag er aantrekkelijk uit en we geloofden allemaal in het idee,” zegt Zhe. Het werd echter op de lange baan geschoven vanwege de complexiteit en de vertraagde feedbackloop. Toch zijn SEO en SEM nu twee onderwerpen die in elke vergadering aan bod komen.

Zhe Song, Marketing Director, zegt:

Vorig jaar bezorgden de betaalde advertenties van Alibaba ons een klant. Uiteindelijk exporteerden we drie volle 40′ DC-containers voor een dringende overheidsopdracht voor COVID-19 labtestbenodigdheden in West-Afrika. We vonden allemaal dat het advertentiegeld goed besteed en de moeite waard was.

Mid Florida Material Handling

Waarom heb je digitale marketing voor productiebedrijven geëvalueerd?

“De distributie-industrie loopt technisch gezien een beetje achter de feiten aan, geeft Devin Ahern van Mid Florida Material Handling toe.

Toen het marketingteam op zoek ging naar manieren om meer leads te genereren, realiseerden ze zich al snel dat de meeste mensen Google gebruiken als ze op zoek zijn naar een nieuwe leverancier. De stap van het bedrijf naar digitale marketing begon met PPC-reclame via advertenties van Google en Microsoft.

Wat waren de grootste uitdagingen en hoe heb je die opgelost?

“De grootste uitdaging was het kiezen van de juiste platforms om onze doelgroep te bereiken,” zegt Devin. Velen richten zich op social media-gebaseerde campagnes, waarbij ze zich vooral richten op betaalde Facebook-, Instagram- of andere social media-advertenties. “Wij denken dat we voor ons bedrijf, dat voornamelijk B2B is, beter af waren door ons te richten op zoekmachines.”

Devin Ahern, Marketing Manager, zegt:

Nu we het concept met PPC hebben bewezen, zijn we veel gaan investeren in SEO en sociale media voor organische rankings. Digitale marketing is nu zeker een groot onderdeel van onze marketingstrategie.

Shaoxing Pariss Textile

Waarom heb je een digitale marketingstrategie voor fabrikanten overwogen?

De oprichters van Shaoxing Pariss Textile wilden al vóór de pandemie digitaal gaan werken. Als 100% offline bedrijf begrepen ze dat hun klanten overal konden zijn, online en offline.

Omdat ze een stoffenfabrikant zijn, moesten ze zich richten op sociale media met veel afbeeldingen: Instagram en Facebook. Shaoxing Pariss Textile lanceerde ook zijn website in maart 2021 en creëerde landingspagina’s voor social media-verkeer.

Wat waren de grootste uitdagingen en hoe heb je die opgelost?

“Digitale marketing is heel anders dan gewone offline business,” geeft Baron toe. Het bedrijf moest de productlijn zorgvuldig evalueren, de juiste kleurencombinaties selecteren, professionele foto’s maken en productbeschrijvingen samenstellen die bij de koper zouden aanslaan.

Baron Xu, Sales Manager, zegt:

Met een website en social media accounts kunnen we tegelijkertijd nieuwe ontwerpen uploaden en onze blog bijwerken. We hebben geleerd dat alleen nuttige en hoogwaardige bloginhoud over textiel ons verkeer kan opleveren.

Tjernlund Products

Wat bracht je ertoe om een digitale marketingstrategie voor de productiesector te verkennen?

Tjernlund Products is een 83 jaar oude fabrikant van HVAC-apparatuur in de buurt van Minneapolis. Het bedrijf begon midden jaren 2000 Google Adwords te gebruiken om verkeer naar hun website en online winkel te leiden. Hoewel ze enig succes boekten, stopten ze begin 2010 met deze strategie omdat deze geen resultaten meer opleverde.

Wat waren de grootste uitdagingen en hoe heb je die opgelost?

Tjernlund vermeed digitale marketing en heeft pas onlangs weer geprobeerd advertenties te plaatsen via sociale netwerken. Ze leerden dat het creëren van rijke, boeiende content rond een “saai” B2B-product een grotere uitdaging is dan ze eerder dachten.

Andrew Tjernlund, eigenaar, zegt:

Vandaag de dag blijft het creëren van inhoud de belangrijkste drijfveer van Tjernlunds digitale marketinginspanningen.

Digitale marketing voor de productie-industrie is een blijvertje

Hoewel fabrikanten niet vreemd zijn van technologie als het gaat om het verbeteren van processen en productiviteit op de fabrieksvloer, schrikken veel fabrikanten terug voor transformatieve initiatieven op andere bedrijfsgebieden.

Verandering is niet eenvoudig. Elke digitale transformatie in de productiesector brengt het risico met zich mee dat bestaande processen en relaties worden verstoord, dat er extra kosten worden gemaakt en dat het management weerstand biedt.

Het wordt tijd dat fabrikanten zich realiseren dat de oude manieren van marketing niet werken in het digitale tijdperk. Moderne B2B-kopers gebruiken digitale kanalen of een combinatie van digitale en traditionele kanalen. Het goede nieuws is dat het nooit te laat is – zelfs nieuwkomers kunnen de concurrentie voorblijven in de digitale wereld.

Om u op weg te helpen, hebben we een gids gemaakt om marketingleiders, managers en teamleiders in de productiesector te helpen de eerste stap naar digitale marketing te zetten. Hierin leggen we in meer detail uit hoe u een marketingstrategie kunt ontwikkelen op basis van uw behoeften, welke uitdagingen u kunt verwachten, welke valkuilen u kunt vermijden en welke tools u kunt gebruiken.

Optimaliseer jouw OroCommerce ervaring met Madia

Ben je klaar om de kracht van OroCommerce volledig te benutten en jouw e-commerce naar nieuwe hoogten te tillen? Aarzel niet langer – neem vandaag nog contact op met Madia, jouw toegewijde OroCommerce Core Partner.