Madia bij OroMeetup in Parijs – 6 december 2016
Op 6 December was Madia aanwezig bij het OroMeetup evenement in Parijs dat werd georganiseerd door Oro Inc., het moederbedrijf van onze partners OroCRM en OroCommerce, in samenwerking met Synolia. Het evenement werd gesponsord door onze partner Akeneo, Paypal en Dotmailer. In het Marriott Hotel op de Champs Elysees werden verschillende presentaties gegeven over de successen van het OroPlatform waarop zowel OroCRM, OroCommerce en Akeneo, zijn gebouwd.
OroCRM en OroCommerce
Na de ontvangst werd het evenement ‘s middags geopend door Yoav Kutner, medeoprichter en CEO van Oro Inc. In een presentatie vertelde hij hoe de producten van Oro impact hebben op de e-commerce wereld.
OroCRM – Volledig zicht op klanten
Yoav Kutner gaf in zijn presentatie een overzicht van de verschillende mogelijkheden die het OroCRM systeem biedt. Eén van de grootste voordelen van het systeem bevindt zich in het feit dat het CRM systeem ervoor zorgt dat er een volledig overzicht van de klant gecreëerd kan worden (360º view). De applicatie biedt de mogelijkheid om standaard informatie over de klant op één plek te bewaren. Het zijn echter de aanvullende mogelijkheden die het systeem nog interessanter maken voor bedrijven. Zo is het mogelijk om door middel van automatische analyses zeer uitgebreide informatie over de klant te vergaren zoals interacties met de winkel, aankopen, producten die bekeken zijn of reacties op emails. Dit alles kan worden gevolgd op verschillende kanalen zoals op de webshop, in de fysieke winkel of via andere online verkoopkanalen. Hierdoor kunnen er zeer specifieke marketing acties worden uitgezet.
OroCommerce – B2B e-commerce
Het grootste gedeelte van de presentatie richtte zich op het nieuwste product van Oro: OroCommerce. Yoav voorziet het komende jaar een grote groei in B2B ecommerce. OroCommerce is ontworpen om B2B bedrijven webshops te bieden met de specifieke functies die voor de B2B wereld relevant zijn. Zo geeft de applicatie de mogelijkheid om meerdere webshops vanaf één plek te beheren, corporate accounts op te zetten, de catalogus per klant te personaliseren, verschillende prijslijsten te implementeren, offertes uit te schrijven en zijn er speciale B2B designs voor de webshops. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van veelgebruikte B2B functies. Yoav Kutner gaf expliciet aan dat OroCommerce zeer flexibel is en goed aan te passen is aan individuele wensen. Door middel van extensies kunnen onderdelen worden toegevoegd die zich in eerste instantie niet standaard in OroCommerce bevinden.
Akeneo
Akeneo was als sponsor van het evenement aanwezig. Frederic Gombert wees in zijn presentatie op de voordelen van het Akeneo Product Information Management-systeem voor bedrijven. Vaak worden er excel sheets ingezet voor het beheren van de producten in webshops. Dit is in veel gevallen zeer inefficient en zorgt binnen veel bedrijven voor frustraties. Dit is op te lossen door het implementeren van een PIM systeem. Reeds bestaande implementaties hebben laten zien dat de productiviteit met 50% verhoogd kan worden, waardoor er 10% meer winst kan worden behaald! Daarnaast werd er gesproken over de ‘Akeneo Cloud Edition’. Deze nieuwe editie van Akeneo werkt het zelfde als de enterprise editie maar bevindt zich in de cloud. Dit zorgt voor een nog eenvoudiger beheer waarin updates en ander onderhoud automatisch worden uitgevoerd. Lees in deze blog meer over deze nieuwe editie.
Open Source software
Naast informatie over de producten werd ook het belang benadrukt van het feit dat het OroPlatform, waar onder andere OroCRM en OroCommerce op draaien, Open Source op basis van een MIT licentie is. Open-source houdt in dat de code achter het platform gratis te downloaden, en zonder verplichtingen te gebruiken, is voor de ontwikkeling van eigen applicaties. Dit biedt ontwikkelaars een vliegende start bij het ontwikkelen van applicaties.
Open Source biedt de mogelijkheid om de applicatie aan te passen naar individuele wensen. Daarnaast zijn reeds bestaande applicaties die gebruikt worden binnen bedrijven makkelijker te koppelen. Omdat dit alles kan worden gedaan zonder hiervoor toestemming te hoeven vragen aan Oro, of hier (in het geval van het Oro Platform) licentiekosten voor te betalen, kunnen de kosten voor de gebruiker laag worden gehouden. Ten slotte is er een actieve community van gebruikers en developers die ervoor zorgen dat er steeds nieuwe applicaties worden ontwikkeld die naadloos aansluiten op het OroPlatform.
Succesverhalen
Zeer interessant waren de vele succesverhalen die gepresenteerd werden. Eén van de meest indrukwekkende voorbeelden was de OroCRM implementatie bij ‘Certainly Wood’. Dit bedrijf is de grootste brandhout verkoper van Groot-Britannie. Door de implementatie van OroCRM werd hun Return On Investment met maarliefst 1000% verhoogd! Vooral op de emailcampagnes werd veel vooruitgang geboekt: er was daar een stijging van 5000% in ROI. Door de data verder in te zetten in andere campagnes, die op verschillende kanalen werden uitgezet, waren de kosten van de implementatie van het systeem binnen drie maanden al terugverdiend!
Ook hebben we een aantal zeer goede gesprekken gevoerd met ondernemers die OroCRM en/of Akeneo hebben toegepast. Het was goed te horen dat ook zij zeer tevreden zijn met de behaalde resultaten en successen.
OroMeetup: Een geslaagd evenement
Deze OroMeetup was voor ons een zeer geslaagd evenement. Ons enthousiasme over de producten die wij inzetten bij het bouwen van (e-)commerce platforms is ook duidelijk te ontdekken bij de gebruikers. Het was goed om verschillende mensen, CEO’s, gebruikers en developers te spreken over hun ervaringen. We maken ons op voor een jaar waarin de B2C markt en in toenemende mate de B2B markt zullen groeien. De verschillende producten in ons diensten aanbod zorgen ervoor dat we opnieuw veel bedrijven kunnen helpen met hun e-commerce vragen.